Het enige wat ik heel erg bijzonder vind is dat je met de gratis software van Uniden USA wel de firmware van de 160DN (USA versie) kan updaten en dat dit in de EU onmogelijk is (gemaakt). De USA versie van $250,= heeft gratis software waarmee je deze scanner kan programmeren en zelf firmware updates kan uitvoeren. De EU-versie van ruwweg €375,= heeft geen gratis software om te programmeren en kan je niet zelf updaten. Je krijgt er wel dPMR ontvangst bij.
Het wordt zo langzamerhand een beetje het spreekwoordelijke "appels met peren vergelijken".
De USA versie is heel een ander apparaat voor een andere markt met andere specificaties. Ik kan mij ook zo voorstellen dat er daar heel veel meer van verkocht gaan worden, dan van de EU versie. Wat de prijs een stuk lager zal maken en het ontwikkelen van (gratis) software en firmware updates een stuk interessanter zal maken.
Verder snap ik de discussie niet zo goed. Je hebt gelukkig keuzevrijheid. Wil je graag de USA-versie met gratis software en firmware upgrade mogelijkheid dan kan je die probleemloos bestellen via de Amerikaanse Amazon.
Wil je liever de Nederlandse versie, met dPMR, dan weet je waar je terecht kunt.
En tot slot: je bent niet verplicht iets te kopen