Auteur Topic: AIS-decoder  (gelezen 77098 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

nl7425

• Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #45 Gepost op: 2 maart 2005, 11:42:49 »
@donald
nog even een paar vragen/opmerkingen (in willekeurige volgorde) :
1. werkt P2000 bij jou wel via de lijningang (dus niet met het hamcommodem) ?
2. AIS/Shipplotter werkt NIET met een hamcommodem
3. Het signaal MOET worden afgenomen van de discriminatoruitgang
4. Heb al geprobeerd of het via de microfooningang wil werken?
5. Die antenne die je in elkaar geknutseld hebt, hangt die ook op die zolderkamer (dus afgeschermd door alu folie) ?
6. Heb je de juiste drivers voor je geluidskaart (of geluidsgedeelde op het moederbord) wel geinstalleerd?
7. Staan de BIOS instellingen voor het geluid wel goed (moet in sommige PC's vaak ook apart ingesteld worden)
8. Als je geen externe signalen via de line-ingang en microfoon ingang hoort, zou de geluidskaart defect kunnen zijn. Probeer het eens uit door een losse microfoon en/of een cassettespeler op je geluidskaart aan te sluiten.
9. Als je op 161.975 en/of 162.025 MHz het volume van je scanner opendraait, hoor je dan van tijd tot tijd korte "bursts" langs komen? Dat lijken net korte stoorsignaaltjes.

Ook ik kan weinig kaas maken van die zelfbouwantenne.
Ik heb zo mijn twijfels bij die in elkaar gedraaide draden.
Neem gewoon eens een losse draad.
Vroeger (tegenwoordig ook nog?) werden bij stereosetjes wel FM-antennes meegeleverd in de vorm van een stuk draad wat je dan in de antenne-ingang moest prikken.
Probeer dat ook gewoon eens. Neem ca. 2 meter draad (niet gevlochten of in elkaar gedraaid), dat is ongeveer een hele golflengte, hang dat op en steek 1 blank gemaakt uiteinde in de antenne-ingang van je scanner.
Kijk eens wat je dan ontvangt. Klinkt (en is) misschien primitief, maar je zult toch wat moeten proberen.

Zomaar wat "losse" gedachten; maar wie weet tot welke ontdekking / conclusie je komt.

Succes !

nl7425

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2 maart 2005, 12:03:15 »
Citaat
(300 / freq / 4 * 2 + 1 cm = leekte van je antenne in meters)

Die formule klopt globaal wel.
300/de frequentie geeft de golflengte
Voor de AIS frequenties is dat ca. 1,85 meter.
Bij zenden is het van groot belang dat de antennelengte gelijk is aan een hele, een halve of eventueel een kwart van die golflengte.
Bij ontvangst is dat aan te bevelen, maar niet kritisch.
Wat jij dus hebt gedaan is een antenne gemaakt van een halve golflengte, wat op zich dus geen kwaad kan.
Omdat je 2 stukken van elk 46 cm hebt genomen, heb je dus een zogenaamde open dipool gemaakt.
Daar zonder meer een stuk coax aan solderen is nou niet de beste oplossing.
Een open dipool heeft n.l. een impedantie van 75 Ohm en die coaxkabel 50 Ohm.
We spreken dan over een misaanpassing, waardoor je het nodige signaalverlies hebt.
Ook over die in elkaar gevlochten draden ben ik - zoals in mijn vorige reactie al schreef - niet enthousiast.
Maar ja, ik ben ook slechts een eenvoudig zendamateur en geen antenne-expert (voor zover die al bestaan).

Nogmaals succes.

donald

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2 maart 2005, 14:16:56 »
:P  ik heb nu 1 schip op me scherm met me discriminator uitgang :mrgreen:  de 255848931[PT]
en dat met de standaard antenne

nl7425 ik moed dus 2 meter kabel in me antenne plug van me scanner stoppen ???

Ja©k

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2 maart 2005, 19:45:20 »
Donald,

Misschien nog een tip:

Hang de antenne verticaal op. De signalen worden ook verticaal uitgezonden.
En heb je de antenneplug goed gesoldeerd ? Zit er geen sluiting in ?

Groeten,

Ja©k

uitkijk

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 22 maart 2005, 23:49:32 »
Donald, voor iets simpels maak je een GP-antenne voor 2 meter, oude koperen traproeden zijn uitstekend en gaan eeuwen mee. Wil je wat meer ontvangst in een bepaalde richting, maak dan een HB9CV. voor ontvangst is het echt niet kritisch of je nu met een 2 meter of marifoonantenne gebruikt.

Kees (PE1RNL)

uitkijk

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 23 maart 2005, 00:03:24 »
Zoek je kaarten voor gebruik met shipplotter, kijk eens op http://users.pandora.be/tree/wrakken/wr ... nsite.html
Voor andere gebieden, overzichtskaarten e.d. kun je vast iets leuks maken uit screendumps van de kaarten gegenereerd door NaviChart T-Trial op http://www.navichart.com/Downloads_de.htm

Kees

nl7425

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 23 maart 2005, 00:04:45 »
Citaat
nieuwveen

Bijkomend probleem is dat Donald in Nieuwveen woont.
Als mijn geografische kennis mij niet in de steek laat ligt dat toch op een redelijke afstand van de kust en van havengebieden als Amsterdam en Rotterdam.
En aangezien vrijwel alleen zeeschepen AIS (moeten) gebruiken en de binnenvaart het niet gebruikt, zal hij naar mijn inschatting maar weinig of geen signalen ontvangen. Het bereik op open zee is gemiddeld zo'n 20-25 zeemijl (= ca. 35-40 km). Over land - met alle obstakels als bebouwing e.d. - is dat bereik veel kleiner.

nl7425

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 23 maart 2005, 00:19:20 »
Citaat
Zoek je kaarten voor gebruik met shipplotter, kijk eens op

http://www.pa3esz.nl/ais

Offline Ro

• Beginnend Lid
  • **
AIS en CMap ??
« Reactie #53 Gepost op: 6 mei 2005, 01:44:06 »
Hallo Heren,

Is er iemand bekend met het electronische zeekaartenprogramma CMap
en kan er daar AIS informatie op zichtbaar gemaakt worden??

Ik heb CMap draaien met GPS ingang , maar tevens AIS zou helemaal geweldig zijn natuurlijk. Alleen zie ik daar zelf de technische mogelijkheden nog niet voor .. wie wel ??

Groet Roland

uitkijk

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 8 mei 2005, 12:00:39 »
Stel je vraag op het gebruikersforum van Shipplotter, er zijn inmiddels meer mensen bezig om de data in navigatieprogrammas als input te gebruiken.
http://groups.yahoo.com/group/shipplotter/

m.v.g. Kees

Offline Ro

• Beginnend Lid
  • **
Ais
« Reactie #55 Gepost op: 8 mei 2005, 15:49:13 »
Ah .. thanks !

Roland

uitkijk

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 9 juni 2005, 07:20:23 »
Sinds gisteren weer een reddingsboot van de KNRM met AIS, de Koopmansdank van station Noordland-buiten. 51 37.229'N 003 40.824'E

Kees

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS en CMap ??
« Reactie #57 Gepost op: 9 juni 2005, 07:54:22 »
Citaat van: "Roland"
Is er iemand bekend met het electronische zeekaartenprogramma CMap
en kan er daar AIS informatie op zichtbaar gemaakt worden??

Ik heb CMap draaien met GPS ingang , maar tevens AIS zou helemaal geweldig zijn natuurlijk. Alleen zie ik daar zelf de technische mogelijkheden nog niet voor .. wie wel ??

Toevallig postte iemand gisteren het volgende bericht in mijn gastenboek:

[..] I found a perfect (and free) program at digiboat.com.au for displaying the AIS targets on c-maps. [..]

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten,
Rene

plvsch

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 21 juli 2005, 22:51:00 »
Heb voor het eerst AIS vanavond op de laptop. Maar geen sterk signaal op shipplotter wel schepen en wel ook 1 live die zojuist  hier de haven binnen is gekomen. Het gekke is dat ik ook schepen rond de 50 graden NB zie en zelfs schepen op het westelijk halfrond. Het is toch VHF bereik of zie ik dit verkeerd.

Frank

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #59 Gepost op: 23 juli 2005, 06:20:22 »
Citaat van: "plvsch"
Heb voor het eerst AIS vanavond op de laptop. Maar geen sterk signaal op shipplotter wel schepen en wel ook 1 live die zojuist  hier de haven binnen is gekomen. Het gekke is dat ik ook schepen rond de 50 graden NB zie en zelfs schepen op het westelijk halfrond. Het is toch VHF bereik of zie ik dit verkeerd.

Frank

Mogge Frank,
De sterkte van het signaal is bij mij ook niet hoog en als je zeker weet dat het eigen ontvangst is dan ben je een mazzalaar. Je kan ook gaan "sharen" via het internet (shipplotter versie 7.9) en dan weet je wat er in het Kattegat of waar dan ook iets te beleven valt.
Je kan ook de andere frequentie is proberen.
Succes!!: j.d.