Auteur Topic: Advies over een verzwakker/attenuator gevraagd  (gelezen 11416 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Advies over een verzwakker/attenuator gevraagd
« Gepost op: 13 april 2015, 18:00:41 »
Hi all, ik heb een UBC780XLT aan een Sirio GP 108-136 LB/N hangen die hoog op het dak staat. Dat ontvangt op zich prima, maar er komt soms teveel signaal binnen. Zo hoor ik op 138.075 en 138.150 regelmatig de 172.450 doorspetteren. Ik realiseer mij dat dit komt door de gebrekkige filtering van de UBC780XLT. Nu liep ik op Ebay tegen zogenaamde attenuators aan bijvoorbeeld deze.

Zou het signaal net wat zuiverder te krijgen zijn met zo'n dingetje ertussen? Zo ja, hoeveel dB zou ik dan moeten dimmen?
Luisterspulletjes :)

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
Re: Advies over een verzwakker/attenuator gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2015, 18:11:38 »
Hi all, ik heb een UBC780XLT aan een Sirio GP 108-136 LB/N hangen die hoog op het dak staat. Dat ontvangt op zich prima, maar er komt soms teveel signaal binnen. Zo hoor ik op 138.075 en 138.150 regelmatig de 172.450 doorspetteren. Ik realiseer mij dat dit komt door de gebrekkige filtering van de UBC780XLT. Nu liep ik op Ebay tegen zogenaamde attenuators aan bijvoorbeeld deze.

Zou het signaal net wat zuiverder te krijgen zijn met zo'n dingetje ertussen? Zo ja, hoeveel dB zou ik dan moeten dimmen?

Hallo Henry,

Dit gaat jou volgens mij niet (voldoende) helpen.
De verzwakker is maar 2dB.
Zoek verder naar tenminste een 6dB versie.

Groeten,

Rob

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2015, 18:59:34 »
Ik had in mijn scanner hoogtijdagen een SNF170 achter de scanner hangen om Radio Rijnmond e.d uit mijn signalen te krijgen. Werkte prima maar je zal ook verzwakking op het te beluisteren signaal krijgen.

Ik heb ook nog wel een zuigkring filter met een op lengte gemaakt stukje op coax en een t-stuk geprobeerd wat destijds in de RAM stond, maar was hier niet tevreden over.

Groet....John R

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2015, 20:02:45 »
een T stuk tussen de antenne en de scanner plaatsen en aan het haakse stuk een stuk coax van een 1/4 golf van de storende frequentie zetten.
zo heb je een zuigfilter voor die freq. en is hopelijk de storing een stuk minder.
goedkoper kunnen we het niet maken.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2015, 20:05:31 »
een T stuk tussen de antenne en de scanner plaatsen en aan het haakse stuk een stuk coax van een 1/4 golf van de storende frequentie zetten.

Daarbij rekening houdend met de verkortingsfactor van de gebruikte kabel  ;)

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2015, 00:12:03 »
Hier is nog een voorbeeld: http://www.hb9amo.net/fmcoaxialfilter.php
Deze is wel voor de FM omroepband, maar simpel aan te passen voor 172.x MHz

Offline JimB

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2015, 13:17:17 »
Henk,

Gezien het een UBC780XLT is kan je toch ook bv. via ProScan elk kanaal (softwarematig) voorzien van een verzwakking, anders verzwak je ook de andere (interessante) frequenties.

Succes!

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2015, 17:34:22 »
Henk,

Gezien het een UBC780XLT is kan je toch ook bv. via ProScan elk kanaal (softwarematig) voorzien van een verzwakking, anders verzwak je ook de andere (interessante) frequenties.

Succes!

Daar heb joe gelijk ik. Alleen gebruik ik deze 780 vrijwel alleen om mee te zoeken dus dat gaat niet op ;)

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2015, 09:35:47 »
Ik ga het anders oplossen: er slingeren hier nog wat JIM pre-amps rond en daar kunnen je ook verzwakken  :D
Maar 'ns kijken wat dat voor effect geeft.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2017, 21:12:55 »

Hallo Henry,

Dit gaat jou volgens mij niet (voldoende) helpen.
De verzwakker is maar 2dB.
Zoek verder naar tenminste een 6dB versie.

Groeten,

Rob

Ik kom hier nog even op terug. Inmiddels is de Sirio vervangen door een X50N en eigenlijk is het probeel alleen maar groter geworden. Er komt gewoonweg teveel signaal binnen :(

Als ik een hard signaal verzwak met 10 db (via de scanner) hou ik eigenlijk niks over. Ik ben bang dat 6 db al te veel is. Zelf vermoed ik dat 3 db voldoende verzwakking zal geven. Is hier een berekening ofzo op lost te laten? Ik koop graag gelijk het goede ding in 1 keer :) Bvd.

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2017, 21:38:35 »
heb je niet een bosje rg58 liggen?
dat er tussen doen, lengte kun je bereken door te kijken hoeveel verlies die kabel geeft.

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2017, 14:25:32 »
Je komt toch aant notchen. Dat idee van Rene met die coax werkt en is goedkoop! De bevrediging die je hebt als het dan ook nog werkt is vele malen groter als met koop-spul waarvan je niet weet hoe het in mekaar zit en veel duurder is :) Bovendien bouw je snel een nieuwe voor een andere QRG zodra dat nodig is voor de zelfde prijs. Denk aan DVB bv...
QRO, einde probleem!