Auteur Topic: Ombouw seriële Flexbox naar USB  (gelezen 8711 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Ombouw seriële Flexbox naar USB
« Gepost op: 25 december 2014, 13:02:30 »
De eerste versie van de Flexbox is een eenkanaals ontvanger voor P2000 met ingebouwd 2-level (slicer) interface.  Daarnaast bestaan er versies voor KPN Nationaal 3 en ASTRID paging.  Steeds minder PC's hebben een echte seriële poort, zodat de Flexbox vaak ongebruikt in de kast belandt.

Gun die Flexbox een tweede leven! Hier beschrijf ik een ombouw waarbij de ontvanger hergebruikt wordt met het USB-interface, waarbij deze ook uit de USB-poort gevoed wordt.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: Ombouw seriële Flexbox naar USB
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2014, 15:06:56 »
Mooi werk weer René ;)

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2014, 15:52:36 »
Onderwerp is niet mijn kopje thee eerlijk gezegd, maar 't ziet er fantastisch uit René.
Luisterspulletjes :)

PD1EU

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2014, 17:41:02 »
Onderwerp is niet mijn kopje thee eerlijk gezegd, maar 't ziet er fantastisch uit René.

Eens, maar wel handig als het nodig is.

Een soldeerbaar USB-B chassisdeel voor het kastje zou handig zijn (ik heb er even naar gezocht maar weet niet of dat bestaat).

Offline 19rf370

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2014, 20:53:21 »
Heb dit jaar tog een paar nieuwe computers gekocht maar ze hadden allemaal een com poort op het moederbord
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2014, 21:09:51 »
Heb dit jaar tog een paar nieuwe computers gekocht maar ze hadden allemaal een com poort op het moederbord

Mocht je nog een Flexbox zoeken met Compoortaansluiting dan heb ik er nog eentje liggen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2014, 21:10:52 »
Even een ander vraagje, is het trouwens mogelijk om 2 USB Flexboxen aan te sluiten om zo 2x PDW te draaien?

Offline 19rf370

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2014, 21:17:01 »
Mocht je nog een Flexbox zoeken met Compoortaansluiting dan heb ik er nog eentje liggen.

Nee maar toch bedankt.  
Ik heb een oude scanner met discriminator uitgang op de line in  . Dat werkt prima op flex  95% verbinding .
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2014, 21:30:45 »
Even een ander vraagje, is het trouwens mogelijk om 2 USB Flexboxen aan te sluiten om zo 2x PDW te draaien?

Ja hoor, geen probleem. Wel 8 tegelijk als je wilt. En een enkele USB Flexbox kan ook meerdere PDW-vensters aansturen (bijvoorbeeld met verschillende e-mailinstellingen) door gebruik te maken van een Port Splitter

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2014, 21:34:20 »
Een soldeerbaar USB-B chassisdeel voor het kastje zou handig zijn (ik heb er even naar gezocht maar weet niet of dat bestaat).

Mijn site dient tot inspiratie om zelf te experimenteren. Dus ik zie graag alternatieve oplossingen  ;)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2014, 22:03:53 »
Met die Port splitter wil het niet echt lukken. Wellicht dat ik mijn Flexbox maar een som moet laten bouwen naar USB. Kan die mooi dienen om PDW te draaien voor alleen Haaglanden en als backup voor de andere ontvanger.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2014, 09:10:43 »
Korte opmerking van een leek: ik heb 5 ontvangers aan de PC hangen met gekoppelde aansturing en audio. De aansturing loopt via 2 x COM en 3 x USB en de audio loopt via 1 x stereo Line-In en 3 x mono USB.
Als dat allemaal werkt moet meervoudige koppeling van het besproken systeem toch ook kunnen?
Luisterspulletjes :)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2014, 09:47:34 »
Met die Port splitter wil het niet echt lukken. Wellicht dat ik mijn Flexbox maar een som moet laten bouwen naar USB. Kan die mooi dienen om PDW te draaien voor alleen Haaglanden en als backup voor de andere ontvanger.

Johan, ik krijg een gebruikte binnen, USB versie, wellicht is dat iets? Hangt van de post af wanneer ik hem heb, morgen of dinsdag. Wordt € 45.- incl. opsturen.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2014, 11:47:47 »

Mee eens, maar het wordt wel degelijk minder. Daarnaast was dit voor mij niet de reden (deze ombouw heeft Rene voor mij gedaan). Ik wilde graag zowel alles in 1 net kastje (USB interface en P2000-ontvanger) en tevens gevoed vanuit de computer (via USB). Dat scheelt een externe voeding (of batterij, minder betrouwbaar) en sowieso bekabeling. Ieder zo zijn eigen wensen om zijn apparatuur op de voor hem beste manier te gebruiken ;)

Offline Bert

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2014, 12:11:04 »

Johan, ik krijg een gebruikte binnen, USB versie, wellicht is dat iets? Hangt van de post af wanneer ik hem heb, morgen of dinsdag. Wordt € 45.- incl. opsturen.

Als Johan er geen belang bij heeft dan ik wel!

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden