Auteur Topic: Porto met vaste antenne  (gelezen 16241 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jo

• Nieuw Lid
  • *
Porto met vaste antenne
« Gepost op: 24 augustus 2016, 16:38:19 »
Hallo is mogelijk bij een porto met vaste antenne het bereik beter te krijgen dus verder te komen kun je bv iets om de antenne heen schuiven en daar iets aan vast maken porto die ik heb is een twintalker 9500 rc-6406.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
Re: Porto met vaste antenne
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2016, 17:23:11 »
Allereerst welkom op het forum.
Interessante vraag, maar vraag me alleen af wat het voor meerwaarde heeft om er een poll van te maken.  ???

Ik denk dat je met alle opties die je kunt verzinnen je je op een hellend vlak gaat begeven wat betreft legaliteit. Het is niet voor niets dat een vaste antenne op een PMR device een eis is.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2016, 18:11:03 »
De poll is verwijderd. Het betreft hier een PMR portofoon en daar mag je geen andere antenne op aansluiten (wetgeving). Enige vorm van discussie hierover is dan ook nutteloos.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2016, 19:15:58 »
Jo je kan dan beter een goede en wat duurdere portofoons gaan koppen zo als Kenwood bv .
die komen vaak wat verder en zijn ook beter in audio en dat scheelt ook al heel wat maar koop nooit Baofeng portofoons die zijn niet toegestaan en ook nog van mindere kwaliteit en gaan nog wel een vaak snel stuk .
Groetjes Peter NL12892

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2016, 19:20:17 »
De poll is verwijderd. Het betreft hier een PMR portofoon en daar mag je geen andere antenne op aansluiten (wetgeving). Enige vorm van discussie hierover is dan ook nutteloos.

Beste Johan,

Jij maakt een veel gemaakte vergissing.

Nee je mag de antenne niet verwijderen echter je mag wel zeker een passieve, met nadruk op passieve zoals hij ook schrijft,
koppeling maken naar een andere antenne.

Groeten,

Rob

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2016, 19:56:09 »
Hier is een video met een voorbeeld van een passieve antenne.

Je ziet dat er niets aan de vaste antenne veranderd is en daarmee dus toegestaan!

Offline Bertk

• zendamateur
  • Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:35:03 »
Ik had het al eens eerder gehoord ergens dat de regels waren aangepast en ik heb net zitten bladeren staatscourant van maart 2015 gelinkt via de pagina agentschap telecom.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-3750.html

Wanneer ik dit helemaal een beetje vluchtig heb doorgebladerd en bij artikel 2, 2e lid, onder H lees ik het volgende: mobiele UHF radiozendapparaten die werken in de frequentieband 446 MHz en bedoeld zijn voor algemeen gebruik ten behoeve van communicatie over korte afstand (PMR 446), mits gebruikt in de in bijlage 4 aangegeven frequentiebanden en met inachtneming van de daarbij behorende gebruiksvoorschriften

Dan ga ik verder naar bijlage 4:Dan zie ik alleen maar staan de frequentie band 446.000 t/m 446.200 mhz en het max vermogen 500mW e.r.p. en de kanaal breedte.

Ik kan verder niets ontdekken over de bepaling wat betreft de vaste antenne, en ik had dit vorig jaar al eens eerder van iemand vernomen en blijkbaar klopt.

Mocht iemand het toch kunnen vinden in de tekst dan hoor ik graag waar.

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:54:26 »
Ik had het al eens eerder gehoord ergens dat de regels waren aangepast en ik heb net zitten bladeren staatscourant van maart 2015 gelinkt via de pagina agentschap telecom.

Wanneer ik dit helemaal een beetje vluchtig heb doorgebladerd en bij artikel 2, 2e lid, onder H lees ik het volgende: mobiele UHF radiozendapparaten die werken in de frequentieband 446 MHz en bedoeld zijn voor algemeen gebruik ten behoeve van communicatie over korte afstand (PMR 446), mits gebruikt in de in bijlage 4 aangegeven frequentiebanden en met inachtneming van de daarbij behorende gebruiksvoorschriften

Dan ga ik verder naar bijlage 4:Dan zie ik alleen maar staan de frequentie band 446.000 t/m 446.200 mhz en het max vermogen 500mW e.r.p. en de kanaal breedte.

Ik kan verder niets ontdekken over de bepaling wat betreft de vaste antenne, en ik had dit vorig jaar al eens eerder van iemand vernomen en blijkbaar klopt.

Hallo Bert,

Kijk hier eens.
Ik kan het ook niet in de Nederlandse versie vinden maar hier is Europese versie waar EZ en AT zich aan conformeren.

http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/official/pdf/ECCDEC1505.PDF

ANNEX 1: DEFINITIONS
Integral antenna: antenna designed as a fixed part of the equipment (without the use of an external connector) which cannot be disconnected from the equipment by a user with the intent to connect another antenna.

Hand portable station: equipment fitted with an integral antenna, normally used on a stand-alone basis, to be carried on a person or held in the hand.

Offline Jo

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2016, 06:21:08 »
Wat er op het filmpje is te zien dat bedoelde ik. ik ga ook niet aan de porto klooien, en waarom ik geen anderen heb gekocht had geen keus was een cadeaubon van de mediamarkt en die hebben alleen maar Alecto of Topcom.ik wil me ook aan de regels houden daarom deze vraag.

Offline Bertk

• zendamateur
  • Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2016, 06:59:52 »

Hallo Bert,

Kijk hier eens.
Ik kan het ook niet in de Nederlandse versie vinden maar hier is Europese versie waar EZ en AT zich aan conformeren.

http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/official/pdf/ECCDEC1505.PDF

ANNEX 1: DEFINITIONS
Integral antenna: antenna designed as a fixed part of the equipment (without the use of an external connector) which cannot be disconnected from the equipment by a user with the intent to connect another antenna.

Hand portable station: equipment fitted with an integral antenna, normally used on a stand-alone basis, to be carried on a person or held in the hand.

In principe zou het volgens de nederlandse "regeltjes" vermeld via het AT dus wel mogen en in de "buitenlandse" regeltjes niet. Lekker duidelijk dus.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2016, 07:38:46 »
In principe zou het volgens de nederlandse "regeltjes" vermeld via het AT dus wel mogen en in de "buitenlandse" regeltjes niet. Lekker duidelijk dus.

Het gaat niet zomaar over 'buitenlandse regeltjes', maar om Europese regelgevng. Dankzij deze 'regeltjes' mag een PMR-apparaat in een groot deel van Europa vergunningsvrij gebruikt worden.

En Europese regelgeving gaat boven nationale.

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2016, 08:46:34 »

Hallo Johan,

Je kunt de Poll dus gewoon weer terugzetten zoals je gelezen hebt in de info.

Groet,

Rob

Online r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2016, 10:05:57 »
Was er ook niet een regeltje over type-goedkeuring?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2016, 10:15:23 »
Was er ook niet een regeltje over type-goedkeuring?

http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/official/pdf/ECCDEC1505.PDF -

' 11.  that compliance of PMR 446 radio equipment with all technical requirements shall be demonstrated with
the applicable Harmonised European Standards ETSI EN 300 113-2, EN 301 166-2,  or EN 300 296-2;'  

Er wordt verwezen naar de ETSI-standaards waarin de technische eisen beschreven staan.

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2016, 16:26:50 »

Beste Johan,

Wij wachten nog steeds op het terugzetten van de Poll door jou.

Groeten,

Rob