Auteur Topic: Mug heli frequentie scanner .  (gelezen 18487 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline paassens

• Gevorderd Lid
Re: Mug heli frequentie scanner .
« Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2025, 04:48:15 »
Even een aanvulling op deze oude topic:
(1) Het Noorderhart Mariaziekenhuis in Pelt (Overpelt/Neerpelt) (B) maakt gebruik van een MUG-voertuig. Het gaat om een Volvo XC90, een 4x4.
    Zitten deze inmiddels op Astrid, of zijn ze nog te beluisteren?
(2) De Mug helikopter voor de provincie Noord-Limburg (B) waar is deze gestationeerd? Eventueel een frequentie?

Jos, antwoord op vraag 01: Astrid.
       antwoord op vraag 02: België kent vooralsnog 2 MUG helikopters. Een dus in Brugge en de andere in Bra (ten zuiden Luik) https://www.c-m-h.be. Freq ben ik ook wel benieuwd naar. Das een goeie vraag Jos!

Beide heli's moeten dus heel België dekken.

Doordat ze dit niet kunnen heb je in België veel MUG-diensten/voertuigen.
for your ears only

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #16 Gepost op: 3 oktober 2025, 07:30:49 »
Zullen ze zich niet melden bij Belga Information of Brussels Information?

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2025, 08:56:05 »
Paassens: Dank je wel voor de info. Ik had al AI geraadpleegd, maar was daar niet duidelijk over.
Nu woon ik een steenworp van Belgie af, vlakbij bij Hamont-Achel en Pelt (Overpelt/Neerpelt) en het ziekenhuis aldaar heb ik de Volvo van de MUG vaak gezien.
Het MUG voertuig in Pelt heeft ook een grensoverschrijdende samenwerking, ik heb ze ook gezien bij zeer zware ongevallen in mijn woonplaats Budel (NL).
Trouwens de brandweer van Budel is ook grensoverschrijdend, en gaat bij een brand /ongevallen o.i.d ook de grens over, omdat de gemeente Hamont-Achel geen brandweer heeft. (vaak oefeningen met brandweer Pelt en Lommel.)
Tot zover mijn info en vraag over de MUG.
Johan: Ik zou eens uit kunnen luisteren.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2025, 13:25:00 »

Klopt. Zo af en toe komt de MUG heli uit Brugge weleens hier in Zeeuws-Vlaanderen en maakt dan altijd gebruik van de reguliere civiele ATC frequenties. Geen idee of ze ook een ASTRID mobilofoon aan boord hebben voor contact met hun meldkamer, alhoewel dat wel logisch zou zijn.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline TTT242

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2025, 13:37:15 »
Geen idee of deze link met beelden ook in NL werkt, https://vtm.be/de-mug-rukt-weer-uit-en-dat-zorgt-voor-avontuur~vb8553d74-dc92-43b3-ba96-268c1dd2ea28
Heli heeft Astrid aan boord. Piloot doet atc comms, spoedverpleegkundige langs piloot doet Astrid comms.

Offline paassens

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2025, 15:20:04 »

Kon mijn bericht niet meer veranderen maar idd via 126.9000 is er comm. En Liege-Airport  op 119.2750.
for your ears only

Offline paassens

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2025, 15:22:31 »

Klopt. Zo af en toe komt de MUG heli uit Brugge weleens hier in Zeeuws-Vlaanderen en maakt dan altijd gebruik van de reguliere civiele ATC frequenties. Geen idee of ze ook een ASTRID mobilofoon aan boord hebben voor contact met hun meldkamer, alhoewel dat wel logisch zou zijn.

Heb ergens ook een keer gehoord dat er C2000 comm aan boord is voor inzet NL.
for your ears only