Auteur Topic: AIS-decoder  (gelezen 77073 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

• Top Lid
Re: AIS-decoder
« Reactie #30 Gepost op: 1 maart 2005, 12:53:23 »
Heb je de volumeregelaars in Windows (ik ga er blind vanuit dat je Windows gebruikt) wel goed ingesteld?

Als dat niet het geval is:

Dubbelklik rechtsonder (bij het klokje) op het luidsprekertje, als het goed is zie je nu een soort mengpaneeltje openklappen.

Klik daarna op "Opties" gevolgd door "Eigenschappen", in het hieropvolgende venstertje kan je kiezen tussen "Afspelen" en "Opnemen", kies voor "Opnemen". (En kijk in het lijstje onderaan of de line of microfooningang zijn aangevinkt.)

Klik daarna op "OK".

Als alles goed is gegaan heb je nu weer een soort mengpaneeltje op je scherm staan. (Maar dan een opnameregelaar in plaatst van de afspeelregelaar die je de eerste keer zag.)

Zet vervolgens een vinkje "Selecteren" bij de door jou gebruikte ingang, en zet het schuifje van die ingang wat omhoog.

Na dit alles gedaan te hebben is het handig om het schermpje te laten staan en niet weg te klikken, maar eerst met het schuifje spelen en in het programma kijken met welke volumeinstelling je de beste resultaten boekt.

Let op: Zet het schuifje nooit zomaar helemaal open, het risico dat je je geluidskaart opblaast wordt dan wel erg groot!

Misschien heb je wat aan mijn tip?

Groeten,
Remon

donald

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 1 maart 2005, 15:30:11 »

dit krijg ik als ik hem op mijn discriminator zet

donald

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2005, 15:57:40 »
nu probeer ik mijn berijk te vergrooten ik zit hier op een zolder kamer
en vond ik op ripkip een formule op een antenne te te maken

300 / 162.025 / 4 = 0,46289152908501774417528159234686m * 2 + 1 cm = 0,93578305817003548835056318469372

Dit word dus een antenne van 0.93m lang!

heeft iemand dit als eens geprobeerd ?????

zou dit kunnen werken dan ga ik het effe probeeren

nl7425

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2005, 17:20:04 »
Het valt mij zojuist op dat jij in Nieuwveen woont.
Dat is naar mijn idee een aardig eindje van de kust en de havengebieden van Rotterdam en Amsterdam.
AIS wordt gebruikt door zeeschepen vanaf 300 ton en niet door binnenschepen.

Als ik dan ook nog lees over een zolderkamer, dan vermoed ik dat je in een eensgezinswoning woont, dus met de antenne(s) ook niet al te hoog.

En dan kom ik tot de conclusie dat het maar zeer de vraag is of jij in Nieuwveen wel een redelijk AIS signaal kunt ontvangen.
Dat zou dan ook meteen wel eens de verklaring kunnen zijn dat je P2000 (landelijk dekkend) wel goed op je scherm krijgt maar dat je van AIS niets ziet.

Brengsek woont bijv. in Rotterdam en die haalt net een bereik tot even buiten Hoek van Holland, maar mist daarbij soms ook signalen uit bijv. het Botlekgebied (radioschaduw door bebouwing, e.d.).

Kortom, ik heb dus zo mijn twijfels of jij AIS / Shipplotter wel werkend zult kunnen krijgen.

Hans

Daan112mb

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2005, 17:41:30 »
Citaat

Ook al aan de kooi van faraday gedacht?, bedenk even hoe je zolder is geisoleerd!?

donald

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2005, 17:43:42 »
het zou moetten werken wat als ik hem op mijn oor uitgang zet krijg ik wel een paar scheepen wel is waar zwaar misvormd maar krijg ze wel

ik het mogelijk om ais op een level2 modem te laten werken ????

donald

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2005, 17:45:49 »
Citaat van: "Daan112mb"
Citaat

Ook al aan de kooi van faraday gedacht?, bedenk even hoe je zolder is geisoleerd!?

rokwol met  :cry: zilver folie  :cry:

Citaat
dan vermoed ik dat je in een eensgezinswoning woont

ik woon in een rijtjes huis 3 verdieppingen hoog ben pas 15 :wink:

nl7425

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 1 maart 2005, 18:31:45 »
Citaat
zilver folie

Dat alumiumfolie (of zilverfolie zoals jij dat noemt) zal aardig wat signaal tegenhouden.
Kun je niet een antenne(tje) buiten plaatsen. Al is haar maar tijdelijk uit een dakraam, om te proberen of je ontvangst dan beter is.

Via de oortelefoonaansluiting zal Shipplotter nooit goed kunnen werken.
Het is een signaal van 9600 Bd en dat wordt in het versterkergedeelte van je ontvanger / scanner veel te veel vervormd.
Dat signaal moet je echt afnemen van een discriminator uitgang (dus in feite rechtstreeks van het ontvanggedeelte).

Hans

donald

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 1 maart 2005, 18:34:17 »
Citaat van: "nl7425"
Citaat
zilver folie

Dat alumiumfolie (of zilverfolie zoals jij dat noemt) zal aardig wat signaal tegenhouden.
Kun je niet een antenne(tje) buiten plaatsen. Al is haar maar tijdelijk uit een dakraam, om te proberen of je ontvangst dan beter is.

Hans

ik heb me hand scanner ook bij het raam staan

Daan112mb

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 1 maart 2005, 18:57:49 »
Citaat
ik heb me hand scanner ook bij het raam staan

ik zou zoiezo al beginnen met een betere antenne te nemen en die in jou geval buiten te plaatsen, de standaard meegeleverde antenne van je handscanner is leuk voor onderweg en lokale signalen maar wil je dit (toch nogal verre) signaal goed kunnen ontvangen zul je denk ik toch een betere antenne moeten maken cq aanschaffen.

donald

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 1 maart 2005, 19:02:09 »
dat is wel lochies

wie weet nog een leuke zelf maak antenne voor ais ??

donald

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 1 maart 2005, 19:10:16 »
maar zelfs met een slecht signal zou de zwarte lijn toch uit moeten springen of de groene

donald

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 1 maart 2005, 21:09:24 »
hoe kan ik meeten of me antenne goed is?
zijn daar testen voor of zow iets
ik heb wat zitte prutsen maar zou niet weeten hoe ik moet testen :oops::oops:
even een paar foto's gemaakt van me antenne

Daan112mb

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2 maart 2005, 11:10:17 »
deze foto's verschaffen mij niet echt duidelijkheid eerlijk gezegd.....

donald

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2 maart 2005, 11:40:46 »
het zijn 2 in elkaar gevlechte 2.5cm2 stroomdraaden elk 46cm lang met een coax er aan gesoldeerd

ik heb op ripkip een formule
(300 / freq / 4 * 2 + 1 cm = leekte van je antenne in meters)
gevonden om een antenne te maken
en dat is het resultaat

ik zou voor de rest niet echt weten wat ik meer kan vertellen

ik ben een beetje een leek in