Auteur Topic: ombouw antenne-ingang Bearcat xlt142  (gelezen 4612 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
ombouw antenne-ingang Bearcat xlt142
« Gepost op: 20 januari 2016, 14:51:22 »
Nieuw op dit forum (ik-zelf en dus ook mijn vraag...): Ik vind de standaard-antennespriet en de bijbehorende antenne-ingang van mijn oude XLT142 gewoonweg ZIELIG! Ik wil een buitenantenne gaan gebruiken en daarom wil die antenne-ingang vervangen door een BNC of zelfs PL-chassisdeel. Vinden jullie dit uberhaupt een goed idee en heeft iemand dat al eens eerder geprobeerd?
Rama Compu20 x-tal, Boco820, Trident 980, Maycom FR100, UBC 142XLT, GRE PSR-225, DNT Scanner-FM, CRT Mike Multinorm, Panasonic RF 3100, Commtel GPA, dhz 5 elements ZL-special, G6NA raam-antenne, dhz MagLoop, MLB+rvs end fed langdraad, Storm27 GPA, dhz verkorte dipool, Channelmaster rotor ... _._

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
Re: ombouw antenne-ingang Bearcat xlt142
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2016, 00:49:56 »
Dan maar ff op mezelf reageren; na de 142XLT open geschroefd te hebben, lijkt de antenne-ingang aan de binnenkant van de behuizing wel wat op een autostekker- of Motorola-plug. De originele telescoop-antenne lijkt alleen contact te maken dmv z'n kern, waar eoa dieelectricum (plastic...) omheen gemonteerd zit en verder geen mantel-materiaal van 1 of andere metaalsoort. Eerst maar eens het Motorola-sprietje van m'n Boco 820 er in gaat passen en dan kijken/luisteren of dat iets ontvangt...
Vandaag overigens m'n CRT Mike 27Mc-bakkie met Albrecht Racer 60 mobielspriet van meneer Conrad ontvangen (sneller dan ged8!) want ja; ik ga ook maar weer eens radio-actief worden op de 11 meter en thuis fijn expirimenteren met diverse, compacte zelfbouw-antennes, zoals de MagLoop, G6NA-raamantenne en misschien ook wel een OmniRep 27 aan m'n DNT Scanner-FM.
Iemand nog op- of aanmerkingen, problemen... vragen... niemand? Iemand? Hallo!!!

De wet van Ohm luidt overigens: Antennes zelf-bouwen is pas echt van je hobby houden!
Rama Compu20 x-tal, Boco820, Trident 980, Maycom FR100, UBC 142XLT, GRE PSR-225, DNT Scanner-FM, CRT Mike Multinorm, Panasonic RF 3100, Commtel GPA, dhz 5 elements ZL-special, G6NA raam-antenne, dhz MagLoop, MLB+rvs end fed langdraad, Storm27 GPA, dhz verkorte dipool, Channelmaster rotor ... _._

Ron 01

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2016, 17:18:44 »
Een pl259 plug is zowiezo niet geschikt, je moet altijd voor bnc gaan. Deze is geschikt voor hogere frequenties en heeft minder verlies.
Het moet wel mogelijk zijn om deze met wat priegelen te monteren.
Het klopt dat de middenpen kontakt met de print maakt, maar de buitenkant moet ook aan het huis (massa, min of hoe je het noemt) liggen.

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2016, 17:28:42 »
Zo'n dingetje moet wel te plaatsen zijn toch?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2016, 16:03:18 »
Tnx Ron (taildragger... slaat dat op een/je 8rspatboord van een/je motor?) en mnr Bzmr. Eerst nog ff ergens het manual van de XLT142 opzoeken (is jullie mancave/zolderkamer/laboratorium/atelier/stiltecentrum/shac ook zo'n #-zooi?) en idd; dat van die PL-plug had ik natuurlijk moeten weten! Ik heb idd nog wel wat BNC-spul in huis dus dat maar eens gaan proberen. Ik hou jullie op de hoogte 73 + ... -.-

Ron 01

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2016, 11:45:38 »
Een Taildragger is een type vliegtuig waar het stuurwiel aan de achterkant zit (Piper-Cub, Spitfire, DC3, Beaver)
En aangezien de meeste van mijn modelvliegtuigen Taildraggers zijn.... ;)

Gr Ron

Offline Skenneron

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2016, 19:48:04 »
Oooh, that figures! Ik zag idd op je wepstek dat je van DIE hobby (ook) bent. Ik ken taildraggers ook als custom motorfietsen (da's dan weer 1 van mijn andere hobbies), waarvan het 8rspatboord ver doorloopt richting asfalt-vandaar. Nou, de UBC142XLT staat momenteel aan de beademing met de Motorola-spriet aangesloten maar ondanks dat de weersomstandigheden daartoe aanleiding geven, hoor ik (woonkamer-niveau) tot nog toe bitter weinig. Maar ff op het weerbericht w88...