Auteur Topic: Kan je met een Tetra portofoon ook Duitse politie afluisteren ???  (gelezen 8323 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Delta Hotel

• Beginnend Lid
  • **
Kan je met een Tetra portofoon ook Duitse politie afluisteren ???
« Gepost op: 29 december 2014, 11:49:52 »
Hoi ik heb een vraag vanaf 01-12-2014 kan ik niet meer naar de politie van Viersen ( Viktor) luisteren . Ben hier een leek met digitaal netwerk ..Ik heb begrepen dat er Tetra portofoons zijn waar je de brandweer van NL een beetje kan afluisteren  mits je daar die DMO kanalen erin heb zitten ? of praat ik nu onzin ? , is het überhaupt mogelijk om weer naar de Duitse politie frequenties te luisteren die digitaal zijn ?  :-\

Offline Robert

• Gevorderd Lid
Re: Kan je met een Tetra portofoon ook Duitse politie afluisteren ???
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2014, 15:04:02 »
Het korte antwoord is nee, dat is niet mogelijk.

Uitgebreider antwoord.
In NL kun je in sommige regio's met een TETRA portofoon en de juiste programmering mee luisteren met de brandweer via de DMO kanalen.
Deze DMO kanalen worden alleen gebruikt op plaats incident en reikwijdte is met wat geluk misschien een 800 meter. DMO is onafhankelijk van het C2000 netwerk

Het gebruik van DMO is vergelijkbaar met vroeger de kleuren kanalen (blauw, geel, wit en rood).

Bij C2000 zijn de DMO kanalen niet voorzien van encryptie en is dus mee te luisteren. In Duitsland daarintegen is zelfs DMO voorzien van encryptie.

De laatste woorden van de Viktor centralist op analoog vond ik wel grappig.
Vater, Mutter, tut mir leid...

Offline Delta Hotel

• Beginnend Lid
  • **
Re: Kan je met een Tetra portofoon ook Duitse politie afluisteren ???
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2014, 15:18:42 »
Bedankt voor de info .. Tja met dat ''Vater, Mutter, tut mir leid.'' van die centralist was ik iets minder blij mee !!. Er blijft niet veel meer over zo ..

gegroet Delta hotel