Auteur Topic: bereik antenne portable scanner  (gelezen 11529 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
bereik antenne portable scanner
« Gepost op: 3 mei 2016, 12:18:11 »
Ik heb een handscanner die ik weer eens wil proberen.
Er zit zo`n metalen uitschuifbare antenne op die uitgeschoven zo`n 55 cm totaal lang is.
Ik vroeg me af, wat is hier het bereik van?
Een antenne op dak is beter lijkt me, dat had ik vroeger bij mijn ouders ook maar nu woon ik niet meer thuis.
Ik woon nu in een appartementencomplex dus deze uitschuifantenne werkt niet binnen lijkt me.
Als ik scan hoor ik niks, ik heb alleen laatst een zendamateur gehoord maar dat was het enigste.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: bereik antenne portable scanner
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2016, 12:31:43 »
Er zit zo`n metalen uitschuifbare antenne op die uitgeschoven zo`n 55 cm totaal lang is.
Ik vroeg me af, wat is hier het bereik van?

Als je een beetje oefent, een meter of 25.  :D

Maar zonder gekheid: je ontvangst is afhankelijk van de hoogte van de zendantenne, ontvangstantenne, afstand en obstakels tussen zender en ontvanger. Binnenshuis verlies je ongeveer een factor 10 in signaal.

Een portofoon op straatniveau zul je op hooguit 500 m - 1 km afstand ontvangen, een vliegtuig op 10 km hoogte tot op een kilometer of 250.

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2016, 13:22:05 »
Nou dan heb ik weinig aan deze scanner als de antenne niet zo ver reikt.
Wat ik al zei, heb wel laatst een zendamateur gehoord, mischien was deze uit mijn woonplaats, daar zit een zendamateur.
Dat is dan dichtbij, maar of die zendamateur ook degene was uit mijn woonplaats weet ik natuurlijk niet.
Er zit ook radio op dus daar gebruik ik hem het meeste voor, als ik aan het werk ben heb ik muziek erbij.
Verder zag ik ook dat er usb en lsb opzit, wat kan je daar mee?

Keemun

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2016, 16:06:57 »
Verder zag ik ook dat er usb en lsb opzit, wat kan je daar mee?

Nou Keemun, ik snap het grootste gedeelte van de techniek niet maar als ik het goed begrijp zijn LSB en USB modulaties, net zoiets als AM en FM.
Misschien even de Wikipedia induiken want ik vind het knap ingewikkeld. LSB wordt eigenlijk voornamelijk gebruikt door zendamateurs. USB wordt gebruikt op de korte golf, tenminste daar ken ik het van. De Amerikaanse luchtmacht maakt ook er gebruik van (USB op de korte golf) en ook heb ik inmiddels één nummer-station gevonden. Als je op het Internet wat gaat zoeken over de korte golf is er heel veel leuks te vinden.

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2016, 16:39:46 »
Ik ben al druk op internet aan het zoeken en hier op het forum staat ook genoeg info.
Alleen met deze antenne, dat schiet natuurlijk niet op.
Helaas heb ik geen balkon waar ik een antenne op kan zetten.
Een antenne binnen voor je raam zetten gaat niet werken zeker.
Dan is het jammer dat ik niks hoor, maar leuk om de scanner weer eens te proberen.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2016, 17:48:07 »
Hoi Keemun
de ontvangst van zon antenne is ongeveer 10 tot 20 KM van bv het rode kruis en zendamateurs . programmeer maar eens in je scanner 430.125 dan zul je zien dat je daar wat zendamateurs gaat horen maar als je naar Portofoons gaat luisteren dan is het bereik gemiddeld 3 tot 5 KM wat je ook kan doen is een externe antenne kopen en buiten plaatsen  . dan is het ontvangst bereik een stuk groter tussen 25 en 50 KM en hoe hoger je antenne hoe groter je ontvangst bereik je hebt . ik luister al meer dan 40 jaar en ik blijft het nog steeds leuk vinden . en als het je goed bevalt zou je kunnen overwegen om een basis scanner te kopen het zij nieuw of tweedehands .
nou veel succes met de hobby
Groetjes Peter NL12892

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2016, 19:22:47 »
Vroeger had mijn vader een basis scanner met antenne op dak, dat werkte perfect.
Maar op een gegeven moment had mijn vader de scanner weggedaan, de antenne bleef echter op het dak.
Ik vond scanner luisteren altijd leuk dus kocht een portable, die kon ook aan de antennekabel met een verloop.
Zo hoorde je dus nog wel het een en ander.
Nu naar jaren, ik ben verhuisd, heb dus de portable maar geen antenne meer op dak.
Ik woon in een appartementencomplex zonder balkon dus kan geen buitenantenne plaatsen helaas.
De antenne die aan de portable zit, ik heb een keer een zendamateur ermee gehoord  maar dat is het dan ook wel.
Ik zou graag meer willen horen dus daarom dacht ik aan een antenne binnen voor het raam maar dat werkt niet lijkt me.
Een basisscanner, kan ik natuurlijk wel kopen maar dan moet je toch een antenne plaatsen en dat kan ik dus niet.
Oja, met scannen blijft de scanner hangen op een sterk signaal 182.4000 iemand een idee wat dit is?

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2016, 19:57:59 »
Ik woon in een appartementencomplex zonder balkon dus kan geen buitenantenne plaatsen helaas.

Ik woon ook in een appartementencomplex, op de begane grond. Toch staat mijn antenne op het dak.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2016, 20:06:31 »
Ik heb een handscanner die ik weer eens wil proberen.

Heb je een merk en type?

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2016, 20:55:52 »
Ik denk niet dat ze blij zijn als ik hier een antenne op het dak ga zetten.
Mijn handscanner, geen idee of het een goed merk is, ooit gekocht 2e hands en hij doet het prima is een Yupiteru MVt 7100

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2016, 21:00:31 »
De MVT7100 is een heel bekende en zeer geliefd onder vele luisteraars. Prima ontvanger die het ook heel goed doet op de binnenantenne.

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2016, 21:31:31 »
ja die heb ik in het verre verleden ook nog gehad was een van de betere scanners

Offline airplanesjon

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2016, 22:14:56 »
Weet niet of je piloten luisteren leuk vind want daar is genoeg van te horen.
Zelfs met handscanner en rubberduck antenne.
Al het overvliegend verkeer kan je km ters ver horen en gaat de hele dag door.
Am tussen 118.000 en 138.000 mhz.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Offline Keemun

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2016, 10:34:00 »
Alles vind ik leuk om te luisteren, maar luchtvaart, ik versta er weinig van waar het over gaat.
Ik heb hem weer even laten scannen, pakte binnen een luchtvaartfrequentie 131.1400 luid en duidelijk.
Dus mooi dat je toch iets duidelijk ontvangt maar luchtvaart vind ik dus niet zo om te luisteren.
Voor de rest, hoor ik meest niks, wel laatst dus een zendamateur gehoord, dat vind ik leuk, maar dat was het dan.
Het beste is gewoon een antenne op dak maar dat gaat gewoon niet hier.
Ik ga nog een tijdje stoeien ermee maar als ik binnen toch verder weinig ontvang, kan ik beter stoppen ermee en dan is het jammer, pak ik deze hobby niet meer op.
Iemand nog een adres toevallig voor een hoes/holster, blijft hij een beetje knap, internet al afgestruind maar niks gevonden.
Universeel iets, als het niet 100% past niet zo erg, beter dan niks er om heen.

keemun

Offline Ruud.

• Gevorderd Lid
  • Ruud.
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2016, 11:35:43 »
Nou gjbzmr,Zelf ben ik ook een scanner-freak,en mijn buurman is/was zendgemachtigde,met alle papieren en kreeg van de WBV zelfs een vergunning om een antenne op het dak te plaatsen,en toen kwam die overijverige oen van de WBV,en die knipte zijn peperdure kabels af,had tie bij mij moeten doen,ik donderde hem meteen over het randje.
Hij is gelukkig nu ziek,en de WBV is inmiddels gefuseerd met een andere WBV,dus is er misschien nog hoop om mijn antenne,s op het dak te krijgen,al zie ik het somber in.
Ook ik zit begane grond.en in de aanvliegroute van Schiphol,in Oegstgeest.
Nu zat ik te denken,een antenne voor op mijn terras en een antenne achter in mijn tuintje,en dan koppelen,zou dat een optie zijn ::)?
Ubc.9000xlt,Ubc.3000xlt,Ubc.280xlt,Ubc.125xlt,Sony AIR7,National Panasonic R100.
Antenne-Diamond-D150,Diamond-D777 (2x).