Nou 10 man per ploeg lijkt me erg weinig. De statistieken liegen er niet om als ze zeggen dat een ploeg nooit volledig komt opdagen, dat weet jij toch als geen ander? Hoe groot een ploeg "normaal" gesproken is weet ik niet, maar dat zou toch zeker minstens 12 man/vrouw moeten zijn, dus het dubbele van wat je eigenlijk nodig hebt...
Welke statistieken? Overdag, van de vrijwilligerskorpsen? Er zijn maar heel weinig vrijwilligerskorpsen die overdag, lees kantoortijden, een uitruk kunnen garanderen.
Het ligt er maar net aan wat de melding is, als er 'brand' geroepen wordt staan ploegen 1, 2 en 3 er volledig, in pikettijd dan. Wordt er een automatische brandmelding geroepen, dan weet ik zeker dat dat er heel veel minder zullen zijn.
Een blusploeg bestaat uit minimaal 6 man, dat is wat er minimaal aanwezig moet zijn voor een uitruk van een TS.
Met een korps van 32 man kom je daar prima op uit met 3 blusploegen! Als er bij een alarmering te weinig opkomt, tja, dan moet er toch eens gekeken worden naar de motivatie van korpsleden.
Hier in Haarlem is het zo, dat bij de dienstdoende ploeg nog 3 schaduwmensen op opkomen om een volledige ploeg te garanderen. Dan wordt het 7 + 3 = 10 man, en ook hier geldt binnen pikettijden.