Auteur Topic: Whistler TRX-2 gebruikerservaring  (gelezen 3349 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
Whistler TRX-2 gebruikerservaring
« Gepost op: 19 april 2022, 20:30:56 »
Omdat ik erg tevreden ben over de Whistler TRX-1 was ik al een tijdje op zoek naar de basisversie, de Whistler TRX-2. Twee weken geleden kon ik een mooi exemplaar overnemen, de bedoeling is/was dat hij mijn twee AOR AR3000 receivers zou gaan vervangen.

De programmering is bijna identiek aan de TRX-1, mooie bijkomstigheid is dat de datafiles met frequenties in beide ontvangers kunnen worden geladen. Toch ben ik begonnen met een aparte database aan te leggen voor de TRX-2, een frisse start. De software is bekend terrein en in mijn optiek gebruiksvriendelijk, ik vind vooral de opname functie die per kanaal is in te schakelen een mooie optie, hij slaat dan tevens de gegevens op die nodig zijn voor het decoderen van DMR zoals CC/TGID enz.

Tot zover niks dan lof, wat mij wel erg tegenvalt is de selectiviteit van deze ontvanger die veel weg heeft van een Realistic scanner in de jaren 90. Voorbeeld op 126.7666 zou ik graag alleen Maastricht Radar willen horen, maar regelmatig hoor ik comms die op 126.7750 (Londen Control sector 11) en zo zijn er nog meer voorbeelden. Gelukkig is de frequentie van Maastricht geschakeld met de UHF frequentie waar het probleem zich niet voordoet.

Bij slaat de twijfel toe, zou ik voor de luchtvaart toch beter de AOR AR3000 kunnen behouden en de TRX-1 voor de digitale modes?

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een TRX-2. Herken je dit probleem en heb je het wellicht op een andere manier opgelost?

MVG Peter

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
Re: Whistler TRX-2 gebruikerservaring
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2025, 17:23:46 »
Ik  ben dus ook al tijdje aan het zoeken hoe ik de stap grote kan instellen ik frequenties wil zoeken met Limit Search. Maar dat kan geloof ik niet he? Heb het idee dat ik daarom veel mis met zoeken of kan dat niet?
o.a TRX_2

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2025, 17:44:21 »
Bedoel jij zoeken tussen 2 frequenties en dan 6.25 of 12.5 kHz instellen als stapgrootte?

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2025, 17:49:16 »
Ja precies, ik zoek meestal de band af tussen de 450/470. Maar zie nergens iets dat je de stap grote kan instellen.

Zou ik hier door dingen missen of maakt dat met zoeken niet zoveel uit?
o.a TRX_2

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2025, 17:51:55 »
Tuning Steps: 2.5, 3.125, 5, 6.25, 7.5, 8.33, 10, 12.5 ad 25 kHz.

Dus het moet kunnen, zal vast wel ergens in de handleiding staan of in de software te programmeren.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2025, 18:56:00 »
Tuning Steps: 2.5, 3.125, 5, 6.25, 7.5, 8.33, 10, 12.5 ad 25 kHz.

Dus het moet kunnen, zal vast wel ergens in de handleiding staan of in de software te programmeren.

Dank je wel weer Johan. Zo blij met jullie hulp. Dan ga ik nog even in de software duiken. Waar is de tijd van vroeger gebleven toen het allemaal nog makkelijk was haha.
o.a TRX_2

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2025, 20:53:03 »
De Whistlers hebben een vaste tuning step per band die niet gewijzigd kan worden.
Daarom heeft Whistler voor veel landen een bandplan gemaakt.
Om toch de juiste freq. in je scanner te zetten kun je de flex-step optie op Enabled zetten tijdens het programmeren  in EZscan.
Voordat je het bestand naar de SD card gaat schrijven kun je het beste de flex step weer op Disabled zetten, anders krijg je bij search een gehalveerde step, wat de zoeksnelheid vertraagd. Deze onduidelijke functie heeft Whistler in de laatste update van EZscan doorgevoerd.
Zoeken tussen 2 frequenties gaat dus altijd met de vaste step die voorgeprogrammeerd staat in het bandplan.

Het bandplan per land kun je in deze pdf bekijken:
https://twg-software-downloads.s3.us-east-1.amazonaws.com/docs/TRX1E2E+09C22+Addendum.pdf

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2025, 09:01:46 »
Bij slaat de twijfel toe, zou ik voor de luchtvaart toch beter de AOR AR3000 kunnen behouden en de TRX-1 voor de digitale modes?

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een TRX-2. Herken je dit probleem en heb je het wellicht op een andere manier opgelost?

De TRX-2 is erg gevoelig op VHF en UHF. Hij decodeert/ontvangt digitale netwerken, daar waar andere scanners (Uniden) het laten afweten.

Echter: op VHF luchtvaart is ie wel minder goed dan, bijvoorbeeld, een UBC125XLT. Selectiviteit vind ik lastig te beoordelen, maar daar is de 125 merkbaar gevoeliger dan de TRX-2.

Als je de keus hebt, zou ik overwegen de AOR-ontvangers lekker te blijven gebruiken.

Overigens jammer dat Whistler niet met firmware komt waardoor de TRX-2 (en 1) wat meer kan, zoals dat DCDM volgen.

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2025, 15:06:24 »
De Whistler is een prima scanner,beter dan de Uniden 260,Ik ontvang op de Uniden geen Rotterdam Atis (128.56666) en op de Whistler wel,ondanks mijn active buitenantenne.
Enigste nadeel is het ontbreken van VFO en het er op zetten van een update is vreselijk ingewikkeld.
Voordeel is wel dat je bij digitale ontvangst bv DMR een heleboel info in het scherm ziet.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2025, 16:18:56 »
Dan staat er bij mij denk ik iets niet goed bij het zoeken tussen de 450/470 want bij mij is het best stil, terwijl ik een hele goede antenne heb die lekker hoog staat en een goede nieuwe kabel.

Zou ik iets fout doen, zou er iets fout staan?
o.a TRX_2

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2025, 16:52:42 »
Dan staat er bij mij denk ik iets niet goed bij het zoeken tussen de 450/470 want bij mij is het best stil, terwijl ik een hele goede antenne heb die lekker hoog staat en een goede nieuwe kabel.

Zou ik iets fout doen, zou er iets fout staan?

Je hebt toevallig de antenne verzwakker niet aanstaan. ?
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2025, 17:21:29 »
Probeer ook eens de Zeromatic functie uit te vinken in het search menu.

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2025, 19:03:49 »
De Whistler is een prima scanner,beter dan de Uniden 260,Ik ontvang op de Uniden geen Rotterdam Atis (128.56666) en op de Whistler wel,ondanks mijn active buitenantenne.
Enigste nadeel is het ontbreken van VFO en het er op zetten van een update is vreselijk ingewikkeld.
Voordeel is wel dat je bij digitale ontvangst bv DMR een heleboel info in het scherm ziet.

Probleem zit in de squels,bij stand 1 hoop ruis maar wel Rotterdam Atis,bij stand 2 geen ruis,maar ook geen Rotterdam Atis.
Moet eigenlijk een stand 1,5 mogelijk zijn.
Geldt zowel voor de 16o als de 260.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2025, 21:46:43 »
Probeer ook eens de Zeromatic functie uit te vinken in het search menu.

Staat niet aangevinkt. Net zoals de Att staat ook niet aan.
Is niet dat ik niks ontvang maar had zeker meer verwacht. Dit omdat ik met de 36oo heel goed ontving had ik hier nog meer verwacht.
Dit is dus als ik ga zoeken bijvoorbeeld tussen 450/470

De geprogrammeerde frequenties in de scanner ontvang ik wel gewoon maar had ik ook meer van verwacht.
o.a TRX_2

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2025, 22:05:39 »
Het is ook heel rustig de laatste tijd. Ligt er ook een beetje aan welk moment van de dag je gaat zoeken.