Auteur Topic: Antenne UBC800  (gelezen 2548 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MvH

• Beginnend Lid
  • **
Antenne UBC800
« Gepost op: 26 september 2016, 16:16:39 »
Al lange tijd maak ik gebruik van een UBC800, maar nog altijd met de standaard antenne. Daar wil ik graag eens verandering in brengen. Probleem is alleen de woonsituatie (klein appartement), waarbij ik amper  mogelijkheden buiten heb. Ik luister voornamelijk luchtvaart en zit hier op ongeveer 30km van Schiphol af. Het mooiste zou natuurlijk zijn om ook de toren te kunnen horen. Ik heb wel gekeken naar bijv een X30, maar zie eigenlijk geen manieren om deze hier ergens te plaatsen. Nu kom ik zelf niet verder dan een RH789. Deze scharniert vlak na de connector (ik ga er tenminste even vanuit dat deze omhoog scharniert als je hem direct op de scanner aansluit, en niet opzij scharniert?). Maar wie weet zijn er toch nog andere mogelijkheden, welke ik (ongetwijfeld) over het hoofd zie?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Antenne UBC800
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2016, 19:17:06 »
Probeer eens een magneetvoetje met PL of BNC connector. Hier kun je dan bijv. een telescoop- of dualbandantenne op zetten.
Plaats de voet op een radiator of stuk metaal voor een raam of op een balkonhek dat geeft vaak al een heel aardig resultaat.
Koop geen mini magneetvoetjes met hele dunne kabel dat geeft teveel verlies in ontvangst.

Offline MvH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2016, 17:37:04 »
Dat is idd een betere optie, Mark. Bedankt.

Ik kom dan wel gelijk op het volgende uit in geval van telescoopantennes. Bij JBE hebben ze de RH789, 795 en 799. Zit er erg veel verschil tussen deze 3, afgezien het scharnier wat 2 van de 3 hebben? Ik wil voornamelijk luchtvaart en eventueel wat amateurbanden ontvangen, dus wat dat betreft lijkt het mij dat ik met alle 3 hetzelfde resultaat zal behalen qua ontvangst.

Ron 01

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2016, 18:46:47 »
Misschien is de Diamond MR-77b een optie voor je, slechts 40cm hoog.
Ik gebruik deze ook en hij presteert goed op de door jou aangegeven banden.

Gr Ron