Ik vroeg mij af of er misschien frequenties bekend zijn, die landelijk goed te bereiken zijn. Bijvoorbeeld KNMI weerberichten.
Jij bedoelt denk ik de uitzendingen van de Nederlandse Kustwacht op 161.7500 en 161.7750. Daarvoor staan langs de Nederlandse kustwateren diverse steunzenders.
Je hebt gelijk. Daarnaast krijg ik aardig veel marifoonkanalen door, maar voornamelijk die jij ook aangeeft, 161.7500 (kanaal 23).
Zo hoor ik net kanaal 92L voor het eerst, met meerdere berichten en kanaal 10.
Daarnaast zijn verschillende luchtvaartfrequenties actief, ik heb er nu 22 instaan waar iets van is ontvangen (een stuk of 5 zijn het meest actief).
Verder is voornamelijk een amateurfrequentie regelmatig actief, met gesprekken onderling over van alles en nog wat.
De scanner ontvangt ook een aantal frequenties waar ik nog niet van weet wat het is. Als ik afga op de frequentie database, zie ik bijvoorbeeld taxi / bedrijf / ProRails terug als mogelijkheid.
Via een frequentie voor de walkie talkie ontvangt de scanner ook op andere locaties, dus 446.0050 is een aardig populaire frequentie voor de walkie talkie blijkbaar.

Hoe lager de frequentie hoe groter het bereik.
Wat jij hebt gehoord bij jou in de buurt wil nog niet zeggen dat de vorige eigenaar dit ook hoorde in Amersfoort, even een voorbeeldje, de 27mhz, de bakkies, hebben vaste frequenties, dit is door heel Nederland, dus bijvoorbeeld op 27.185mhz (kanaal 19) Zit een vrachtwagenchauffeur, deze hoor jij wel maar iemand in Amersfoort weer niet ondanks dat hij op dezelfde frequentie zit te luisteren, dit heeft weer te maken met het vermogen Van de zender en zeker ook de hoogte van de antenne van de vrachtwagenchauffeur, in de regel is FM een zichtverbinding, dus hoe hoger de antenne hoe meer hij ziet en hoe verder zijn bereik/ontvangst is.
Juist ja. Al heeft de scanner nog niets verstaanbaar gekregen onder de 100.0000. Enkel 87.5000, wat een radiostation is. Veel kanalen geven enkel ruis en heb meerdere 27mc kanalen op locked out ingesteld. Het zou dus leuk zijn, als daar wel iets ontvangen wordt, dat ook te verstaan is.