Allereerst zou ik op dit moment meer aandacht besteden aan de antenne-installatie. Daarna zie je wel welke apparatuur je er aan hangt. Want de meest goede transceiver doet niet veel zonder redelijke antenne.
Persoonlijk ben ik niet zo wild van de X30. De X50 kost maar een heel klein beetje meer, maar is voor dat geld een bijzonder goede antenne, die zowel zendend als ontvangend goed presteert op 2 meter en 70 centimeter. Zet je antenne zo hoog mogelijk en bezuinig niet op zo goed mogelijke coax en connectoren. En besteed aandacht aan de montage van de connectoren, maak e.e.a. waterdicht met zelfvulcaniserend tape enz.
Veel porto's (ook van de "gerenommeerde" amateur-merken), kunnen er niet goed tegen als ze op een behoorlijke buitenantenne aangesloten worden. Ze kunnen vaak niet goed tegen sterke signalen en "gaan volledig over hun nek" zoals al eerder opgemerkt wordt.
Nog iets anders: ik vind het zelf heel onhandig werken, een portofoon aan een buitenantenne; je zit al met een verloopkabel van (vaak) SMA naar N of je sluit dikke coax via een koppelstuk op je porto aan. Het werkt wel, maar praktisch is het niet. Net als het niet uitkomt is je accu leeg. Uiteindelijk ga je een losse microfoon op je porto aansluiten, een kabel of eliminator voor de voeding en dan hangt die coax er ook nog aan. Warboel en onhandig dus. Leuk voor een middagje ergens /portable op vakantie, maar niet praktisch thuis in de shack voor regelmatig gebruik.
Met de kennis die ik nu heb zou ik je iets anders willen adviseren: ik zou inderdaad een X50 zo goed en hoog mogelijk plaatsen, maar voor thuis in de shack zou ik nu beginnen met één van de laag geprijsde Chinese dualband transceivertjes die nu op de markt zijn. Ik zie bijvoorbeeld bij een Nederlandse webshop een QYT KT-8900 transceivertje staan voor 79 euro. Dit als voorbeeld, er zijn ondertussen een aantal soortgelijke transceivertjes op de markt die allemaal ongeveer hetzelfde doen.
Met die transceivertjes kan je een leuk begin met de hobby maken. Het kost iets meer en je moet ook nog een voeding aanschaffen. Maar.... als je eenmaal gegrepen wordt door deze hobby blijf je met enige regelmaat apparatuur aanschaffen