Auteur Topic: Dsdplus audio  (gelezen 4648 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline cornevd

• Gevorderd Lid
Dsdplus audio
« Gepost op: 11 juli 2024, 21:43:03 »
Goedenavond,

Ik wil de audio output van dsdplus via een virtuele audiokabel door sturen naar zello op mijn computer.
Nu zie ik wel de betreffende audio kabel in de lijst van de outputs staan, maar het wordt alleen door gestuurd naar de speakers.
Waar / hoe kan ik dit omzetten dat het naar de virtuele audio kabel gaat?

Groet Corné

Offline JohanV

• Beginnend Lid
  • **
Re: Dsdplus audio
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2024, 06:37:13 »
Ik heb je vraag bij Ai ingevoerd, die komt met dit antwoord, al heb ik geen idee of het antwoord goed is:

Om de audio-uitvoer van DSDPlus via een virtuele audiokabel naar Zello te sturen, volg je deze stappen:

Installeer de Virtuele Audiokabel:

Zorg ervoor dat je een virtuele audiokabel hebt geďnstalleerd, zoals VB-Audio Virtual Cable of een vergelijkbare tool. Download en installeer deze indien nodig.
Configureer DSDPlus:

Open DSDPlus.
Zoek naar de optie om de audio-uitvoer te configureren. Dit kan vaak worden gedaan via een configuratiebestand (DSDPlus.cfg of een vergelijkbare naam).
Open het configuratiebestand met een teksteditor en zoek naar de instellingen voor de audio-uitvoer. Dit ziet er ongeveer zo uit:
mathematica
Code kopiëren
AudioOutputDevice = Default
Verander de waarde van AudioOutputDevice naar de naam van de virtuele audiokabel. Bijvoorbeeld, als je VB-Audio Virtual Cable gebruikt, kan het er zo uitzien:
css
Code kopiëren
AudioOutputDevice = "CABLE Input (VB-Audio Virtual Cable)"
Controleer de Audio-instellingen in Windows:

Ga naar de Geluidsinstellingen in Windows (rechterklik op het luidsprekerpictogram in de systeemtray en selecteer "Geluiden").
Ga naar het tabblad Afspelen en zorg ervoor dat de virtuele audiokabel is ingesteld als de standaard apparaat als dit nodig is voor je configuratie. Dit kan ook per applicatie worden ingesteld.
Configureer Zello:

Open Zello op je computer.
Ga naar de Instellingen en vervolgens naar Audio.
Kies de virtuele audiokabel als de Invoerbron voor audio. Dit zorgt ervoor dat Zello de audio ontvangt die via de virtuele audiokabel wordt gestuurd.
Test de Instellingen:

Speel iets af in DSDPlus en controleer of de audio via de virtuele audiokabel naar Zello wordt gestuurd.
Controleer de audio-indicatoren in Zello om te zien of het signaal binnenkomt.
Hieronder een overzicht van de stappen in een lijst:

Installeer Virtuele Audiokabel:

Download en installeer VB-Audio Virtual Cable of een soortgelijk programma.
Configureer DSDPlus:

Open DSDPlus.
Pas de audio-uitvoer aan naar de virtuele audiokabel in het configuratiebestand (DSDPlus.cfg).
Windows Audio-instellingen:

Ga naar Geluidsinstellingen en stel de virtuele audiokabel in als standaard afspeelapparaat, indien nodig.
Configureer Zello:

Open Zello en stel de virtuele audiokabel in als de audio-invoerbron.
Test en Verifieer:

Speel audio af in DSDPlus en controleer of het naar Zello wordt gestuurd.
Als je deze stappen volgt, zou je de audio-uitvoer van DSDPlus via een virtuele audiokabel naar Zello moeten kunnen sturen.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2024, 10:45:44 »
Goedenavond,

Ik wil de audio output van dsdplus via een virtuele audiokabel door sturen naar zello op mijn computer.
Nu zie ik wel de betreffende audio kabel in de lijst van de outputs staan, maar het wordt alleen door gestuurd naar de speakers.
Waar / hoe kan ik dit omzetten dat het naar de virtuele audio kabel gaat?

Groet Corné

Om de vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je denk ik iets meer informatie geven. Ik ken Zello nauwelijks, dus dat maakt het nog lastiger..

1) Hoe gebruik je DSD+ nu? Is dat met een losse ontvanger, die je met een kabeltje op de audio-in van de computer aansluit? of is dat bijvoorbeeld met een SDR-ontvanger, waarvan je de audio input en -output al via VBCable omleidt?

2) Kun je bij Zello ingeven wat de audio-input en audio-output moet zijn?

Offline cornevd

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2024, 09:43:20 »
Ik gebruik sdrsharp met dsdplus maar heb meerdere virtuele audiokabels.
Ik kan bij zello de microfoon jnstellingen wijzigen naar de verschillende audiokabels.

Groet Corné

Offline DriverSander

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2024, 13:22:22 »
Ik kan die virtuele kabel 2 keer selecteren, een keer als MME en een keer als Windows Direct Sound. Wellicht had je de verkeerde te pakken.
RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet. Luisterde veel mobiel in Noord Nederland.

Offline cornevd

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2024, 16:07:38 »
Ok en welke van de 2 moet ik selecteren?

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2024, 06:55:51 »
Uit mijn hoofd en met een licht voorbehoud:

Er van uit gaan de dat je meerdere Virtual Cables geďnstalleerd heb:

Virtual Cable A gebruik je als output van SDRsharp en input voor DSDplus. Dus van SDR naar DSDPlus.

Standaard verstuurt DSDPlus zijn output weer naar de geluidskaart van de PC. Dit moet je veranderen dat de output Virtual Cable B wordt. In Zello kies je dan als audio input Virtual Cable B.

Offline cornevd

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2024, 11:52:41 »
Dankjewel is gelukt!

Groet Corné