Auteur Topic: Op zolder gevonden  (gelezen 4677 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline robilonk

• Nieuw Lid
  • *
Op zolder gevonden
« Gepost op: 2 november 2016, 20:16:49 »
Hallo allemaal,
Vroeger vond ik het geweldig om met m n scannertje te luisteren naar de hulpdiensten en taxi's.
Nu we op zolder aan het spitten waren vond ik mijn oude 10 kanaals scanner, een Uniden bearcat 50xlt (ik heb nog een nieuwere 200 kanaals scanner gehad maar die heb ik helaas niet gevonden:).
Ook vond ik een oude antenne met magneet voet.
Dus vanavond een projectje gemaakt, de antenne op het ijzer van de dakgoot geplakt en met een gevonden stroom adapter de scanner weer aangesloten.
Nou voelt het alweer als vanouds als ik de squels helemaal open draai maar na een minuut of 10 is die ruis herrie wel weer leuk geweest ;)
Ik woon in Rotterdam-oost-PAP en ik ben echt alles vergeten qua frequenties.
Weet iemand een aantal frequenties die nog in gebruik zijn en die in deze omgeving ook te ontvangen zijn?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Rob
PS ik kan maar 3 getallen achter de punt invullen op deze scanner....

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Op zolder gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2016, 21:20:29 »
Hallo Rob welkom,

Kijk een op de frequentiedatabase: http://frequentiedatabase.tk
In jouw omgeving is nog wel e.e.a. te horen denk ik.  
Bijv. de scheepvaart 161.675 sector Maasbruggen

Offline robilonk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2016, 21:36:53 »
Super bedankt Mark!
Wat betekend CTCSS/DCS op die site? (x TQ of DCS).
Ik heb op "Rotterdam" gezocht en er kwam een heleboel naar voren, omdat ik helaas maar een 10 kanaals scannertje heb kan ik ze er niet allemaal inzetten en kijken (lees luisteren;) ) welke ik kan ontvangen dus als er mensen zijn die zeker weten dat bepaalde frequenties hier te ontvangen zijn dan hoor ik het graag...
Groet,
Rob

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2016, 07:12:06 »
CTCSS of DCS is een tooncode (onhoorbare toon) die wordt meegezonden met het signaal. Zo hoor je geen andere gebruikers of storing op de betreffende frequentie.

Probeer maar wat in te voeren vanuit de database, niet alles zal nog gebruikt worden. Maar we horen graag feedback hier ;)

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2016, 08:30:32 »
... welke ik kan ontvangen dus als er mensen zijn die zeker weten dat bepaalde frequenties hier te ontvangen zijn dan hoor ik het graag...
Groet,
Rob

Zekerheid van ontvangst zal je nooit gaan krijgen, daar spelen teveel factoren voor mee.
Je zou eens kunnen proberen om mee te luisteren naar de scheepvaart hier in de regio.
Maasbruggen is een redelijk druk marifoon kanaal 156.5500. Daarna (steeds verder van Rotterdam centrum vandaan) komt Waalhaven op 156.0250, Eemhaven op 156.1750, Botlek op 157.0750
Wat je daarvan meekrijgt ligt vooral aan je locatie (Flat / beneden woning / Rotterdam Noord/Zuid/Oost/West/Centrum) en de gebruikte apparatuur.

Op de volgende site kan je alle marifoon kanalen van de Rotterdamse haven terug vinden. En met een zoekopdracht op marifoon in onze wel bekende frequentie database zijn deze kanaal nummers te vertalen in frequenties. https://www.portofrotterdam.com/nl/files/veiligheid-door-communicatie

Succes

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline robilonk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2016, 20:05:46 »
Oke bedankt allemaal, ik ga ermee aan de slag!