Auteur Topic: Hoe een geschikte mobiele VHF antenne kopen  (gelezen 6556 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JeffVDM

• Beginnend Lid
  • **
Hoe een geschikte mobiele VHF antenne kopen
« Gepost op: 28 januari 2017, 20:00:07 »
Goedeavond,

Ik ben aan het zoeken naar een goede VHF antenne met magneetvoet voor op de auto, omdat de ontvangst in de wagen niet zo goed is.
Liefst niet te duur, en het mag van chinese makelij zijn.
Het is om met een Baofeng UV-5R te gebruiken in de auto. Dit om te luisteren naar de Radiotour frequenties  in Belgie: 164.63125 MHz voor radiotour Kanaal 1 en 160.10625 MHz voor radiotour Kanaal 2.
Het mag ook een dualband antenne zijn, zodat ik ook naar de pmr446 kan luisteren die soms ook gebruikt wordt.

Ik vermeld er meteen bij dat ik een vergunning heb van de koninklijke wielerbond KWB in Belgie om hiernaar te luisteren (kost 25 euro per jaar).

Hoe bepaal ik nu een geschikte antenne? Gewoon een dualband van 10 USD bestellen op ebay? Of is het beter om een antenne specifiek voor de frequenties te hebben?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Jeff

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
Re: Hoe een geschikte mobiele VHF antenne kopen
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2017, 22:37:45 »
Op marktplaats.nl staat een nieuwe Kathrein K 51 16 2 te koop voor € 50,-. Zelf heb ik deze antenne ook, goede kleefvoet en Duitse kwaliteit!
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Offline JeffVDM

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2017, 09:03:26 »
Op marktplaats.nl staat een nieuwe Kathrein K 51 16 2 te koop voor € 50,-. Zelf heb ik deze antenne ook, goede kleefvoet en Duitse kwaliteit!

Dat is een beetje te duur voor mij. Aangezien de baofeng zelf maar 25 euro gekost heeft wil ik niet het dubbele geven aan de antenne  ;).
Ik ben meer aan het kijken naar die dunne nagoya 106 of 108 met magmount voor 15 euro. Maar ik weet niet goed hoe te zien welke geschikt is voor mij.

Offline JeffVDM

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2017, 12:57:33 »
Ik heb volgende antenne gevonden:
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01FW0N06S/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1485781013&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=ut+106+antenne&dpPl=1&dpID=41NI5MkGjqL&ref=plSrch
Maar deze is voor 144 en 430 MHz.
Is het mogelijk om hier een stukje af te doen om ze geschikt te maken voor 160 MHz?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2017, 13:20:08 »
Knippen zou ik zeker niet doen en qua ontvangst merk je echt geen verschil.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2017, 13:35:59 »
Let wel even op dat dit soort antenne's geen heel groot magneet oppervlak hebben (in tegenstelling tot die Kathrein antenne of een van Diamond).
Ik zou voor de zekerheid de antenne kabel ergens goed aan je auto vastmaken, dit om te voorkomen dat de antenne met 130KM/h door de voorruit van achterop komend verkeer vliegt. Dat wil je niet op je geweten hebben.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Tim

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2017, 14:41:58 »
Beste Jeff,

deze antenne zou ik je uit eigen ervaring ten stelligste afraden. Hij is idd. tamelijk klein en onopvallend, ideaal om lokaal via een repeater op 2 en 70 te werken maar daar stopt het ook.
Als radioamateur met een firmawagen heb ik steeds dit type gebruikt (https://www.portofoonweb.nl/nagoya-ut-108-vhf-uhf-antenne-50cm-3-0dbi.html),
deze antenne is gelijkaardig maar net iets langer (ca. 50cm), maar wel een wereld van verschil.
Eenvoudig te monteren, ook onopvallend, dunne coaxkabel en je mag gerust in DE eens over de 120km/u rijden.
Enig nadeel, ze gaan maximaal 2 jaar mee (bij een continue montage op de wagen) en dan is de antenne of het magneetvoetje doorgeroest.
Maar voor 17€ mag je dan ook niet klagen vind ik persoonlijk.
Trouwens voor 17€ hoef je dan ook niet wakker te liggen voor vandalisme of diefstal.  

Mvg.
Tim
ON2TIM

Offline JeffVDM

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2017, 14:16:48 »
Beste Jeff,

deze antenne zou ik je uit eigen ervaring ten stelligste afraden. Hij is idd. tamelijk klein en onopvallend, ideaal om lokaal via een repeater op 2 en 70 te werken maar daar stopt het ook.
Als radioamateur met een firmawagen heb ik steeds dit type gebruikt (https://www.portofoonweb.nl/nagoya-ut-108-vhf-uhf-antenne-50cm-3-0dbi.html),
deze antenne is gelijkaardig maar net iets langer (ca. 50cm), maar wel een wereld van verschil.
Eenvoudig te monteren, ook onopvallend, dunne coaxkabel en je mag gerust in DE eens over de 120km/u rijden.
Enig nadeel, ze gaan maximaal 2 jaar mee (bij een continue montage op de wagen) en dan is de antenne of het magneetvoetje doorgeroest.
Maar voor 17€ mag je dan ook niet klagen vind ik persoonlijk.
Trouwens voor 17€ hoef je dan ook niet wakker te liggen voor vandalisme of diefstal.  

Mvg.
Tim
ON2TIM

Beste TIm,

Dank voor je bericht!
Maar is deze dan geschikt voor de 160 MHz?
De nagoya 108 op internet staal ook aangegeven voor 144 MHZ

Jeff

Offline Tim

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2017, 15:46:35 »
Dag Jeff,

Dit werkt ook, natuurlijk is hij niet gepiekt voor deze frequentie maar ontvangen zal hij zeker doen.
Zelf volg ik ook soms wielerwedstrijden met dit antennetje.
Geloof me maar, het zal sowieso een stuk beter werken dan jouw eerste voorstel van antenne (mijn ervaring).

Niet echt een vergelijk, maar thuis heb ik een V2000 (geeft meer dB en staat hoger, maar ook die is niet gepiekt voor 165mHz)
waarmee ik wedstrijden in de zeer ruime omgeving van mijn thuislocatie kan volgen.
Idem voor luchtvaart, hier gaat het zelfs om -30 mHz.

Vb.:
300.000/145.000/4 = 0,51cm
300.000/164.000/4 = 0,45cm
Deze lengte wordt nog een stukje opgevangen door de winding onderaan de straler.

Maar zoals Johan al aangaf, hiervoor zou ik ook niet knippen.

Mvg.
Tim
ON2TIM

Ron 01

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2017, 21:04:02 »
Neem gewoon een Diamond MR77, een fijne en goede antenne voor 2 en 70.
Overal te koop voor rond de €35.-
Als je wat googeld zie je dat dit een goede keus is.

Mvg Ron