Auteur Topic: Baofeng ontvangt amper  (gelezen 14578 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline dapaulo

• Nieuw Lid
  • *
Baofeng ontvangt amper
« Gepost op: 4 april 2015, 19:04:56 »
Hallo,

Dit is mijn eerste post.
Hoop wat meer duidelijkheid te kunnen krijgen zodat ik de hobby ook daadwerkelijk kan beginnen.
Heb gisteren een nieuwe Baofeng UV-5A gekocht, is netjes voorgeprogrammeerd met 100 actieve kanalen in omgeving Heerlen, maar ik ontvang gewoon helemaal niets. Geen taxibedrijf, geen Veolia, geen NS, niets. En dat na dik 20 uur scannen.
Iemand enig idee of dit kan liggen aan de locatie (woonerf, eensgezinswoning benedenverdieping) of waaraan anders?

Heb het volgende geprobeerd:
-2m repeater kanaal in Geleen getest door kort de ptt knop in te drukken, krijg netjes een piepje terug
-met een stabo portoset op pmr frquentie afgestemd en getest, komt goed door.
-reset naar fabrieksinstellingen en alles met handleiding opnieuw ingesteld

Hoor graag of iemand het probleem herkent en wat eventueel de oplossing kan zijn.

Gr Dapaulo

Offline Kevinho

• Gevorderd Lid
Re: Baofeng ontvangt amper
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2015, 19:07:08 »
Hoe ver zit je van de bussen, stations en druk taxi-gebied vandaan?

Zonder goede (buiten) antenne en/of hoogte komt je ontvangst de straat wellicht niet binnen.
Test

Offline dapaulo

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2015, 19:41:21 »
Wat ik weet is dat er ongeveer 500 meter verderop een busstation is, en pak em beet 3 km de andere kant op ligt het station.
Het vreemde is dat ik de 2m repeater test makkelijk haal terwijl dat signaal van 15km verder gezonden wordt.
Als ik overigens 2 verdiepingen omhoog ga (niet ideaal om de hele dag te zitten) ik die frequenties nog steeds niet hoor, maar wel vrij duidelijk vlieg communicatie hoor op 131Mhz terwijl hij pas bij 136Mhz begint.

Wat voor antenne zou dan geschikt kunnen zijn zodat ik hem onder wel kan gebruiken, of waar moet ik op letten? (Bedankt voor je antwoord trouwens, waardeer ik!)

Offline Kevinho

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2015, 19:51:44 »
In jou geval had ik echt een scanner gekocht. Meer kanalen, makkelijker instellen en veel bruikbaarder.

Een amateur repeater is wel wat anders dan het NS- of bus-verkeer dat met losse portofoons werkt. Daar zit veel meer hoogte en vermogen achter. Overigens weet ik niet precies welke stations je in de buurt hebt, maar normaal gesproken zal je er niet veel vandaan horen tenzij je bij een redelijk druk station zit.

Ik zou eens op www.frequentiedatabase.tk kijken, wat configureren en rondje stad/streek doen.

Nog een mooie: http://pc5e.nl/downloads/scanner/Frequenties%20Nederland%20totaal%20(PDF).pdf
Test

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2015, 19:57:03 »
ten eerste welke frequentie lijst heb je gebruikt want er zijn ook nog oude frequentie lijsten en daar zul je dus niets meer op horen wat kan helpen voor een beter ontvangst is een basis antenne bijvoorbeeld een x50. de bussen zul je niet meer horen zij gebruiken de combofoon niet meer alleen syntus op de veluwe gebruiken nog een combofoon voor onderlinge contact  . taxi`s gebruiken ook al bijna geen mobilofoon meer . wat je wel kan doen is handmatig de band af scannen  dan heb je kans dat je wat ontvangt . deze kan je eens proberen 171.7700 daar zit de NS op die frequenties worden nog gebruikt

Offline dapaulo

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2015, 20:04:14 »
Ik heb de frequenties van Frequentie Database, en dan zoekopdracht Heerlen.
Daar heb ik de RX frequenties geinstalleerd, evt aangevuld met de versleutelings TQ.
Ik neem aan dat het niet nodig is om ook de TX in te vullen als ik niet wil zenden, toch?

@meijde: jij zegt dus dat Veolia niet meer te ontvangen is? ga sowieso de NS frequentie die je doorgaf eens nakijken of ik die al had, thnx

Offline 19rf370

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2015, 20:09:00 »
Nee voor ontvangst is de tq niet nodig . De ontvangst van de baofeng uv-5r is normaal super goed moet zeggen op de 2 en 70 nog beter dan mijn uniden ubc125xlt die de zelfde antenne gebruikt . Denk dat je inderdaad oude niet meer in gebruikte frequenties gebruik  . Zou een keer gewoon op frequentie scannen
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline dapaulo

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2015, 07:07:37 »
Heb hem zowel op de A als de B band laten scannen, maar verder als een stuk of 8 signalen (alleen gekraak) kom ik niet. Geen enkele spraak te horen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: 5 april 2015, 07:48:12 »
@meijde: jij zegt dus dat Veolia niet meer te ontvangen is?

Je kan de 419.8750 eens proberen voor het onderlinge verkeer. Veolia hier in de regio Haaglanden maakt daar wel gebruik van.

Offline dapaulo

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 april 2015, 08:04:11 »
Bedankt, die frequentie heb ik er zelf ook in staan.
Probleem ligt hem echt in de ligging geloof ik, 2 verdiepingen naar boven heb ik al iets meer ontvangst.
Mijn vraag blijft nu dan ook of dit 'liggingsprobleem' opgelost kan worden met een andere antenne of dat ik deze hobby op mijn locatie gewoon niet kan beoefenen??

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2015, 08:27:56 »
Tja je zal denk ik toch echt een buitenantenne moeten plaatsen. De dalen en heuvels maken ontvangst het in het zuiden van Limburg wel lastiger.