Auteur Topic: Kiezen tussen 2 multicouplers  (gelezen 10411 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Kiezen tussen 2 multicouplers
« Gepost op: 18 december 2014, 06:30:25 »
Hi all,

Ik denk erover over een multicoupler te kopen om 4 scanners aan 1 antenne te kunnen hangen. Ik doe dat nu al mbv een losse pre-AMP (JIM 100) en een losse splitter (Kathrein). Nu zijn er dus ook zgn. multicouplers op de markt die de pre-amp en splitter combineren. Ik ken er 2 te weten de Stridsberg MCA204M (http://www.stridsberg.com/mca204a.htm) en de Cross Country Wireless HF/VHF/UHF Multicoupler (http://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm).

Een bevriend forumlid heeft de Stridsberg en die is er tevreden over, ik mag 'm zelfs even lenen om te proberen, waarvoor dank.

Zou iemand met technische kennis de specs van beide apparaten 'ns willen bekijken en er een oordeel over willen vellen? Logistiek en prijstechnisch is de Cross Country favoriet  :)

Bij voorbaat dank.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Kiezen tussen 2 multicouplers
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2014, 07:34:10 »
Zou iemand met technische kennis de specs van beide apparaten 'ns willen bekijken en er een oordeel over willen vellen? Logistiek en prijstechnisch is de Cross Country favoriet  :)

• De Stridsberg heeft een ruisgetal van 3.5 dB. Dat is niet echt geweldig. Bij de Cross Country wordt dit niet genoemd, maar ik vermoed door de toegepaste transistor dat deze beter presteert.
  • Het 3e orde interceptiepunt van de Cross Country is ca 10 dB beter dan de Stridsberg. Betekent dat hij een beter groot-signaalgedrag heeft

De review van de Cross Country ziet er goed uit. Dus ook technisch is de Cross Country favoriet :)

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2014, 16:49:10 »

• De Stridsberg heeft een ruisgetal van 3.5 dB. Dat is niet echt geweldig. Bij de Cross Country wordt dit niet genoemd, maar ik vermoed door de toegepaste transistor dat deze beter presteert.
  • Het 3e orde interceptiepunt van de Cross Country is ca 10 dB beter dan de Stridsberg. Betekent dat hij een beter groot-signaalgedrag heeft

De review van de Cross Country ziet er goed uit. Dus ook technisch is de Cross Country favoriet :)

Dank je wel René, daar heeft een mens wat aan :)

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2014, 22:30:18 »
Je hebt ook nog de procom HPRS; zal alleen wel een 'stukje' prijziger zijn...
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2014, 05:26:38 »
Je hebt ook nog de procom HPRS; zal alleen wel een 'stukje' prijziger zijn...

Ook Marcel bedankt. Ik heb net even snel gezocht naar een prijs maar vond nog niets. Maar hij zal vast een lieve duit kosten :) Ik ben inmiddels op zoek naar de Cross Country. Heb ze gemaild maar kreeg nog geen reactie. Wordt vervolgd.

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2014, 21:33:30 »
Al enig idee wat de Cross Country multicoupler gaat kosten in Nederland?
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2014, 21:36:26 »
Al enig idee wat de Cross Country multicoupler gaat kosten in Nederland?

Jawel, £133,95 incl. verzending. Zondag besteld.

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2014, 08:09:48 »
Wil je t.z.t. je ervaringen hier delen? Ik ben ook aan het kijken naar een goede multicoupler voor 4 scanners op 1 antenne ingang. Ben heel benieuwd hoe je cross country presteert.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2014, 08:11:54 »
Wil je t.z.t. je ervaringen hier delen? Ik ben ook aan het kijken naar een goede multicoupler voor 4 scanners op 1 antenne ingang. Ben heel benieuwd hoe je cross country presteert.

Uiteraard, zo gauw ik 'm heb en de boel draait laat ik weten wat ik ervan vind. FYI ik doe hetzelfde nu met een JIM-100 pre-amp en een Kathrein EBC04. Dat werkt ook goed maar ik vrees dat de div. overgangen o.a. van F- naar BNC-connectoren toch verlies van kwaliteit oplevert. Doe jij ook zoiets?

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2014, 09:46:14 »
Ja soortgelijk. Ik gebruik de Jim versterker zodra de antennekabel mijn huis binnenkomt op zolder. Bij de scanners gebruik ik de bekende SP3 van RF Systems. Maar ik merk toch het verlies dat de SP3 geeft. Bovendien komen er op een rare manier steeds meer scanners in mijn kast te staan. Zo heb ik onlangs m'n 3500xlt aan de laptop gehangen en vast geinstalleerd. En die moet toch ook weer een antenne. Dus 2 uitgangen op de SP3 zijn niet voldoende. Ik wil naar bv. 4 uitgangen en dan zo'n opstelling dat ik geen merkbaar verlies door de splitter krijg.
De SP3 wil ik dan omgekeerd gaan gebruiken door 2 antennes naar 1 kabel te brengen. Ik heb op het dak een discone en een Kathrein VHF GP staan voor VHF. En een Sirio en een Kathrein voor UHF. Een VHF met een UHF gecombineerd via de SP3 met de Jim versterker eraan en dan bij de scanner splitsen voor meerdere ontvangers lijkt mij een goede opstelling.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2014, 09:54:19 »
Oh dat is wel complexer dan wat ik doe. Bij mij gaat 't van D777 naar JIM-100 naar EBC04 naar 4 scanners. Dat ontvangt prima maar het valt me op dat 1-op-1 van D777 naar scanner toch anders klinkt; rustiger; minder "herrie". Op het plaatje zie je hoe de setup is.

Offline PE9PE Rob

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2014, 11:47:31 »
Oh dat is wel complexer dan wat ik doe. Bij mij gaat 't van D777 naar JIM-100 naar EBC04 naar 4 scanners. Dat ontvangt prima maar het valt me op dat 1-op-1 van D777 naar scanner toch anders klinkt; rustiger; minder "herrie". Op het plaatje zie je hoe de setup is.

Hallo Henk,

De reden waarom jij de directe antenne als rustiger ervaart is omdat
de JIM-100 "alle" signalen in de passband versterkt dus ook de voor jouw ongewenste.

Mooie opzet trouwens bij jou.

Groeten,

Rob

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2014, 12:48:46 »

Hallo Henk,

De reden waarom jij de directe antenne als rustiger ervaart is omdat
de JIM-100 "alle" signalen in de passband versterkt dus ook de voor jouw ongewenste.

Mooie opzet trouwens bij jou.

Groeten,

Rob

Ik heb in de huidige opstelling nagenoeg geen storingen. Het onrustige is meer dat je kan horen dat het signaal "opgepompt" wordt. Ik ga ervan uit dat er minder versterkt te hoeft worden omdat alles nu in 1 apparaat zit.  Ik hoop dat de ontvangst met de multicoupler wat rustiger wordt.

Momenteel draai ik op de ingebouwde bandpass van de JIM-100. Tot voor kort versterkte de JIM "breed" en hing er nog een apart bandpass filter achter. Dus nog een overgang  :(

Thx! De opzet is inmiddels wat veranderd; zijn nu 3 x BCT15X en 1 x UBC800XLT.

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2014, 15:51:21 »
@Centrum,
misschien eens een Katrhein splitter proberen?
Heb net een 8 voudige verkocht.( :()
Vraag maar eens aan Henri,
Doen niet onder voor de veel duurdere rf splitters.
m.vr.gr. John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2014, 16:24:51 »
@Centrum,
misschien eens een Katrhein splitter proberen?
Heb net een 8 voudige verkocht.( :()
Vraag maar eens aan Henri,
Doen niet onder voor de veel duurdere rf splitters.
m.vr.gr. John

Klopt! Doen niet onder maar kosten een fractie.