Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 4675 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
Van analoog naar digitaal
« Gepost op: 8 juni 2024, 20:45:45 »
Goedeavond, ik wil weer mijn oude hobby oppakken.
Momenteel mak ik gebruik van de ubc 125xlt maar wil graag overstappen naar digitaal.
Wie kan mij advies geven daarin bij het aanschaffen van een nieuwe scanner. Eigenlijk wil ik zoveel mogelijk ontvangen.  Denk hieraan bv medewerkers in supermarkten, beveiliging, evenementen, zendamateur ect ect.
Nu is mijn oog gevallen op de Uniden SDS-100EDN+ activated DMR en NXDN Scanner. Iemand hier advies of ervaring mee. En is dit wel de juiste voor wat ik zoek.
Alvast bedankt. Ps. Ik woon omgeving Tilburg.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2024, 07:35:43 »
Afhankelijk van je budget is voor mobiel gebruik de 3600 of SDS-100 de meest gangbare keuze.
Wij verkopen zelf al jaren de 3600 (vanuit Drunen), voorgeprogrammeerd, klaar voor gebruik.
SDS-100 is natuurlijk ook prachtig met zijn kleuren display. Zijn in principe hetzelfde (de extra functies van de 100 worden in Europa niet gebruikt).
Gebruik ook de zoekfunctie eens, zoek dan op SDS100 ipv SDS-100. Worden deze 2 vaak vergeleken.
Dan zie je veel nuttige informatie.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2024, 08:18:29 »
Goedemorgen en dank u voor het advies.
Dus als ik het begrijp voldoet 3600 aan al mijn wensen met wat ik zou moeten kunnen ontvangen?
En wat bedoelt u met voorgeprogrammeerd?

ik zal eens op de site kijken.

Met vriendelijke groet,
Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2024, 14:37:11 »
Er zitten vrijwel alle kanalen van heel Nederland in.
Verdeeld in groepen, marifoon, zendamateurs etc.
Wat er teveel in staat, kun je uitzetten.
Ook object portofoons brandweer Tilburg en omgeving.
Zit een NL handleiding bij.
Ook kun je wanneer je eraan gewend bent, een groep maken met alleen je favorieten etc.
Bediening moet je even leren, is in begin vrij lastig, maar komt goed bij iedereen.

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2024, 18:21:28 »
Ik zal gaan voor de Whistler trx-1,de Uniden 3600 en de Uniden SDS 100 zijn vrij dovig,de Whistler trx-1 is een stuk gevoeliger,zeker met een Diamond RH 771 antenne,of met een Watson W-881 antenne,maar let op van de Watson zijn er 2 versies,sma en bnc aansluiting.
Onder andere Amazon Nederland heeft ze.

Groetjes,Peter.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2024, 04:58:41 »
Gisteren toch de UBCD3600XLT besteld bij Semafoonwinkel.
Komt vandaag binnen dus ben benieuwd hoe deze scanner zal bevallen.
Digitaal is vooral nieuw voor me en zal in begin wennen zijn.
Maar genoeg te vinden op dit forum en de medemens is niet beroerd om te helpen bij eventuele vragen.

Groet Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2024, 15:38:32 »
Ik zal gaan voor de Whistler trx-1,de Uniden 3600 en de Uniden SDS 100 zijn vrij dovig,de Whistler trx-1 is een stuk gevoeliger,zeker met een Diamond RH 771 antenne,of met een Watson W-881 antenne,maar let op van de Watson zijn er 2 versies,sma en bnc aansluiting.
Onder andere Amazon Nederland heeft ze.

Groetjes,Peter.

Whistler is momenteel erg wazig met zijn leveringen, loopt al tijdje niet lekker.
De 1 is een verouderd model, zou ik niet nemen. Importeur heeft ze al langer niet meer.
De 2 is wederom niet meer leverbaar, blijft hoop onduidelijk over.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2024, 17:25:31 »
Verouderd model of niet, het belangrijkste bij een scanner is zijn ontvangst. En laat de TRX-1e (uit 2016) nou heel veel meer ontvangen dan een UBCD3600XLT (uit 2018). Eerlijk gezegd was ik erg verbaasd over hoeveel meer ik met de TRX-1e ontvang (VHF, UHF en DMR).

Daarnaast heeft Whistler tot nu toe nog regelmatig updates voor de TRX-serie uitgegeven terwijl het bij Uniden al langer stil is m.b.t. de UBCD3600XLT. Waarschijnlijk omdat de UBCD3600XLT de End Of Live status van Uniden heeft gekregen en er dus weinig meer aan updates te verwachten zijn…
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2024, 19:32:35 »
Van mijn scanners met digitale modes zou ik van de DV1, DV10, TRX-1E, TRX-2E en UBCD3600XLT de UBCD3600XLT het minste missen als ik er 1 weg moest doen.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2024, 06:55:44 »
Hoi BobHGL, oei heb ik dan misschien toch de verkeerde scanner gekocht ondanks de berichten hier op het forum toch positief zijn.

Groet Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2024, 07:10:19 »
Hoi BobHGL, oei heb ik dan misschien toch de verkeerde scanner gekocht ondanks de berichten hier op het forum toch positief zijn.

Groet Koen

Ieder zijn/haar mening over een scanner, als jij er maar tevreden mee bent. En wat een ander er over roept.....................................

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2024, 08:26:06 »

Groet Koen

Vanuit je opgegeven voorkeur tussen de SDS100e en UBCD3600XLT heb je met de UBCD3600XLT (naar mijn mening) qua prijs/kwaliteit de goede keuze gemaakt. Ga je het analoge ontvangst van de UBCD125XLT vergelijken met die van de UBCD3600XLT dan kan de UBCD3600XLT in de praktijk goed tegenvallen. Ook daar staat op dit forum meer dan genoeg over geschreven. Alleen kan de UBCD125XLT geen DMR of NXDN aan en de UBCD3600XLT wel. Je zou de UBCD125XLT dus voor analoge frequenties kunnen gebruiken en de UBCD3600XLT vooral voor DMR en NXDN. Dan vullen beide scanners elkaar mooi aan. Met de SDS100e had je waarschijnlijk nog minder ontvangen, ingeleverd op snelheid van scannen en veel meer geld uitgegeven.

Voor nu moet je vooral de UBCD3600XLT goed leren kennen en hem zelf leren te programmeren. Dan kan je met behulp van de frequentiedatabase je UBCD3600XLT vullen met de frequenties in je directe omgeving. Zittend in je woonkamer met een rubberduck op je UBCD3600XLT wordt het waarschijnlijk een hele tour om iets anders dan vliegtuigen in de lucht te ontvangen. Met een hoog geplaatste buitenantenne wordt het bijvoorbeeld al weer een ander verhaal.
Een voorgeprogrammeerde scanner kopen is makkelijk maar meestal staan er veel frequenties in die je niet of nauwelijks gaat ontvangen. In een ander topic heb je, volgens mij, hulp aangeboden gekregen van iemand uit je directe omgeving. Dat zou je zeker een flink eind op weg kunnen helpen  ;)

De Whistler TRX-1(e) is een gevoeligere scanner dan de UBCD3600XLT maar ook een stuk duurder. Daarnaast is hij momenteel nergens meer te koop en zie je hem nauwelijks 2e hands op Marktplaats. Dat was sowieso geen optie geweest.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2024, 09:00:24 »
Dank je wel voor je duidelijke en goede informatie.
Het is nog veel leren met de UBCD3600XLT maar daar kom ik uiteindelijk we aan uit.
Nu is het kijken wat voor antenne mij de beste optie is om meer te kunnen ontvangen dan alleen luchtvaart.
Probleem is alleen dat ik geen antenne op dak kan zetten, dus moet ik iets langs maken met daarop de antenne (welke het ook mag zijn).
De bedoeling is om lekker in de zomer buiten te zitten te luisteren en eind van de dag de antenne weer opruimen.

Alvast bedankt.
Groet Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2024, 11:15:20 »

Tsja, wat is beter, een Lamborghini of een VW-busje? Hangt ervan af waarvoor je het wilt gebruiken en wat je wil uitgeven.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2024, 11:28:59 »
De Whistler TRX-1(e) is een gevoeligere scanner dan de UBCD3600XLT maar ook een stuk duurder. Daarnaast is hij momenteel nergens meer te koop

CBshop heeft 'm op voorraad volgens hun site.