Ik vraag me naar aanleiding van de B52 missie van gisteren af hoe het nou zit.
Die zaten dacht ik op ATC frekwenties zeker tot ze Belgie verlieten. Dat is te begrijpen gezien het drukke verkeer tussen Londen en Europa. Maar hun onderlinge communicatie (via de Youtube stream te horen) duidde erop dat ze het visuele contact waren verloren, wat niet fijn is als je in zo'n druk luchtruim vliegt. Ze hadden onderling overleg over de route, en één kist vroeg zelfs naar de ATC-frekwentie waarop de leider zat.
Het lijkt me een taak voor een COAC om dat soort formatievluchten te begeleiden, wat ook gebeurt op Loneship met de dagelijkse RAF missie naar Oosteuropa. Misschien zijn die 's avonds gesloten of zo, zodat Maastricht overblijft. Maar dan lijken me de GAT frekwenties toch de logische oplossing.
Die hele constructie is me onduidelijk. Tankers komen van Polen soms op GAT north, maar zogauw ze Nederland invliegen gaan ze over op de gewone MUAC ATC frekwenties. Van de genoemde RAF missies gaan de fighters van Loneship over op GAT west maar de tanker dacht ik niet. Die hoorde ik boven de Noordzee roepen op Hotspur, wat volgens mij overeenkomt met Loneship.
Kortom, veel vragen, wie weet meer?