Auteur Topic: Handzame antenne voor luchtvaart  (gelezen 4485 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
Handzame antenne voor luchtvaart
« Gepost op: 22 oktober 2014, 17:53:12 »
Ik ben op zoek naar een antenne voor de luchtvaart. Ik zie op het forum dat hiervoor vaak een x50 of een d777 voor gebruikt wordt. Ik ben echter op zoek naar een goede antenne waarmee ik op verschillende plaatsen in huis kan luisteren (woon-, slaap- en studeerkamer). Hierdoor wil ik hem dus eigenlijk niet op het dak plaatsen omdat ik dan een heel kabelnetwerk of merdere doorvoeren moet gaan maken.

Ik heb ook zitten kijken naar antennes met magneetvoeten, maar voor zover ik weet hebben deze een metalen basis nodig om optimaal te werken?

Ik gebruik nu een uitschuifantenne en ontvang nu redelijk wat vliegtuigen maar vaak met nogal wat ruis op de lijn.

Watvoor antenne zouden jullie mij kunnen adviseren?

Ik woon in Lelystad en zou het bijvoorbeeld leuk vinden om ook de verkeersleiding van schiphol te kunnen horen, is dit haalbaar zonder buitenantenne?

Offline sensa06

• teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Handzame antenne voor luchtvaart
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2014, 18:47:57 »
Ik denk dat je met een magneetvoet antenne die binnen is geplaatst net zoveel ontvangt als met je telescoop antenne maar ik heb dit nog nooit geprobeert.
Je kan je magneetvoet antenne bijv. op de verwarming plaatsen heb je een goeie aarding maar nogmaals als die binnen staat heeft het denk ik weinig nut maar wellicht hebben mede forum leden nog wat tips voor je
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline JanHartgers

• Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:20:46 »
Even een reactie over de antenne,ik heb zelf voor op de slaapkamer een MR77 van Diamond in de vensterbank staan op een plaatje ijzer van 14x14 cm en de scanner is een UBC 125 XLT.
Het ontvangen signaal is harder dan op een uitschuifbare antenne van 60 cm die dan op de scanner geplaats is.
Het voordeel van de Diamond magneet voet is dat je hem kunt verplaatsen en de scanner gewoon op zijn plek kan blijven,dus ik kan lekker in bed blijven liggen en de scanner binnen hand bereik houden.
Natuurlijk zijn de signalen op afstand nooit zo hard als op mijn buiten antennes,maar de signalen van +- 25km omtrek daar zit haast geen verschil in.
Het frequentie berijk wat ik hier mee luister is van 118Mhz tot 470Mhz.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt want iedere situatie is weer anders.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2014, 21:45:32 »
Bedankt voor de antwoorden!

Ik ben er ook bang voordat een magneetvoetantenne niet erg veel extra opbrengst zal geven. Daarom zit ik nu aan een x30 te denken, zal ik hier veel extra ontvangst mee hebben? Ik kan er dan altijd nog over nadenken of ik hem permanent buiten plaats.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2014, 21:35:06 »
De beslissing is uiteindelijk toch genomen. Het is een x30 geworden.

Wat een verschil in ontvangst! Soms hoor ik de toren er zacht doorheen komen. Hier moet ik nog wat mee spelen. Ik heb genoeg kabel genomen om de antenne buiten te zetten of op het dakje van de uitbouw. (Hiervoor heb ik van pvc een standaard gemaakt ). Als de antenne buiten sta krijg ik al vluchten door vanuit België!

Afgelopen dagen was de ontvangst slecht geworden. Nadat we zelfs vluchten direct boven ons hoofd niet hoorde met de x30 maar met de standaard wel heb ik de connectoren even nagelopen. Wat bleek, de winkel had de n-connector niet goed bevestigd (zat sluiting tussen kern en mantel in de connector). Na dit gecorrigeerd te hebben doet de antenne het nóg beter. (Weer wat geleerd, een connector solderen )

Wel heb ik net voor het eerst gemerkt dat ik op 118.400 een stoorzender heb van radio Veronica. Heb ik dan nog iets niet goed in mijn connector of kan dit ergens anders door komen?

Offline sensa06

• teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2014, 21:49:22 »
Heb ik ook op 118.400 niet altijd maar ach shit happens poep ook  :D
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline 19rf370

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2014, 15:00:20 »
heb zelf een nagoya UT-106UV op de raamhendel staan die ontvangt de vliegtuigen ook goed  . maar denk ook dat ik een beetje op een aanvlieg route van schiphol woon . het vliegverkeer is hier best hoog op de standaard antenne van de ubc125xlt kan ik ze ook nog wel goed ontvangen . maar op de nagoya veel beter ook vanuit plaatsen rond de 15 a 20 km hier vandaan hoor ik nog veel op gewone frequentie's .
de nagoya UT-106UV is vind ik zeker een aanrader voor je scanner  is mooi klein en makkelijk op te bergen en kost ongeveer 5 euro
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270