Auteur Topic: Een antenne voor een bepaalde frequentie beter als een wideband antenne ?  (gelezen 3929 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
Hoi ik bezet een DJ-X3 handscanner van het merk alinco, deze heeft standaard een wideband antenne van 100 kHz-1299.995 MHz.
Maar hij is rond 864 MHz helemaal niet gevoelig. Zou een speciale antenne voor rond de 800mhz veel beter presteren als de standaard wideband antenne van de alinco dj x3.

Ik wil mischien https://www.fruugo.nl/800mhz-scanner-antenne/p-1316458-3456187?gclid=COmV06zA8sgCFUbmwgodRKEGEQ deze kopen als ik zeker weet dat het wat uitmaakt. Maakt het wat uit ? wat raden jullie aan ? Ik wil er analoog wideband fm mee ontvangen rond die frequentie en dat zit ook op die frequentie.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Een antenne voor een bepaalde frequentie beter als een wideband antenne ?
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2015, 20:47:16 »
Gain - Bandbreedte - Richtwerking. Kies een van de drie en lever in op de twee andere aspecten.

Offline weddy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2015, 20:55:18 »
Hoi klaas_urk

Je wil er dus de 35 cm band mee ontvangen neem ik aan .
Inderdaad een wideband antenne heeft minder versterking dan een antenne gepiekt op een frequentie.
Alleen om die andere antenne te kopen om 35 cm te ontvangen denk ik dat je nog weinig zal ontvangen. of ze moeten om de hoek wonen bij je.
De sprietjes zijn verticaal en de mannen op 35 cm zitten horizontaal .
Het verschil tussen verticaal en horizontaal scheelt je zo 20db .
Dus als je ze wilt ontvangen raad ik je aan een horizontale antenne te maken / kopen voor die freq en op dak te plaatsen met een rotor.

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2015, 20:58:32 »
:) Bedankt voor jullie antwoord ik ben er al aardig wijzer van geworden.

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2015, 21:24:12 »
Onze buurt zit vol met deze dingen

Ik heb er zelf ook 1. Bij ons in de buurt weten we dat we elkaar horen.
Ik heb ook zo,n draadloze hoofdtelefoon en de alinco scanner kan die van mij prima ontvangen.
Maar als ik naar de buurman luister een paar huizen verder met hele fijne muziek vaak dan hoor ik die prima op mijn draadloze hoofdtelefoon maar de scanner hoort hem totaal niet meer. Mijn draadloze hoofdtelefoon is dus veel gevoeliger als mijn alinco scanner, ik vraag me af of ik mijn scanner gevoeliger kan krijgen.

Offline weddy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2015, 04:58:20 »
Wat je kan proberen is om een j-pole te maken voor die freq,kan je gewoon van koperdraad maken en is simpel te maken .
hier een link om de j-pole te berekenen.
http://www.hamuniverse.com/jpole.html

Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz