Auteur Topic: Bazooka voor VHF en UHF air  (gelezen 3818 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
Bazooka voor VHF en UHF air
« Gepost op: 18 mei 2021, 08:45:52 »
Sinds gisteren dit experiment aan de ontvanger gekoppeld en ik moet zeggen dat is een hele verbetering t.o.v. een enkel vhf dipoltje.
Eenvoudig te maken, misschien dat er meer luisteraars een testje willen doen.

http://www.merseyradar.co.uk/airband-radio/home-made-coaxial-dipole-antenna-for-civil-airband/
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2 | HydraSDR | BladeRF | Pluto
Website: PE0SAT

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
Re: Bazooka voor VHF en UHF air
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 15:50:16 »
Sorry voor de reactie op dit topic, is al erg oud.

Ik heb verschillende antennes zelf gemaakt voor zowel VHF als UHF air. Ben begonnen met verschillende flowerpot antennes, ik vond dit al een mega verbetering met de normale spriet antennes (oa Diamond D103 die ik speciaal voor luchtvaart had). Afgelopen week even geprobeerd om een airband Bazooka te maken voor vhf air. Heb echt het meest simpele coax gebruikt wat ik nog in de garage had liggen (75ohm... van de oude tv) had dus niet al te veel verwachtingen, maar tot mijn verbazing werkt de bazooka beter dan de flowerpot. Er lijkt gewoon minder ruis te zijn en daardoor ontvangt de airspy R2 en de mini veel beter. Voice is ook beter te horen. 25Km van de kooy onvang ik ground control lukt normaal alleen in zeer goede condities. Meteen maar een gemaakt voor de UHF air en eigenlijk hetzelfde resultaat. Geluid lijkt veel beter.
Tot zover even mijn ervaring. Misschien zijn er andere luisteraars die er ook mee aan de slag willen.