Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 103436 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #180 Gepost op: 5 januari 2025, 08:28:45 »
@ Semafoonwinkel

Zet mij ook maar op de lijst  :)

Gr. GerP

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #181 Gepost op: 5 januari 2025, 09:45:21 »
@ Semafoonwinkel

Zet mij ook maar op de lijst  :)

Gr. GerP

Check.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #182 Gepost op: 5 januari 2025, 10:17:33 »
Het enige wat ik heel erg bijzonder vind is dat je met de gratis software van Uniden USA wel de firmware van de 160DN (USA versie) kan updaten en dat dit in de EU onmogelijk is (gemaakt). De USA versie van $250,= heeft gratis software waarmee je deze scanner kan programmeren en zelf firmware updates kan uitvoeren. De EU-versie van ruwweg €375,= heeft geen gratis software om te programmeren en kan je niet zelf updaten. Je krijgt er wel dPMR ontvangst bij.

In de USA heeft men bij de release van de 160DN (USA versie) al snel firmware-updates uitgebracht. Ook die USA versie was uitgebreid getest en ook Butel had een test exemplaar om zijn software te kunnen maken. Er staan zelfs foto’s van Butel op www.radioreference.com dat hij de 160DN test en software maakt. Ik wil de verkoop van de EU versie van de 160DN niet gaan drukken maar hier kan de vroege vogel naast de worm ook wel eens een paar vervelende bugs vinden. Dan heb je een leuke uitdaging want zoals het er nu naar uitziet kan je zelf geen firmware update uitvoeren.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

• Top Lid
« Reactie #183 Gepost op: 5 januari 2025, 10:39:47 »
Mee eens.
De 160 had ik in september al in mijn handen tijdens de dealer dagen, software was er toen ook al.
Kreeg jammer genoeg toen geen test exemplaar.

Dat is ook de reden dat ik het nu eerst veel zelf test alvorens ik orders wil bevestigen.
Wel merk ik dat dit enorm veel tijd kost.

Technisch gezien moet een FW update wel mogelijk zijn lijkt mij, het is alleen nooit zonder risico's.
En wat doe je dan wanneer de gebruiker het zelf fout heeft gedaan?

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #184 Gepost op: 5 januari 2025, 10:54:25 »
Het enige wat ik heel erg bijzonder vind is dat je met de gratis software van Uniden USA wel de firmware van de 160DN (USA versie) kan updaten en dat dit in de EU onmogelijk is (gemaakt). De USA versie van $250,= heeft gratis software waarmee je deze scanner kan programmeren en zelf firmware updates kan uitvoeren. De EU-versie van ruwweg €375,= heeft geen gratis software om te programmeren en kan je niet zelf updaten. Je krijgt er wel dPMR ontvangst bij.

Het wordt zo langzamerhand een beetje het spreekwoordelijke "appels met peren vergelijken".

De USA versie is heel een ander apparaat voor een andere markt met andere specificaties. Ik kan mij ook zo voorstellen dat er daar heel veel meer van verkocht gaan worden, dan van de EU versie. Wat de prijs een stuk lager zal maken en het ontwikkelen van (gratis) software en firmware updates een stuk interessanter zal maken.

Verder snap ik de discussie niet zo goed. Je hebt gelukkig keuzevrijheid. Wil je graag de USA-versie met gratis software en firmware upgrade mogelijkheid dan kan je die probleemloos bestellen via de Amerikaanse Amazon.

Wil je liever de Nederlandse versie, met dPMR, dan weet je waar je terecht kunt.

En tot slot: je bent niet verplicht iets te kopen  :D

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #185 Gepost op: 5 januari 2025, 12:22:21 »
Je schreef "De gratis US versie zegt mij niks, die ken ik niet."
Nu reageer je met "Zoals ik al eerder aangaf is dat een andere versie, ik heb dit besproken met Butel"
Dus ken je hem wel, maakt verder niets uit maar ik wilde je in de richting van die versie sturen.

Gr. GerP

Klopt, ik begrijp nu waar het fout is gegaan (aan mijn zijde achteraf).
Deze software had ik in december op verzoek toegestuurd gekregen, en ik ging ervan uit dat dit een testversie was, en om mijn basis bestand mee op te bouwen.
Ik heb nl. als tegenprestatie zelfs een aantal bugs doorgegeven. Helemaal niet wetende dat dit een gratis versie was die je gewoon kunt downloaden.

Nu begrijp ik Remon zijn opmerking ook beter.
Dan is het inderdaad apart dat ARC 260 voor EU dan ineens geld kost, terwijl er maar een paar "vinkjes" bij hoeven voor de EU versie.

Nu heb ik deze software niet getest op de EU versie, ik ga ervan uit dat wat Butel zegt correct is en dit niet werkt.
Vrijdag heb ik daarom direct de software gekocht, de US versie verwijderd, en de EU versie geïnstalleerd.
Ik betwijfel of ik de US versie ga testen op de 160, heb er maar één 160, en ik wil deze niet "bricken".

Laten we hopen dat er een gratis versie komt zoals Scan125 voor de UBC125.

De software voor de US uitvoering is niet van Butel. Geen ARC maar " Uniden SS". Lijkt er in de verste verte niet op.

Ik heb ook de Butel versie geprobeerd, maar die zit/zat vol met bugs. Ik vind in alle Butel software voor diverse scanners wel bugs of verbeterpunten. Lijkt wel of de ontwikkelaar stukken code (met fouten) hergebruikt en daarbij dus telkens dezelfde problemen terugkomen.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #186 Gepost op: 5 januari 2025, 12:23:37 »

In de USA heeft men bij de release van de 160DN (USA versie) al snel firmware-updates uitgebracht. Ook die USA versie was uitgebreid getest en ook Butel had een test exemplaar om zijn software te kunnen maken. Er staan zelfs foto’s van Butel op www.radioreference.com dat hij de 160DN test en software maakt. Ik wil de verkoop van de EU versie van de 160DN niet gaan drukken maar hier kan de vroege vogel naast de worm ook wel eens een paar vervelende bugs vinden. Dan heb je een leuke uitdaging want zoals het er nu naar uitziet kan je zelf geen firmware update uitvoeren.

Met de Uniden SS programmeersoftware kan je geen firmwareupdates uitvoeren. Daarvoor hebben ze een apart programma "BC VUP" op de downloadpagina staan.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #187 Gepost op: 5 januari 2025, 12:29:54 »

Het wordt zo langzamerhand een beetje het spreekwoordelijke "appels met peren vergelijken".

De USA versie is heel een ander apparaat voor een andere markt met andere specificaties. Ik kan mij ook zo voorstellen dat er daar heel veel meer van verkocht gaan worden, dan van de EU versie. Wat de prijs een stuk lager zal maken en het ontwikkelen van (gratis) software en firmware updates een stuk interessanter zal maken.

Verder snap ik de discussie niet zo goed. Je hebt gelukkig keuzevrijheid. Wil je graag de USA-versie met gratis software en firmware upgrade mogelijkheid dan kan je die probleemloos bestellen via de Amerikaanse Amazon.

Wil je liever de Nederlandse versie, met dPMR, dan weet je waar je terecht kunt.

En tot slot: je bent niet verplicht iets te kopen  :D

Het verschil tussen NXDN en dPMR is niet zo groot, daarom klinkt het ook hetzelfde. Het zou mij niets verbazen als het intern hetzelfde apparaat is. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als de Amerikaanse uitvoering uitvoering ook al een uitgeklede BCD325P2 is.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #188 Gepost op: 5 januari 2025, 12:33:31 »
Mee eens.
De 160 had ik in september al in mijn handen tijdens de dealer dagen, software was er toen ook al.
Kreeg jammer genoeg toen geen test exemplaar.

Dat is ook de reden dat ik het nu eerst veel zelf test alvorens ik orders wil bevestigen.
Wel merk ik dat dit enorm veel tijd kost.

Technisch gezien moet een FW update wel mogelijk zijn lijkt mij, het is alleen nooit zonder risico's.
En wat doe je dan wanneer de gebruiker het zelf fout heeft gedaan?

Goed testen van software kost, zoals je al merkt, heel veel tijd en energie. Het is daarom ook erg kostbaar en je kan nooit alle situaties waar toekomstige gebruikers zich in bevinden testen. Vandaar dat je regelmatig ziet dat bij software van bv. scanners, smartphones, computers enz. een firmware update volgt. Dit gaat dan niet alleen om nieuwe functies maar vaak ook om foutjes in de software te repareren. Mensen met een smartphone, smartwatch, mirrorless fototoestel of tablet doen tegenwoordig regelmatig een firmware update, ook bij de goedkope modellen. Daarom vind ik het een gemiste kans dat ze bij de EU-versie van de 160DN niet voor deze mogelijkheid hebben gekozen. Persoonlijk zie ik het als een service naar de koper: als er iets niet goed blijkt te functioneren dan kunnen de fabrikanten het meestal eenvoudig aanpassen. Maar zoals Edwin al zegt, ieder zijn eigen overwegingen. Persoonlijk blijf ik de 160DN (EU-versie) een interessante scanner vinden. Ik zal nu alleen eerst even de reacties van de kopers van deze eerste batch afwachten.

Als de gebruiker overigens zelf een fout maakt bij het updaten dan staat er bij iedere firmware update de disclaimer dat je leverancier van de update niet verantwoordelijk is voor fouten tijdens het updaten.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Peter Almere

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #189 Gepost op: 5 januari 2025, 12:38:00 »
@ semafoonwinkel

Ik graag ook op de lijst?

Groet,

Peter

• Top Lid
« Reactie #190 Gepost op: 5 januari 2025, 12:48:48 »
@ semafoonwinkel
Ik graag ook op de lijst?

Check

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #191 Gepost op: 5 januari 2025, 19:02:04 »

Ze staan ook op MP voor 400 nieuw, dat is bijna net zo duur als Amazon vanwege importheffingen en verzenden e.d.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline mssmit107

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #192 Gepost op: 6 januari 2025, 08:12:46 »

Ze staan ook op MP voor 400 nieuw, dat is bijna net zo duur als Amazon vanwege importheffingen en verzenden e.d.

Maar die zijn wel uniek in Nederland  ;D

• Top Lid
« Reactie #193 Gepost op: 6 januari 2025, 09:37:39 »
Citaat
Maar die zijn wel uniek in Nederland  ;D

Net zo uniek als die Tesla Cybertruck ;-)

On topic:
Dit zijn US import versies, welke de eigenaar van een bekend bedrijf in radio apparatuur als privé persoon verkoopt.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #194 Gepost op: 6 januari 2025, 13:40:47 »
Daar kon je ook intekenen voor het europese model, ***horst  :D  Inderdaad een unieke handelswijze...
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig