Auteur Topic: Scanner antenne  (gelezen 7661 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline turbofloppie

• Beginnend Lid
  • **
Scanner antenne
« Gepost op: 1 juli 2016, 12:23:42 »
Hoi ik wil een andere scannerantenne kopen maar zit te twijfelen tussen de Diamond D130 en de Albrecht All Band 61700.
Ze zijn allebei 25-1300 Mhz en kunnen zenden op de zelfde frequenties.
Het verschil is de prijs ... de ene is ongv. 85 euro en de andere ongv. 139 euro.
Ik wil perse een discone antenne hebben omdat ik daar wel goede ervaringen mee hebt gehad.
Wat is wijsheid ?
Of weten jullie een betere antenne ?
Alle suggesties zijn welkom.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Scanner antenne
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2016, 08:07:46 »
Laat ik je dan maar meteen uit de droom helpen, antennes met zo'n frequentiebereik bestaan niet.
Ik zou eerder gaan voor een Diamond X50, daar hebben velen hier op het forum goede ervaringen mee.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2016, 09:18:45 »
Voor mijn nieuwe onderkomen heb ik een AOR DA3200 aangeschaft. Had (heb) er wel wat verwachtingen over maar door wat Johan zegt begin ik te twijfelen. Misschien toch maar die Diamond X50 erbij nemen... Wordt een uitdaging om 4 antenne's op één mast te zetten  :P

Offline turbofloppie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2016, 09:47:48 »
Bedankt voor jullie reactie's.
"Laat ik je dan maar meteen uit de droom helpen, antennes met zo'n frequentiebereik bestaan niet."
Waarom wordt er mee geadverteerd dan ?
Is dat niet een soort van misleiding ?
Belachelijk !

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2016, 10:08:55 »
Mijn vermoeden is dat een dergelijke antenne compromissen moet hebben om zo'n groot bereik te kunnen halen en dat daardoor op alle fronten niet het maximale wordt gehaald.
Een grotere breedbandigheid gaat ten koste van de prestaties en vice versa schat ik in maar ik ben een leek op dit gebied en kan er dus gigantisch naast zitten...
In deze tak van sport houd ik de waarschuwing van Marktplaats in mijn hoofd: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook" en zo'n breedbandige antenne lijkt dus wel te mooi om waar te zijn. Mijn verwachtingen zijn dan ook niet te hoog gespannen maar door de mix van lengte's van de radialen aan mijn discone wil ik het toch proberen.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2016, 10:11:32 »
Het is en blijft altijd een probleem een een goede breedband antenne te maken . kijk het is geen misleiding  want hij ontvangt wel op die banden die zij aan geven alleen is het niet zo goed als je een antenne gebruikt die voor het te ontvangen frequentie gemaakt is kijk een discone zal op de 70 MHz beter ontvangen dan met de X50 maar de X50 ontvangt een stuk beter op de 144 MHz en op 430 MHz daar zijn die antennes op af gepiekt voor een goede ontvangst kijk je welke frequentie je het meest luistert daar koop je dan een antenne voor . je kan ook bijvoorbeeld 2 antennes gebruiken en dan met een schakelaar schakelen naar de band die je dan luistert of een duplexer dat kan ook 2 antennes op een scanner maar het werkt nooit 100 % zo als je het zou willen . je kan ook een beetje experimenteren met zelfbouw antennes . soms met simpele dingen kan je toch leuke dingen ontvangen . het mooist is als je daar bij een antenne annalyzer gebruikt . die staat bij mij nu op het verlang lijstje dan weet je exact welke banden je hem kan gebruiken en of die goed is afgesteld op de juiste frequentie

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2016, 12:37:21 »
Laat ik je dan maar meteen uit de droom helpen, antennes met zo'n frequentiebereik bestaan niet.
Ik zou eerder gaan voor een Diamond X50, daar hebben velen hier op het forum goede ervaringen mee.

Dat is toch geen advies geven Johan. Een discone doet psies wat die belooft.  Het is een breedbandige antenne dus over de gehele linie functioneert die redelijk en een X50 doet het weer beter rond bepaalde frequenties maar daarbuiten is het bagger want dat is geen breedband antenne.    

De X50 is een leuke instap (als je weinig geld hebt) maar een discone is een betere keus. Echter luister je bijv. vliegverkeer en is dat heel belangrijk voor je kun je beter een 2e antenne nemen die daarvoor bedoeld is en voor die frequenties het beste resultaat geeft.  En verder zijn de kabel/pluggen tussen antenne en scanner ook een belangrijk punt om in te investeren, onderschat dat niet.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2016, 12:47:11 »
Ik denk dat het allemaal een beetje in het midden ligt. Ik snap wel wat Johan bedoelt, maar is het misleiding? Een goede antenne is gepiekt op een bepaalde frequentie. Hoe breedbandiger, hoe 'minder goed' de antenne wordt. Dus men kan wel adverteren met 25-1300 MHz, maar er is technisch/natuurkundig vrijwel geen enkele antenne die over dat gehele frequentiebereik goed kan presteren. Misschien "acceptabel" bij gebrek aan beter, maar als je eenmaal ervaring hebt met goede, gepiekte antennes (en dus, logischerwijs) een beperkter frequentiebereik dan is een breedbandige antenne ver onder de maat.

Dus hij zal best van 25-1300 MHz kunnen functioneren, maar of het 'goed' werkt dat is een andere discussie.

Goede kabel en connectoren is zeker waar, maar ook dat is weer een andere discussie; staat staat in principe los van het breedbandige bereik van de antenne. Heb je verliezen, dan heb je die over het gehele bereik. Ofwel, je zult je bereik (qua bandbreedte) er niet mee vergroten.

De vraag is dan ook; wat wil je eigenlijk ontvangen? Met die informatie kan advies op maat worden gegeven.

Offline turbofloppie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2016, 13:52:49 »
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie.
Ik wil niet specifiek een bepaalde frequentie ontvangen.
Het is mijn bedoeling dat ik een redelijke antenne hebt voor ontvangst.

Ron 01

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2016, 15:58:44 »
Ik moet Johan gelijk geven, ik heb ook een discone gehad en inderdaad ontvangt deze van 25-1300 mhz.
Maar alleen de sterkere signalen, nu heb ik een X30 (het kleine broertje van de X50) en pak ik veel meer stations. Dit komt omdat deze gepiekt is op 145 en 440mhz en omdat daar omheen ook veel te horen valt.
Wat heb je aan een antenne voor 1300mhz als daar niets op te horen valt?

Gr, Ron

Offline turbofloppie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2016, 10:38:55 »
Hoi Ron,
ik heb naar doe x30 gekeken en hij is ook niet duur.
Misschien wel een goede optie.
Bedankt.