Auteur Topic: Meerdere scanners op 1 antenne?  (gelezen 10759 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
Meerdere scanners op 1 antenne?
« Gepost op: 5 februari 2016, 19:56:20 »
Ik heb op dit forum de (oude) berichten over meerdere antennes op 1 ontvanger gelezen en vraag me af, of je een voor dat doel te gebruiken triplexer ook omgekeerd kan toepassen zodat meerdere scanners op 1 band-specifieke antenne kunnen werken. Ik heb al wel wat geGoogled en vind dan alleen triplexers, die voor 3 verschillende frequentie-banden geschikt zijn en dan een SO- 239 ingang en twee PL259 en een N-connector uitgang hebben. Eigenlijk heb ik ruimte genoeg voor aparte antennes en knutsel ik die dan ook graag zelf in elkaar (bijbel, koran? Rothammels Antennenbuch 11e druk is MIJN "pil"!) maar ik start graag een discussie.
Zo denk ik er ook over om zo'n triplexer zelf te bouwen; metalen kastje met enerzijds een bnc-chassisdeel als ingang en anderzijds 3 bnc-females als uitgang. BNC is immers geschikt(er?) voor UHF-banden? Het kastje van metaal zodat de mantel aan massa/buiten-om kan stromen en dan binnen-in het kastje de "ingangs-kern" versolderen/uit laten lopen in 3 kernen naar de 3 BNC-uitgangen? Of is dit nadelig voor de 50 Ohm v/d toe te passen coax? Wie-o-wie? 73 en _._
Rama Compu20 x-tal, Boco820, Trident 980, Maycom FR100, UBC 142XLT, GRE PSR-225, DNT Scanner-FM, CRT Mike Multinorm, Panasonic RF 3100, Commtel GPA, dhz 5 elements ZL-special, G6NA raam-antenne, dhz MagLoop, MLB+rvs end fed langdraad, Storm27 GPA, dhz verkorte dipool, Channelmaster rotor ... _._

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Meerdere scanners op 1 antenne?
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2016, 15:44:18 »
Ik heb mijn 4 UBC780XLT scanners al jaren aan 1 discone buitenantenne "hangen" middels een simpele F-connector splitter en dat werkt uitstekend.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2016, 16:04:44 »
Ik heb mijn 4 UBC780XLT scanners al jaren aan 1 discone buitenantenne "hangen" middels een simpele F-connector splitter en dat werkt uitstekend.

Het zal vast werken, maar de impedantie van dat ding is 75 ohm...

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2016, 16:17:42 »

Yep en toch geen problemen met ontvangst c.q. signaal verlies. Simpele en goedkope oplossing, toch? Er zijn natuurlijk duurdere splitters van rond de $ 200,=, het is maar net wat je wilt.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2016, 16:18:04 »

Ik heb aan een aantal TV-splitters gemeten en het maakt in praktijk maar heel weinig verschil met een echte 50 ohm-splitter van MiniCircuits.

Wat wel uitmaakt is het merk. Hirschmann scoort bijvoorbeeld beter dan goedkoop bouwmarktspul. Het staat nog steeds op mijn lijstje om de meetresultaten op dit forum te delen ;)

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2016, 16:20:28 »

Ik heb aan een aantal TV-splitters gemeten en het maakt in praktijk maar heel weinig verschil met een echte 50 ohm-splitter van MiniCircuits.

Wat wel uitmaakt is het merk. Hirschmann scoort bijvoorbeeld beter dan goedkoop bouwmarktspul. Het staat nog steeds op mijn lijstje om de meetresultaten op dit forum te delen ;)

Interessant, ben zeer benieuwd naar deze resultaten. Voorlopig houd ik het maar bij deze splitter, maar wie weet in de toekomst.....

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2016, 16:22:08 »
Interessant, ben zeer benieuwd naar deze resultaten. Voorlopig houd ik het maar bij deze splitter, maar wie weet in de toekomst.....

Als ik het goed zie is die van Konig. Volgens mij ook een van de betere splitters. De duurdere multicouplers hebben versterking om de splitterverliezen te compenseren.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2016, 19:12:12 »
Als ik het goed zie is die van Konig. Volgens mij ook een van de betere splitters. De duurdere multicouplers hebben versterking om de splitterverliezen te compenseren.

Klopt, Konig inderdaad.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2016, 07:51:08 »
Ik heb jaren gedraaid met Kathrein splitters in combi met een JIM 75 pre-amp later ook een JIM 100. Werkte prima. Lastigste is het inregelen van de de pre-amp; vooral niet te veel versterken.

Sinds een ruim jaar draai ik met een CCW Multicoupler en die bevalt nét een tandje beter. Kost wat maar biedt ook wat.
Luisterspulletjes :)

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2016, 19:43:30 »
Hoewel er meer op elkaar dan op mij gereageerd wordt, heb ik toch weer veel geleerd van m'n posting en jullie ervaringen! Bedankt ge8e luisteraars en ik ga maar 'ns wat van die Konig F-splitters bestellen, ze kosten niet eens veel geld en zijn nog volop verkrijgbaar. Voor dat geld ga ik zelf niet prutsen. Vanaaf zuidwester 7 tot 8 dus alles uit de squelch! 73 en ... _._
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2016, 19:48:32 door Skenneron (tikvaudje) »
Rama Compu20 x-tal, Boco820, Trident 980, Maycom FR100, UBC 142XLT, GRE PSR-225, DNT Scanner-FM, CRT Mike Multinorm, Panasonic RF 3100, Commtel GPA, dhz 5 elements ZL-special, G6NA raam-antenne, dhz MagLoop, MLB+rvs end fed langdraad, Storm27 GPA, dhz verkorte dipool, Channelmaster rotor ... _._

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2016, 20:24:21 »
Hoewel er meer op elkaar dan op mij gereageerd wordt

Ja, zo werkt een forum. Succes!  8)

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2016, 17:18:28 »
Ik gebruik een stridsberg coupler.
die is wel behoorlijk aan de prijs.
maar in combinatie met mijn Rohde en Schwarz HK 033 ben ik erg tevreden.
m..vr.gr John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2016, 17:48:07 »
Tja; zo'n Rode & Zwarte verdient niet minder-natuurlijk ;-) Ik denk dat ik dan maar voor een paar BNC-couplers ga. Eerst d8 ik namelijk ook nog m'n hele scanner-arsenaal in te gaan zetten maar ik denk dat de Boco820, de GRE PSR-225 en nou-vooruit; ook de Rama Compu20 en de UBC 142XLT een leuke combi vormen. Ik ben nog van plan om een SlimJim- en een Birdcage-antenne te gaan bouwen en deze in combi met de Commtel GPA om hoofdzakelijk naar de Lifeliners, Kustwacht en KNRB te gaan luisteren. 73!

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2016, 22:04:43 »
Plannen zat!!
Veel plezier , en succes met onze hobby.
m.vr.gr. John.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Jaap

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 3 maart 2016, 13:27:01 »
Naar aanleiding van dit artikel toch ook maar een Konig F-splitter gekocht en er sinds een week 3 scanners aan hangen. Ik merk in ieder geval geen verschil met de SP-3 van RF Systems die ik nu maar eens in ga zetten als combiner. Ben benieuwd of er toch nog ooit een technische onderbouwing komt over het 50-75 ohm verhaal..

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor