Auteur Topic: Iemand al de BCD160DN en of de ICOM IC-R15 in gebruik  (gelezen 6788 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dutchbull

• Beginnend Lid
  • **
Iemand al de BCD160DN en of de ICOM IC-R15 in gebruik
« Gepost op: 13 juni 2024, 10:34:58 »
Goedendag.
Zijn er al mensen die 1 van deze 2 scanner in gebruik heeft.
Zit te twijfelen of ik de r15 aanschaf of de bcd160.
Zou diegene zijn bevindingen willen delen op dit forum.

Bvd Alex

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
Re: Iemand al de BCD160DN en of de ICOM IC-R15 in gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2024, 13:43:07 »
Ben in bezit van de Icom r15,zeer tevreden over,ook qua gevoeligheid,hij is supergevoelig maar niet te.
Aansluiten op een actieve buitenantenne is ook geen probleem,de ontvanger gaat dan niet over zijn nek maar blijft keurig stabiel.
De ontvanger heeft een sma aansluiting en er zit geen adapter bij voor een bnc antenne.
Vergeet niet dat de Icom pas ontvangt vanaf de luchtvaart band en alleen overweg kan met analoge frequenties,terwijl de Uniden ook overweg kan met DMR en NXDN.
Het kleurendisplay van de Icom ziet er ook mooi uit.

Offline EuroMarco

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2024, 16:22:31 »
Ik heb de Icom IC-R15 nu een week in gebruik. Ik heb dezelfde ervaringen als hierboven gezegd door peter aor.
De scanner is erg gevoelig en ook selectief. Ik heb hier een P2000 mast op 150 meter afstand, en de scanner heeft daar bij ontvangst van de marifoon geen enkel probleem mee.
En ik gebruik de Bluetooth functie met een headset. Gaat nog niet helemaal goed, maar is bruikbaar.
De opnamemogelijkheid is ook fijn. Zo mis je niets.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2024, 16:35:07 »
Ik sprak de NL-Uniden importeur en Butel eigenaar afgelopen week nog.
Het is de vraag of de BCD160 dit jaar in Europa uitkomt.
Goedkeur / vrijgave is een erg lang en kostbaar proces.

Online vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2024, 20:19:48 »
Dat is dan weer een heel ander verhaal dan hij, na zijn tripje naar de USA, op Facebook heeft gezet. Daarin zei hij toch duidelijk dat er een EU versie van de BCD160DN ging komen. Het zou ook een logische beslissing zijn als Uniden de UBCD3600XLT uit gaat faseren.

De BCD160DN met een ICOM R-15 vergelijken klinkt leuk maar je vergelijkt qua prijs wel een Mercedes Hatchback met een FIAT Multipla. Zelfs als je zelf een UBCD160DN vanuit Amerika importeert dan is hij nog de helft goedkoper dan een ICOM R-15. Daar krijg je bij de UBCD160DN ook nog meer beschikbare banden, DMR en NXDN bij. Persoonlijk vind ik het dan een erg duur kleurenschermpje wat in de ICOM gemonteerd zit.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2024, 20:30:21 »
Nee hoor, verhaal is niet anders.
Hij komt ook. Staat nergens dat ie niet komt. Maar hij heeft je toen niet gezegd wanneer.

Online Erik

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2024, 08:25:59 »
Nee hoor, verhaal is niet anders.
Hij komt ook. Staat nergens dat ie niet komt. Maar hij heeft je toen niet gezegd wanneer.

Dit staat er op facebook van Avera:

Meeting with Uniden in Texas about new models for Europe. First to be  expected is UBCD160DN. Hope it is ready before end of this year. We will keep you updated

Dus gewoon afwachten.

Online vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2024, 09:54:42 »
Precies wat hij ook op FB had gepost.

Je zit echter niet aan Avera vast. Je kan de UBCD160DN gewoon via Amazon.com bestellen en naar je huisadres laten sturen. Dat kost je, afhankelijk van de dollarkoers, zo’n €308,= en dat is dan incl verzendkosten en alle invoerrechten.

Volgens de Amerikaanse gebruikers kan de UBCD160DN op een buitenantenne erg heftig reageren op sterke zenders in de directe omgeving. Op een gewone antenne (bv een Diamond RH 771) zou het gewoon een erg gevoelige ontvanger zijn. DMR en NXDN zijn zonder trunking. Dat is bij de Whistler TRX-serie ook zo maar ik heb niet het idee dat ik daardoor nou veel mis. Je mist bij de UBCD160DN wel de Close Call functie. Die is vervangen door een Service Scan. Het schijnt dat de modulatie (AM, FM, NFM enz) bij de Service Scan vast staat en door de gebruiker niet gewijzigd kan worden.

@Remonn heeft als het goed is een UBCD160DN. Misschien dat hij de vastgestelde modulatie in de Service Scan kan bevestigen?

Offline i4driver

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2024, 14:01:49 »
Dat is dan niet de UBCD160DN.. maar de BCD160DN. UBC160DN komt later dit jaar en is aangepast voor europa.

Online vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2024, 19:38:18 »
UBCD160DN betekend niets meer of minder dan Uniden BearCat Digital 160 DMR NXDN. BCD160DN wordt gebruikt als Uniden ervoor geschreven staat zoals in Uniden BCD160DN. Kortom, het is hetzelfde type. Het heeft niets met versie van een land te maken. Wat zal gebeuren is dat de beschikbare range van frequenties aan Europa wordt aangepast waardoor bv de TV frequenties en mobiele telefonie frequenties niet beschikbaar zijn. Aanpassing van de naam is gebruikelijk zoals SDS200 en SDS200e of zelfs een geheel andere naam zoals in UBCD436HP en UBCD3600XLT. Wat het gaat worden is volgens mij nog niet bekend

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2024, 00:01:56 »
dus wat i4driver zegt: aangepast aan europa....

Offline Dutchbull

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2024, 09:22:36 »
Heb het eea eens goed doorgelezen wat hierboven staat.
Nog geen conclie kunne trekken😅
Begrijp dat de r15 alleen om het mooie gaat en je toch het digitale mist. Buiten zijn goede ontvangst
Daar tegen de 160dn is leuk maar niet je van het.
Ligt de voorkeur dan bij bv een sds100 of een dv10?

Valt niet mee

Offline Spijkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2024, 10:56:40 »
Het blijft een lastige keus maar denk goed na over wat je wil ontvangen.

Ik luister ongeveer al een jaar of 35 naar scanners en heb in die jaren behoorlijk wat scanners gehad en heb er nog diverse.
De scanners die ik heb zijn zowel analoog als digitaal, de laatste jaren digitale scanners gekocht voor digitaal ontvangst maar in de praktijk merk ik toch dat ik meestal mijn analoge scanners gebruik.
Over het algemeen vind ik het geen wat ik digitaal kan ontvangen (meest bedrijven) niet echt interessant om naar te luisten maar dat is persoonlijk natuurlijk en kan elders wel zo zijn.

Ik gebruik bijvoorbeeld als basis scanner meestal mijn ubc785xlt i.p.v. van mijn sds200, de 785 heeft een veel beter analoog ontvangst en minder poespas dan de sds.
Als digitale handscanner heb ik een 3600xlt, DV10 en Icom ic-r30 (geen DMR wel NXDN). als analoge scanner heb ik een 125xlt en sinds kort de ic-r15 van Icom. Voor analoog ontvangst gebruik ik alleen de beide Icom's aangezien deze erg gevoelig zijn met een goed ontvangst en geen last hebben van storingsbronnen in de omgeving, als de Icom's digitaal ontvangst zouden hebben in de vorm van DMR zouden dat voor mij de perfecte scanners zijn, dit mede door de dual scan optie wat ik persoonlijk erg handig vind. Als handscanner voor digitaal gaat mijn voorkeur uit naar de 3600 of DV10.

Als jouw voorkeur ook uitgaat naar digitaal ontvangst blijft het een lastige keus aangezien de scanners die daar voor in aanmerking komen allemaal hun voor en tegens hebben.
Luister je het meest naar analoog is de keus wat makkelijker en zou je af en toe toch digitaal willen ontvangen zou ik gezien de prijs 2e hands voor een 3600 gaan.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Dutchbull

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2024, 12:15:11 »
Dag spijkie,
Welke software gebruik jij voor de dv10. Ik kan niets vinden om die te programmeren.

Voor analoog gebruik ik overigens de 125xlt, dacht dat de r15 veel verbetering zou brengen

Offline Spijkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2024, 15:10:56 »
Hallo Dutchbull,

Ik gebruik de Butel software voor de DV1 en dat werkt prima, het lezen en schrijven van en naar de scanner gaat niet erg snel maar verder geen probleem.
Waar je wel om moet denken is dat als op je op schrijven klikt er een pop up menu komt en links onder staat een regel (weet zo even niet wat er staat) die je moet aanvinken.

Mijn ervaring is dat de ic-r15 gevoeliger is en beter ontvangt dan de 125xlt, ook de mogelijkheden met de ic-r15 zijn veel uitgebreider, neemt niet weg dat de 125xlt geen slechte scanner is hoor.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C