Auteur Topic: Uitleg digitale modi  (gelezen 5772 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
Uitleg digitale modi
« Gepost op: 15 juli 2016, 18:57:42 »
Na een paar weken prutsen zit ik vast met het hele digitale gebeuren op de AOR AR-DV1. Op de een of andere manier is er hier in de buurt denk ik geen sterk signaal genoeg om er ook maar iets mee te doen. Ik weet niet hoe een (nog niet gedecoreerd) DMR signaal klinkt en op het net zie ik door de bomen het bos niet meer. Was al begonnen met de documenten van ETSI maar daar snap ik niets van.
Is er iemand bereid mij een demonstratie te geven over hoe op de AR-DV1 bv DMR frequentie gebruikt moet worden? Misschien ergens in het land waar een voldoende sterk signaal is? De scanner (en iets bij de koffie) breng ik dan natuurlijk mee.

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
Re: Uitleg digitale modi
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2016, 19:20:52 »
Ik weet niet hoe een (nog niet gedecoreerd) DMR signaal klinkt ...

Op deze website staan geluidsfragmenten van een hele hoop digitale modi; DMR staat er ook tussen. Verder heb ik geen DV1 en kan ik je daarmee dus niet helpen, maar wel veel succes! :)
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2016, 19:37:13 »
Dank je wel Mose, erg interessant.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2016, 19:53:50 »
hoi Faramir kijk hier voor de frequenties voor de DMR
https://www.hamnieuws.nl/repeaters/dmr-repeaters/
dan voer je de frequenties in en dan zet je de mode op auto dan pakt die alles digitale modes
ik hoor het wel als het gelukt is
en hier een filmpje van mijn ontvangst

Groetjes Peter NL12892

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2016, 20:23:16 »
John, je bent in R'dam welkom. DV1 ken ik niet, maar heb wel een stevig signaal van PI1DFT en kan er ook een DMR-verbinding over opzetten.

Offline NL11570

• Luistervink, pensionada
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2016, 10:17:10 »
John/Faramir,

Ik zit met hetzelfde probleem.  Snap er nog niet veel van. Altijd met analoge ontvangers gewerkt. Heb hem pas 2 weken. Uit het voorgaande begrijp ik dat als ik hen op "auto" zet ik in principe alle modes kan ontvangen. Ook zonder dat ik de CC / TG etc. weet? John, ik had je ook een PM gestuurd. Wellicht is dat niet goed gegaan.

Ben benieuwd

73 NL11570

René
Icom IC-R15, AOR-AR DV10

Offline testerr

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2016, 12:27:27 »
Tussen de 460.0 en 470.0 Mhz zitten veel relaisuitgangen met DMR-modulatie. Zoek daar maar. Als je de modulatie op AUTO zet, decodeert de AOR alles zelf. Op het scherm wordt de Colorcode (CC) aangegeven, zodat je de betreffende gebruikers uit elkaar kan houden. Mocht je frequenties vinden, graag hier delen. Succes!

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2016, 13:09:22 »
John/Faramir,

Ik zit met hetzelfde probleem.  Snap er nog niet veel van. Altijd met analoge ontvangers gewerkt. Heb hem pas 2 weken. Uit het voorgaande begrijp ik dat als ik hen op "auto" zet ik in principe alle modes kan ontvangen. Ook zonder dat ik de CC / TG etc. weet? John, ik had je ook een PM gestuurd. Wellicht is dat niet goed gegaan.

Ben benieuwd

73 NL11570

René

Sorry, kon niet eerder reageren. Dezelfde uitdaging heb ik ook... Door gebrek aan stations is experimenteren moeilijk. Zo gauw ik kan deel ik mijn ervatingen.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2016, 13:12:57 »
John, je bent in R'dam welkom. DV1 ken ik niet, maar heb wel een stevig signaal van PI1DFT en kan er ook een DMR-verbinding over opzetten.

Wauw, daar ga ik graag op in Rene! Ik schik mijn agenda naar jou. Wat wil je bij de koffie?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2016, 13:15:55 »
Wauw, daar ga ik graag op in Rene! Ik schik mijn agenda naar jou. Wat wil je bij de koffie?

Een Bossche Bol is altijd lekker. Ik ga een weekje vliegen, maar daarna ben je welkom. Ben flexibel, dus doe maar een suggestie via mail (rene at discriminator punt nl).

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2016, 13:17:29 »
Prima. Veel plezier!