Auteur Topic: Aarding en waarom!  (gelezen 5579 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Aarding en waarom!
« Gepost op: 23 december 2016, 15:09:38 »
Goeie morgen!

Ik heb paar dagen geleden een koper stuk buis 3 meter in het grondwater gestoken. Ik zit 50 meter van een redelijke grote beek af. Grondwater is hoog hier dus...

Alles is veel rustiger! De noisefloor is lager. Het lijkt erop dat ik van DC tot 2GHz minder rotzooi heb. Dit had ik decenia geleden moeten doen... Maar nu is het resultaat er en ik geniet ervan! Ik kan het echt iedereen aanraden. Zolang het mogelijk is natuurlijk. Dit is by far de effectiefste maatregel geweest die ik ooit heb toegepast als het gaat om het verminderen van local QRM en andere rommel.

Het is veel minder werk als je denkt! Ik was binnen een half uur klaar inclusief aansluiten, exclusief het om de flat heen en weer rennen omdat de slang van de kraan van de wasmachine in de keuken was geschoten. Vol open natuurlijk  :'(


Over hoe mijn scherm eruit ziet met en zonder aarde: https://www.youtube.com/watch?v=510-DX58mKM&feature=youtu.be


En een willekeurig voorbeeld over hoe je die buis in de grond krijgt. Als je kan solderen, zet je er een sok op, nieuw stuk pijp en je gaat weer 3 meter dieper net zolang tot je aan het grondwater zit:




73! En succes met je aardings-project! :)

Iemand enig idee hoe ik dat ding nou zou moeten meten op werkzaamheid (sommige zien graag cijfers) zonder een 2e pen te slaan op 6 meter afstand en dan tussen die 2 pennen minder als 30 ohm te meten?  ???
QRO, einde probleem!

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2016, 11:28:41 »
hoi Rexodus helaas zit ik in een Flat op 6 hoog . dus dat gaat hem niet worden is er dan niet een andere manier om toch goed aarde te vinden zo dat ik dan minder storing hebt .

een draadje naar de water kraan misschien een idee
nou ik hoor het wel groetjes Peter

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2016, 13:18:11 »
Op een flat moet je proberen wat in jouw situatie verbetering geeft, kan een waterkraan zijn, metalen regenpijp, cv of een balkonhek.

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2016, 14:18:43 »
hoi Rexodus helaas zit ik in een Flat op 6 hoog . dus dat gaat hem niet worden is er dan niet een andere manier om toch goed aarde te vinden zo dat ik dan minder storing hebt .

een draadje naar de water kraan misschien een idee
nou ik hoor het wel groetjes Peter

Waterleidingen, verwarmingen... Bijna allemaal ongeschikt. Ligt vooral aan de leeftijd van de woning. Waterleidingen zijn tegenwoordig van kunststof maar niet overal en dan zijn ze geaard. Verwarmingen worden aan mekaar gedraaid met vlas of teflon. Perfecte isolatoren dus. In een flat zit je met z'n alle aan de zelfde draad. Die is dus helemaal vervuild. Op 6 hoog zie ik zo snel geen oplossingen. Maar je hoogte compenseert veel natuurlijk...

Je keuken/badkamer is verplicht geaard. Die zou je kunnen proberen. Garantie tot de deur. Maar je kan geluk hebben! Zou je bij een bliksemafleider kunnen komen, kun je iig al eens zeer effectief kunnen testen of je er wat aan hebt ;)...
QRO, einde probleem!

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2016, 13:26:32 »
Citaat
Zou je bij een bliksemafleider kunnen komen, kun je iig al eens zeer effectief kunnen testen of je er wat aan hebt ;)...

??? ??? ??? ???

Ja, dat is een goeie de bliksemafleider.  :-[
Lage aardweerstand en je bent er van verzekerd dat bij een inslag al je apparatuur moet worden vervangen.
Helaas zijn op de 6e verdieping de mogelijkheden niet zo heel erg veel.
Of je moet met de glazenwassers een deal kunnen maken om tijdens hun werkzaamheden een aardkabel langs de gevel omhoog te mogen maken.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2016, 10:50:04 »
Citaat
Zou je bij een bliksemafleider kunnen komen, kun je iig al eens zeer effectief kunnen testen of je er wat aan hebt ;)...

??? ??? ??? ???

Ja, dat is een goeie de bliksemafleider.  :-[
Lage aardweerstand en je bent er van verzekerd dat bij een inslag al je apparatuur moet worden vervangen.
Helaas zijn op de 6e verdieping de mogelijkheden niet zo heel erg veel.
Of je moet met de glazenwassers een deal kunnen maken om tijdens hun werkzaamheden een aardkabel langs de gevel omhoog te mogen maken.

Daarom heb ik het over testen en niet over een definitieve opstelling. Ik mag er vanuit gaan dat je niet op een stormige onweersdag gaat doen! En ik heb die regel niet voor niets doorgestreept. ;) Daarmee gaf ik aan dat dergelijke grappen een slecht idee kunnen zijn. Mits je weet wat je doet..

Aardpennen zijn allemaal bliksemafleiders. Dat is helaas het tegenstrijdige aan het aarden van je mast... Met onweer moet je bovendien altijd je apparatuur los maken van het net en de coax. Veel apparatuur heeft geen rechtstreekste inslag nodig om te sterven. Bovendien kun je het eenvoudig weg niet gokken er wel een te krijgen. Is je mast dan geaard, is er waarschijnlijk niet veel aan de hand. Anders komt alles naar binnen via je coax en zoekt zich binnen een weg naar de aarde.... Dat wil je niet! Vooral niet als jij tussen de aarde en de coax zit

Er zijn ook dingen te koop als http://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html. Zoiets vormt weer een extra buffer tussen de antenne en je dure apparaten.

Dus je zou kunnen overwegen om er een klem op te zetten om te testen. Als je ziet dat het zich echt loont, kun je deals met je glazenwasser maken. De vraag is natuurlijk wat de verhuurder daarvan gaat denken.

Succes ermee in ieder geval!
QRO, einde probleem!

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2016, 11:35:11 »
ik ben al wat aan het proberen geweest met de verwarming als aarde maar de storing werd er niet minder door .
wat ook nog zou kunnen dat de storing via het lichtnet naar binnen komt .ik heb hier veel last van PLC storing en loopt van 20 tot 87 MHz
dus alles in die band kan ik vergeten tot S 9 ruis. toen ik hier pas kwam wonnen was de band schoon. ik vermoed de slimme meter
of een PLC van de buren . maar alleen als ik met mijn porto bij de meter staat hoor ik die storing niet . maar ik krijgt het niet uit gepeild waar het vandaan komt .
ik zal er wel mee moeten leren leven ben ik bang .
groetjes Peter NL12892

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: Aarding en waarom!
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2016, 01:00:01 »
PLC. Die afkoring gaat nog veel vallen. Onze hobby is tenslotte niet belangrijk. Die big brothermeter van de buurman wel natuurlijk. Evenals die Chinese zonnepanelen etc etc etc. Daar moeten we maar begrip voor tonen. Toch? Zoeken we toch een andere hobby?
QRO, einde probleem!