Auteur Topic: Gezocht: Goede binnenantenne  (gelezen 6785 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rob RiemVis

• Beginnend Lid
  • **
Gezocht: Goede binnenantenne
« Gepost op: 12 augustus 2016, 16:30:24 »
Hallo allemaal,

Ik heb het nodige uitgezocht op dit forum maar ik heb nog steeds geen overtuigend antwoord kunnen vinden. Mijn vraag is deze: Welke binnenantenne (bijv. magneetvoettype) heeft op dit moment de beste resultaten qua ontvangst? Ik kan geen gebruik maken van een buitenantenne omdat ik in een appartementencomplex woon. Ik hoor het graag.

Groet

Rob :-[
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Gezocht: Goede binnenantenne
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2016, 17:10:22 »
Een telescoopantenne achterop je scanner, voor een raam en afgestemd op de gewenste frequentie (kwart golflengte,
7500 / f ( in MHz), lengte in cm), is het beste compromis dat ik kan verzinnen.

Offline dijk

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2016, 08:17:08 »
Beste Rob
Ik woon ook in een appartement complex ,en ben ook al een tijdje aan het experimenteren met antenne,s.
Ik ben  begonnen met 2 magneetvoet antenne,s ,achter het raam, gezet op de vensterbank.
De telescoop Diamond RH-799 op magneetvoet DiamondDP-MRX. Dat ontvangt best leuk.
Toen 2 antenne,s X 50 op een driepoot achter het raam, dat zijn natuurlijk de beste,
maar dan moet hij wel buiten en hoog staan.
Ik ben toen toch aan het denken gegaan om de antenne,s buiten te krijgen.
Voor mijn openslaande raamen zit een ijzer raamwerk,en ik heb een ijzer hekwerk op het balcon.
De RH-799 op de magneetvoet op het balconhek ontving al weer een stuk beter.
Nu heb ik het zo, op het ijzer raamwerk voor het raam staan 2 marifoon antenne,s.
Dat is een Scout KM-3A, bestemd voor een houten mast op een boot, dus heeft geen tegencapaciteit nodig,
ook omdat hij een halve golf is,gemonteerd op een plankje aan de reling
Nou dat ontvangt geweldig,Verkeerscentrale,s Hoek van Holland, Waalhaven, Maasbrugen, met de schepen.
Ook de Europoort , Sector Maas, noem maar op.
Maar deze antenne ontvangt ook de 2 meter en 70 cm band goed , beter dan de x50 , die dus binnen staat.
Verder heb ik op de balcon reling een magneet voet antenne vast gemonteerd met taireepjes.
En dat is de Diamond NR 770H op de magneet voet MR-5A.
Dat is een echte 2 meter en 70 cm antenne.
Alle buiten antenne,s ontvangen ook de luchtvaart.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
groeten chiel uit nootdorp
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2 , Tecsun PL-680 ,Tecsun PL-330 SDRplay RSP1B
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline dijk

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2016, 08:30:50 »
Rob
Ik moet er bij vertellen dat aan de  3 buiten antenne,s , die zijn maar 1 meter hoog ,
elk een UBC125Xlt scanner zit, omdat ik daar het beste resultaat mee heb ,
wat ontvangst betrefd
Aan de X-50 binnen zit een UBC9000Xlt
Maar die buiten ontvangen het meeste.
groeten chiel uit nootdorp
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2 , Tecsun PL-680 ,Tecsun PL-330 SDRplay RSP1B
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2016, 08:45:36 »
Maar die buiten ontvangen het meeste.

Dat blijft toch de beste oplossing. Als het even kan: vind een plek buitenshuis. Desnoods een tijdelijke opstelling, die je weer naar binnen kunt halen na het luisteren.

Ron 01

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:23:31 »
Google eens op flowerpot antenna, met wat knutselwerk heb je dan een leuke antenne die niet opvalt.

Gr. Ron

Offline Bor Naam

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2016, 11:54:23 »
Misschien raar, maar is voor de vhf een dvb-t actieve antenne ook geschikt?

https://www.conrad.nl/nl/actieve-dvb-t-antenne-plat-buiten-20-db-1404327.html

Als specificatie geeft hij aan 47 - 230 Mhz....

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2016, 15:52:38 »
20 dB versterking oftewel 10 keer. Daar gaat je scanner echt van over zijn nek.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:26:05 »
nee daar heb je niets aan want de antenne zelf versterkt niets dat die de ontvangst versterker die er in zit. en het signaal komt dan wel sterker binnen maar ook het achtergrond ruis word mee versterkt  . plus dat de scanner overstuurd raak is heel groot tenzij een dure ontvanger heb die daar niet zo gouw last van heb beter is een goede antenne met hoge versterking en ook nog eens hoe hoger hoe beter de ontvangst . en ook moet de antenne buiten staan om zo min mogelijk storing uit je eigen huis mee te pakken . ik worstel ook met het probleem om een antenne goed te plaatsen ik heb hem binnen het balkon staan alleen de antenne voor HF steek wat boven het dak uit ik heb het geluk dat ik op 6 hoog woon en boven op een stuwwal zit  dus de hoogte mee . maar ondanks dat ook veel storing van PLC en andere elektronica en led lampen zo die krengen storen ook als de ziekte . daarom ga ik vaak wandelen hier in de buurt op een open veld met mooie uitzicht op een deel van Arnhem en de Betuwe zelfs bij helder zicht  de heuvelen van Groesbeek te zien .  en som ga ik naar Arnhem de hoogte 80 daar zit je op 80 meter hoog met uitzicht tot in Duitsland toe  . zo kan je dan toch ongestoord luisteren . en dat met een goede antenne op de portable scanner .
Groetjes Peter NL12892

Offline MvH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2016, 22:05:10 »
De telescoop Diamond RH-799 op magneetvoet DiamondDP-MRX. Dat ontvangt best leuk.

Zou dit ook een optie kunnen zijn voor een 800xlt? En dan dus ook gewoon in de vensterbank. Of dient deze voet perse op een metalen plaat te staan? Heb zelf ook geen mogelijkheid om buiten een antenne te bevestigen.

Grt,
MvH.

Offline Boudewijn

• Beginnend Lid
  • **
    • de Kristal Scanner
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2016, 21:44:09 »
Hallo Rob,

Ik begrijp dat je in een appartement woont. Ik ook en wel op 35 meter hoogte maar helaas... ik mag geen antennes plaatsen. Tenminste ik mag aan het gebouw of aan het hekwerk niets vast maken. Uiteindelijk heb ik het als volgt opgelost door een tegelvoet aan te schaffen waar 4 tegels van 40x60 inpassen. Deze staat los in de hoek vh balkon op een rubber onderlaag (antislip en geluidsdemping). Hierop staat een bescheiden pijp die met 2 bouten vastzit zodat hij er weer makkelijk afkan. Op het mastje 2 koehoorns waar de antennes opzitten. Tnt heeft nog niemand daar iets van gezegd, gebeurd dit wel dat maak ik het mastje scharnierend zodat hij kan knikken. Denk er alleen nog over om een voorziening aan te brengen zodat ik hem op 4 punten (tijdelijk) vast kan zetten bij storm. Misschien heb je hier iets aan. Succes!
Airspy R2, AOR AR-DV1, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon, Inrico-T320 etc.