Een paar weken geleden zag ik op EHMZ PH-PXY staan. Deze vliegt normaal als Police 25, maar ik hoorde hem op 119.250 vertrekken als Coastguard 04.
Mooi dat deze integrale samenwerking tot op de dag van vandaag wordt uitgevoerd.
Dit is echter niet nieuw of van de laatste tijd. Puur nice-to-know. Voorheen had je onderstaande luchtvaartuigen met callsign ‘Coastguard’. Dit doe ik even uit mijn hoofd dus correct me if I’m wrong.
(Nu) Coastguard 01: Kustwachtvliegtuig (operational mission)
(Toen) Coastguard 02: Helikopter van de Koninklijke Marine. Tijdens SAR activiteiten werd dit ‘Rescue Pedro 2’. Vergane glorie aangezien de Koninklijke Marine geen SAR meer doet.
(Nu) Coastguard 03: Kustwachtvliegtuig (training)
(Nu) Coastguard 04: Politiehelikopter ingezet voor Kustwachttaken
(Toen) Coastguard 05: Politievliegtuig (Britten Norman Islander) maar die is al heel lang uit dienst.
(Nu) Coastguard 06: Kustwachthelikopter/SAR Den-Helder
(??) Coastguard 07: ?
(Nu) Coastguard 08: Kustwachthelikopter/SAR Midden-Zeeland
Nou twijfel ik of er ergens nog een P3C Orion tussen zou moeten…..
Oneven nummer fixed wing, even nummer rotor aircraft.
Pedro en Pluto's zijn vergaande glorie inderdaad, netzoals de Seakings Mike Uniform en Wiskey Bravo.
Heb wel eens de SAR heli uit Koksijde gehoord als RESCUE05 bij een inzet in Nederlands gebied. Geen idee of die altijd zo vliegt of dat Den Helder hem de 05 heeft toegewezen.
COASTGUARD** = no SAR mission
RESCUE** = SAR mission
SAREX** = Training
01 = Kustwachtvliegtuig operational mission
02 = niet vast in gebruik
03 = Kustwachtvliegtuig training
04 = Politiehelikopter operational mission
05 = niet vast in gebruik
06 = SAR helikopter Den Helder
07 = niet vast in gebruik
08 = SAR helikopter Midden Zeeland
09 = niet vast in gebruik.
etc.
In Pluto/Pedro tijd was dat Rescue Pluto 01, Sarex Pedro 06