Auteur Topic: McDonalds frequenties vragen ben bestwel nieuw met scanners en portofoons  (gelezen 16435 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline david6262

• Nieuw Lid
  • *
Ik ben nog behoorlijk nieuw met portofoons en scanners. Ik heb 2 weken geleden een Baofeng UV-5RA+ gekocht en zit er nog een beetje mee te spelen en precies uit te zoeken hoe het allemaal aan toe gaat.

Ik heb wat lokale repeaters gevonden in my locatie maar daar mag je volgens mij niet op praten. Ik zou graag van jullie willen weten wat de ingang en uitgang van mcdonalds zijn, de r-ctcs, en de shift of die + of - moet zijn. Want als ik de freqeuntie in tiep (waar ik al een paar van heb probeerd) krijg ik maar steeds niks te horen. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen wat ik verkeerd doe. Want ik zou het wel grappig vinden om een keert iets te kunnen zeggen op hun headset. Als dat niet illegaal is. Dus de grote vraag is eigenlijk hoe kan ik een keer praten met een McDonalds werker op hun headset. Ik heb namenlijk ook een programmeer kabel.

En is het ook mogenlijk om Politie, Ambulance,of Brand af te luisteren.
Ik kom namelijk net uit Amerika en daar werkt het iets anders,sorry dat m'n Nederlands niet al te goed is.
Zoals ik zei, ik ben best wel nieuw met portofoons, onzettend bedankt voor jullie hulp!

Bedankt!

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
Re: McDonalds frequenties vragen ben bestwel nieuw met scanners en portofoons
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2016, 22:52:20 »
Ik ben nog behoorlijk nieuw met portofoons en scanners. Ik heb 2 weken geleden een Baofeng UV-5RA+ gekocht en zit er nog een beetje mee te spelen en precies uit te zoeken hoe het allemaal aan toe gaat.

Ik heb wat lokale repeaters gevonden in my locatie maar daar mag je volgens mij niet op praten. Ik zou graag van jullie willen weten wat de ingang en uitgang van mcdonalds zijn, de r-ctcs, en de shift of die + of - moet zijn. Want als ik de freqeuntie in tiep (waar ik al een paar van heb probeerd) krijg ik maar steeds niks te horen. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen wat ik verkeerd doe. Want ik zou het wel grappig vinden om een keert iets te kunnen zeggen op hun headset. Als dat niet illegaal is. Dus de grote vraag is eigenlijk hoe kan ik een keer praten met een McDonalds werker op hun headset. Ik heb namenlijk ook een programmeer kabel.

En is het ook mogenlijk om Politie, Ambulance,of Brand af te luisteren.
Ik kom namelijk net uit Amerika en daar werkt het iets anders,sorry dat m'n Nederlands niet al te goed is.
Zoals ik zei, ik ben best wel nieuw met portofoons, onzettend bedankt voor jullie hulp!

Bedankt!

Hallo David,

Welkom in Nederland.

In het kort NEE jij mag op geen enkele frequentie praten met jouw portofoon.
Reden: Deze portofoon is niet goedgekeurd voor PMR446, licentievrije frequenties.

McDonalds en elke andere Fastfoodketen gebruiken verschillende frequenties/kanalen op PMR446.

PMR446, waar jij hier over praat, mag uitsluitend gebruikt worden met:
1) Goedgekeurde portofoons, dus niet de UV5-RA en met:
A) 500 mWatt maximale output
B) Vaste antenne

Ik hoop dat dit helpt.

Groet

Rob

Offline david6262

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 08:41:53 »
Hartelijk bedankt voor u help

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 09:17:09 »
Nog een toevoeging: je mag die portofoon officieel (zo goed als) niet eens in in bezit hebben, tenzij je radioamateur bent. Ik vergeef het je dit keer, want in Amerika mag dat op veel plaatsten wel ;) Maar, wel oppassen dus.

Verder zijn politie, brandweer, en ambulance niet meer af te luisteren. Zij zitten op een encrypted TETRA-netwerk, T2000. TETRA is hierin vergelijkbaar met P25: het is normaal met de juiste software af te luisteren, maar als men encryptie gebruikt, heb je pech. TETRA-scanners zijn er helaas nog niet. Gezien de grootte van Nederland en het feit dat de hulpdiensten vrij centraal geregeld zijn, scheelt dat niet veel per provincie of iets dergelijks. Iedereen zit op hetzelfde T2000, en het is nergens af te luisteren. Levert niet veel problemen op in een land twee keer zo klein als Maine  ;D
Wel kan je P2000 meelezen. Dat is een pagingsysteem dat vooral door ambulance en brandweer gebruikt wordt. Er bestaan heel veel sites waarop je dat gratis kunt volgen, even googelen naar "P2000 monitor" geeft je er meer dan je ooit zult willen.

Heel veel succes verder! Vanuit Amerika zal Nederland ietwat tegenvallen qua scannerluisteren, maar er zijn toch wel leuke dingen te ontvangen.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline david6262

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 10:46:35 »
Bedankt voor de informatie nu heb ik een veel beter inzicht in wat ik wel en niet met de UV-5RA kan.

Nog een vraagje, ik heb een paar keer p2000 gegoogled en kwam wat aantal websites tegen. Ik zit in Den Haag en probeerde wat frequenties manually in te voeren en met het programma waarmee ik de ingang en uitgang kan voeren. Maar nog steeds werken ze niet, weet niet hoe ik ze moet af luisteren. Ik heb geprobeerd de HZ. ook op te zoeken, maar volgens mij doe ik het verkeerd.. Zou u mij meschien wat websites aan kunnen wijzen en vertellen hoe ik de HZ. in moet vullen en volgens mij ook iets met de shift. Dat zou echt fantastisch zijn. Want ik weet niet of ik gewoon de frequentie op de radio in moet tiepen of dat ik het via de computer moet programmeren.

Bedankt voor u geweldige hulp! :) :)

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2016, 11:55:29 »
Bedankt voor de informatie nu heb ik een veel beter inzicht in wat ik wel en niet met de UV-5RA kan.

Nog een vraagje, ik heb een paar keer p2000 gegoogled en kwam wat aantal websites tegen. Ik zit in Den Haag en probeerde wat frequenties manually in te voeren en met het programma waarmee ik de ingang en uitgang kan voeren. Maar nog steeds werken ze niet, weet niet hoe ik ze moet af luisteren. Ik heb geprobeerd de HZ. ook op te zoeken, maar volgens mij doe ik het verkeerd.. Zou u mij meschien wat websites aan kunnen wijzen en vertellen hoe ik de HZ. in moet vullen en volgens mij ook iets met de shift. Dat zou echt fantastisch zijn. Want ik weet niet of ik gewoon de frequentie op de radio in moet tiepen of dat ik het via de computer moet programmeren.

Bedankt voor u geweldige hulp! :) :)

P2000 is het paging netwerk van de hulpdiensten. Een betrouwbare P2000 website (onderhouden door leden op dit forum):
http://monitor.p2kflex.nl/

Een frequentie database van forumlid Johan Beck:
http://frequentiedatabase.tk/

Frequentie lijsten van forumlid Elsinga:
http://www.pc5e.nl/info/scannerfrequenties

Overigens over de Macdonalds frequenties.. Vroeger zat men hier op een LPD kanaal (433/434mhz) voor de drive-in maar tegenwoordig werkt het via vaste lijnen heb ik begrepen.

Offline david6262

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2016, 14:23:40 »
Bedankt, me pc5e als ik de frequentie in tiep op m'n baofeng UV-5RA.. Komt er niks te voor schijn..
 Weet u hoe ik de frequentie in moet tiepen op de radio of via de compter. Meestel werkt de radio alleen maar met frequenties van 430.3500 bijvoorbeeld.

Bedankt

Offline Heathen-assault

• Beginnend Lid
  • **
  • ''My pride killed them all'' (Alfred The Great)
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2016, 20:06:48 »
@Mose, das niet helemaal waar, hier in NL mag je ze wel in bezit hebben, maar niet gebruiken

Ron 01

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2016, 20:53:58 »
Dit riekt naar oneigenlijk gebruik en ik adviseer in het belang van de gebruiker en anderen, verder niet op dit topic te reageren.

mvg Ron

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2016, 21:01:49 »
@Mose, das niet helemaal waar, hier in NL mag je ze wel in bezit hebben, maar niet gebruiken

Toch wel:

Citaat van: Telecommunicatiewet, Artikel 10.9
1. Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radiozendapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van de frequentieruimte is verleend.
2. In afwijking van het eerste lid, is het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten zonder dat aan de houder een vergunning is verleend voor het gebruik van frequentieruimte toegestaan, indien:

a. krachtens hoofdstuk 3 geen vergunning is vereist voor het gebruik van frequentieruimte en, indien voor het gebruik melding en registratie verplicht zijn krachtens artikel 3.9, eerste lid, onder d, indien melding en registratie heeft plaatsgevonden;
b. de houder van het radiozendappararaat met de houder van een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte een overeenkomst heeft gesloten voor de aanleg en het instandhouden van een radiozendapparaat ten behoeve van het verzorgen van diensten van de opdrachtgever waarbij gebruik wordt gemaakt van de aan de opdrachtgever toegewezen frequentieruimte;
c. deze apparaten worden gebruikt aan boord van andere dan Nederlandse schepen of luchtvaartuigen en daarvoor een vergunning is afgegeven in overeenstemming met het Internationaal Telecommunicatieverdrag, of
d. deze apparaten worden gebruikt door niet-ingezetenen van Nederland die tijdelijk hier te lande verblijven en daartoe voor Nederland bindende afspraken zijn gemaakt.

bron

Dit riekt naar oneigenlijk gebruik en ik adviseer in het belang van de gebruiker en anderen, verder niet op dit topic te reageren.

mvg Ron

Mee eens. Dat gevoel werd bevestigd na de tweede post van TS.
Met vriendelijke groet,

Offline Heathen-assault

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2016, 22:24:16 »
@Mose, precies, je mag het dus hebben, maar niet gebruiken/aanleggen. het is gewoon vrij te koop. Het mag gewoon verhandelt worden. Heb je geen vergunning : dan mag je het alleen onklaar in de doos thuis hebben, Je mag het dus gewoon hebben, niet gebruiken.

Ik bedoel dit met het algemeen in bezit van wat voor soort zend apparatuur dan ook.

Alles is gewoon vrij te koop, je mag het hebben, niet misbruiken.

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2016, 08:40:12 »
Het zit 'm in het 'gedeeltelijk'. Tenzij je de accu en/of de antenne weggooit heb je altijd een 'gedeeltelijk aangelegd' apparaat, immers: het kan op elk moment aangelegd worden. Je zou dus eigenlijk alleen een kale porto die niet zomaar aangezet kan worden (dus: je kan niet even de batterij erin doen die op tafel ligt) in bezit mogen hebben. Het mag vrij verhandeld worden, maar niet iedereen mag het gebruiksklaar in bezit hebben. Ik heb geen idee of er al een rechtszaak over illegaal bezit van een bamiporto is geweest, maar als er een in een doosje hebt liggen ben je hoogstwaarschijnlijk al illegaal bezig. Verder lijkt het mij niet echt nuttig om hier nog over te discussiėren, omdat het dan alleen maar een heen-en-weer verhaal wordt over de definitie van 'gedeeltelijk aangelegd'. Ik ben geen jurist en dit is mijn interpretatie. Pas als het een keer daadwerkelijk gebeurt weten we hoe het exact zit ;)
Met vriendelijke groet,

Offline Heathen-assault

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2016, 08:50:28 »
pffff..... vermoeiend.... precies wat ik zeg dus opnieuw :

Je mag het dus gewoon hebben, maar zonder vergunning betekent het dus : gebruiks onklaar

je mag het gewoon in bezit hebben, maar niet gebruiken/aangesloten hebben.

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2016, 09:27:02 »
Als dat de conclusie is die je uit mijn reactie trekt, zou ik hem nog eens goed doorlezen. Zal hem even citeren voor je:

Het zit 'm in het 'gedeeltelijk'. Tenzij je de accu en/of de antenne weggooit heb je altijd een 'gedeeltelijk aangelegd' apparaat, immers: het kan op elk moment aangelegd worden. Je zou dus eigenlijk alleen een kale porto die niet zomaar aangezet kan worden (dus: je kan niet even de batterij erin doen die op tafel ligt) in bezit mogen hebben.' Het mag vrij verhandeld worden, maar niet iedereen mag het gebruiksklaar in bezit hebben. Ik heb geen idee of er al een rechtszaak over illegaal bezit van een bamiporto is geweest, maar als er een in een doosje hebt liggen ben je hoogstwaarschijnlijk al illegaal bezig. Verder lijkt het mij niet echt nuttig om hier nog over te discussiėren, omdat het dan alleen maar een heen-en-weer verhaal wordt over de definitie van 'gedeeltelijk aangelegd'. Ik ben geen jurist en dit is mijn interpretatie. Pas als het een keer daadwerkelijk gebeurt weten we hoe het exact zit ;)
Met vriendelijke groet,

Offline Niet meer lid

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2016, 14:52:38 »
Voor de luisteraars die dit topic lezen voor info over McDonalds; helaas gebruiken de meeste McDonald's filialen HME headsets, die zitten in de 2.4 Ghz en gebruiken FHSS.