Auteur Topic: discone vraagjes  (gelezen 5164 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline twenteric

• Beginnend Lid
  • **
discone vraagjes
« Gepost op: 27 december 2016, 11:49:30 »
Beste luisteraars,

Na jaren de hobby weer voorzichtig opgepakt , de discone ( diamond 130) stond na 20 jaar nog steeds op het dak en samen met de beheerder het dak opgegaan en de kabel bleek zeer zwaar beschadigd.
Antenne maar even op het balkon gezet , kabel vervangen en hij kan weer op het dak.
Voordat ik dat doe .....zit er een houdbaarheidsdatum op de discone?
Veel referentiefrequenties weet ik niet maar ik heb het gevoel dat de discone de ene dag beter ontvangt dan de andere.
( een referentiefreq. is ook welkom)
Graag jullie mening hierover.
En aanvullend , hoe zit het met de aarding van de discone?
Hij komt in een mast van ong 2/3 meter te staan.
Ik zie bij een discone niet echt het verschil tussen massa en antenne maar wat weet ik ervan ...
Bedankt voor het meedenken

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: discone vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2016, 01:41:56 »
Beste luisteraars,

Na jaren de hobby weer voorzichtig opgepakt , de discone ( diamond 130) stond na 20 jaar nog steeds op het dak en samen met de beheerder het dak opgegaan en de kabel bleek zeer zwaar beschadigd.
Antenne maar even op het balkon gezet , kabel vervangen en hij kan weer op het dak.
Voordat ik dat doe .....zit er een houdbaarheidsdatum op de discone?
Veel referentiefrequenties weet ik niet maar ik heb het gevoel dat de discone de ene dag beter ontvangt dan de andere.
( een referentiefreq. is ook welkom)
Graag jullie mening hierover.
En aanvullend , hoe zit het met de aarding van de discone?
Hij komt in een mast van ong 2/3 meter te staan.
Ik zie bij een discone niet echt het verschil tussen massa en antenne maar wat weet ik ervan ...
Bedankt voor het meedenken

Dat je de ene dag meer ontvangt als de andere ligt meer aan de condities. Je antenne is een goeie. Ik zou 'm gewoon terug zetten mits de connector oxide-vrij is en je verder geen mechanische mankementen ziet.

Als je met 6 meter niets doet, zou ik die spriet verwijderen. De rest van de discone gaat het dan beter doen. Ik spreek uit eigen ervaring met een Sirio 1300N. Nou weet ik niet of je die 2 antennes klakkeloos met elkaar mag vergelijken maar test het zou ik zeggen en oordeel zelf. Zo op het eerste gezicht zijn ze het zelfde.

Aarding kan nooit kwaad. Het is de beste QRM killer die ik gebruikt heb hier. Maar dat geldt hoofdzakelijk voor HF. Ik merk het op VHF/UHF ook maar veel minder als op HF. 80 en 160 zijn zelfs niet bruikbaar zonder.

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=28605

Succes met de hobby!
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2016, 02:04:29 »
Ze zijn zelfs zo goed dat ze gewoon nog in productie zijn! Zoiets doet men alleen als het heel goed is! :)

https://www.portofoonweb.nl/diamond-d130-discone-antenne.html
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2016, 02:20:37 »
En ik zie nu dat het een SO239 is. (ULTRA diepe zucht). Zorg dat je een heel goeie PL259 connector koopt als je daadwerkelijk tot 1300 MHz wil enzo. PL begint echt te sterven bij 1 GHz. Sommige al bij 600, 700MHz... Zelfs die 'goeie'... Ik durf je er geen te adviseren voor dat gebied. Vergeet niet dat PL een veredelde bananenstekker met shielding is. Daarom snap ik die lui niet. Zou die antenne niet verkocht worden als ie 5 Euro duurder was geweest en er een N in had gezeten?! Ik betwijfel dat ten zeerste. Mgoed, wie ben ik...
QRO, einde probleem!

Offline twenteric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2016, 09:52:44 »
Dank voor de reacties.
De spriet verwijderen gaat niet lukken , zit muurvast ...ook de inbus.
Ook die 3 hele kleine boutjes waar de discone vastgemaakt wordt aan het pijpje zijn niet best meer en nergens verkrijgbaar.
Was te verwachten na al die jaren.
Ik heb ( dure) aircel kabel met naar ik aanneem goede connectoren aangeschaft.
Ik zou erg geholpen zijn met frequenties die vaak in de lucht zijn om te testen .
Groeten

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2016, 09:58:58 »
Dank voor de reacties.
De spriet verwijderen gaat niet lukken , zit muurvast ...ook de inbus.
Ook die 3 hele kleine boutjes waar de discone vastgemaakt wordt aan het pijpje zijn niet best meer en nergens verkrijgbaar.
Was te verwachten na al die jaren.
Ik heb ( dure) aircel kabel met naar ik aanneem goede connectoren aangeschaft.
Ik zou erg geholpen zijn met frequenties die vaak in de lucht zijn om te testen .
Groeten

je kunt testen op 169.6500 en op data frequenties. Moet je zoeken tussen 420 en 430 MHz
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /