Auteur Topic: Wie bezit er een Alinco DJ-X3 Scanner ?  (gelezen 3706 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
Wie bezit er een Alinco DJ-X3 Scanner ?
« Gepost op: 5 juli 2015, 13:54:40 »
Ik heb laatst een DJ-X3 van alinco gekocht, nu is mijn vraag kan ik deze ook op 220 aansluiten via een adapter zodat ie geen batterijen nodig heeft.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Wie bezit er een Alinco DJ-X3 Scanner ?
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2015, 14:18:31 »
Kijk eens aan de zijkant van de scanner.

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2015, 15:45:04 »
Ja inderdaad  :D ik weet dat de aansluiting er zit maar in de gebruiksaanwijzing staat dat de originele alinco adapter ervoor is om de batterijen op te laden.
Ik vraag me af of de alinco scanner ook zonder de batterijen kan werken met adapter. Want ik moet hem nog los zien te krijgen ergens.

Ik heb ook mijn universele adapter erop aangesloten maar toen reageerde de scanner niet zonder batterijen erin.
Mijn universele adapter kan ik instellen van 1,5 volt tot 12 volt. (wel een hele goede)
Ik kan hem instellen op 1,5 volt 3,0 volt, 4,5 volt etc...

Ik zag dat de alinco 3,5 volt nodig had, dus om hem niet te doen laten doorbranden, de adapter maar op 3,0 volt gezet. Hier reageert de scanner niet op.
Dus als ik de originele adapter ergens vandaan kan halen, kan deze scanner dan zonder batterijen werken ?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2015, 16:24:36 »
Ik zag dat de alinco 3,5 volt nodig had, dus om hem niet te doen laten doorbranden, de adapter maar op 3,0 volt gezet. Hier reageert de scanner niet op.

Volgens de handleiding mag de externe spanning 4.5 tot 16 V zijn. Het zou inderdaad kunnen dat de spanning alleen wordt gebruikt om de batterijen op te laden.

Citaat
Dus als ik de originele adapter ergens vandaan kan halen, kan deze scanner dan zonder batterijen werken ?

De scanner ziet geen verschil tussen een spanning uit een originele adapter of uit een universele adapter  ;)

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2015, 17:31:12 »
Dankje. Heb ik toch verkeerd gekeken. Ik ga het even uitproberen. Ik weet alleen dat ik met de meeste apparaten moet oppassen hoeveel volt ik erin stop en milliampère. 1 standje teveel kan apparatuur al doen doorbranden. Ik heb trouwens ook niet logisch nagedacht er gaan immers 3 batterijen in dat is 3x 1,5 volt is 4,5 volt. ;D

Offline klaas_urk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2015, 18:17:42 »
hij draait nu op 4,5 volt.