Auteur Topic: Uitleg Dualband antenne  (gelezen 8684 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Uitleg Dualband antenne
« Gepost op: 4 oktober 2014, 08:29:10 »
Beste forumleden,

Ik ben al dagen aan het zoeken naar een goede buitenantenne. Nu wil ik eigenlijk geen discone antenne meer maar een drietal of viertal
antennes welke voor een afgestemd frequentiebereik bedoeld zijn. (marifoon, taxi, bedrijven, vliegtuigen, 27 mc)
Nu kom ik er niet helemaal uit. Voorbeeld : een diamond x50 wordt verkocht als dualband antenne met een frequentie van 144 MHZ (4,5Dbi) en 430 MHZ (7,2Dbi)
Is de antenne dan geschikt van 144 tot 430 MHZ of echt alleen voor deze twee frequenties.

Kan iemand mij dit in jip en janneke taal uitleggen ?

Alvast bedankt.

Grt,

Een Leek op antenne gebied  :'(
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2014, 10:12:50 »
Hallo Marco,

De opgegeven frequenties 144 en 430 (2/70CM) kun je zien als piek frequenties, dit wil dus zeggen dat ze op deze frequenties de beste resultaten behalen. Tevens zijn deze frequenties bedoeld voor de zendamateurs die met deze antenne uitzenden op de genoemde frequenties. Voor de ontvangst moet je dit niet letterlijk nemen. De X50 ontvangt ook goed beneden en boven deze frequenties zoals scheepvaart, luchtvaart 108/136mhz en militaire luchtvaart 220/400mhz. Wat echter niet aannemelijk is zijn de lage vhf frequenties, dus 27mc zul je dus wellicht niet kunnen ontvangen maar misschien zijn mensen die het wel ontvangen. Kijk even verder op dit forum, je vragen zullen vast en zeker terug te vinden zijn. Waarom wil je geen disconeantenne meer??

Groetjes

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline JanHartgers

  • Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 198
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:17:13 »
Ik heb zelf een X300 N van Diamond op de mast staan voor 2 meter en 70 cm en die ontvangt de luchtvaart en scheepvaart ook goed.
De 27Mhz dat is een ander verhaal ik ontvang ze wel maar hooguit tot 10 km afstand,daarvoor kun je beter een GPA 27 op de mast bij plaatsen,ze kosten haast niets je heb ze al voor 35,- Euro.
Als je een Discone op de mast plaats dan ontvang je wel 27 Mhz maar op uhf is de ontvangst bagger.
Ik hoop dat je hier wat aan heb aan deze informatie.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2014, 20:45:21 »
Beste Rob en Jan,

Bedankt voor jullie reactie.
rob, ik wil geen discone meer omdat zoals Jan aangaf de ontvangst van UHF slecht is.
Ik ben van mening dat een antenne geschikt voor een bepaalde frequentie reeks beter is
dan een ultra wide band antenne, vandaar.
Ik wist alleen niet dat je met de x50 een breder bereik had dan de twee opgegeven frequenties.
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2014, 12:59:29 »
Hallo Marco,


Heb je al gekeken op de site van Diamond?
Misschien is de VX1000 wel wat voor je, voor 27mc misschien interessant!!

http://www.diamond-ant.co.jp/english/amateur/antenna/ante_2base/ante_base4.html

Groet

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2014, 19:47:14 »
Tnx Rob !

Ik Ga gelijk even kijken !
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2014, 12:55:11 »
Hallo Marco,


Ik zie dat je voor de Diamond X50 bent gegaan en bevalt ie??

Groet

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:43:39 »
Hoi Rob,

De antenne bevalt tot nu toe erg goed. Alleen had ik iets meer verwacht op
de air band (burger luchtvaart Rotterdam Airport). Nu weet ik dat er een D777 is die beter is, maar had toch gehoopt
iets beter ontvangst te krijgen met de x50 op de airband dan ik nu heb.
Verder is de scheepvaart echt goed !. Nu zit ik ook op een goede lokatie voor de scheepvaart
dat scheelt. (Hoogvliet).
Wat de airband betreft, misschien weet jij dat. Is het überhaupt mogelijk om vanuit Hoogvliet ook
Amsterdam te ontvangen (Toren, ground, enz). Met een D777 bedoel ik dan.
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21820
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2014, 05:56:08 »
Wat de airband betreft, misschien weet jij dat. Is het überhaupt mogelijk om vanuit Hoogvliet ook
Amsterdam te ontvangen (Toren, ground, enz). Met een D777 bedoel ik dan.

Dat gaat heel lastig worden hoor.

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2014, 12:12:53 »
Toch te ver ? Ik had al zo'n idee.
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2014, 02:19:28 »
Ja dat is moeilijk, je moet een beetje mazzel hebben met het weertype. Onmogelijk is het niet maar je zal behoorlijk was ruis mee krijgen van de Tower en Ground. Het is jammer dat je in Zuid woont want als je in Alexander of Hillegersberg had gewoond dan had je een veel betere kans gemaakt. Ik weet niet of de D777 dan beter zou presteren dan de X50 maar gezien de frequentiepiek van 120Mhz van de D777 zal die m.i. wel op de luchtvaart beter presteren maar dat gaat weer (een beetje) ten koste van de scheepvaart waar de X50 weer beter geschikt voor is. Het blijft een beetje giswerk. Nu moet ik zeggen dat ik met die handscanner van mij met de RH901s (portoantenne) hier in Zoetermeer soms best wel vaak enige ground frequenties pak. ATC en Delivery zijn er 2 van dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit en dat niet eens met een basisantenne!!!!!
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2014, 14:03:58 »
ik heb een dualband kleefantennetje voor 144/430.een  Nagoya UT-106UV en die heb in voor het raam op de raamopener staan. maar die ontvangt verbazend goed ook vliegverkeer doet het goed
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline marco1976

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 63
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2014, 19:20:30 »
Ik ga nog wel eens testen met de luchtvaartfrequenties.

Ik vind het toch wel lastig met bepaalde frequenties, wat ontvang je nu wel en wat niet. Wat is nu het bereik van zo'n antenne.
Er zijn toch wel veel factoren die hierin een rol spelen.
Taxi bijvoorbeeld. Ik hoor den haag goed (centrale) maar de auto's weer niet.
Beveiliging stadshart Zoetermeer lukt niet.
Ziekenhuis EMC Rotterdam hoor ik ook niet.
Bedrijven in de Botlek (Deltalinq) kom weer keihard binnen. Scheepvaart perfect. Hoek van Holland (Maasmond) dan wel dan weer niet.
Enz.
Uniden UBC3500XLT, Uniden SDS-100 DMR , Diamond X50, Midland RH-771

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21820
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2014, 19:42:17 »
Taxi bijvoorbeeld. Ik hoor den haag goed (centrale) maar de auto's weer niet.

Dat je de auto's niet hoort vind ik niet zo gek hoor vanuit Hoogvliet.
Emc is trouwens een heel stuk zwakker de laatste tijd.
Vergeet bij scheepvaart niet dat bij walzenders vaak met richtantennes wordt gewerkt.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Uitleg Dualband antenne
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2014, 19:16:38 »
Vanuit Hoogvliet Schiphol ground ontvangen lukt af en toe. De ene frequentie beter dan de andere, vooral in de zomer vroeg in de ochtend is Schiphol ground te ontvangen. Marifoon tot sector Rozenburg en Eurpoort , sector Dordt. Het is net hoe de antennes gericht staan. Eurocontrol ontvang ik weer van ver boven duitsland/UK en frankrijk vanuit Hoogvliet.

Een gevoelige scanner,die niet snel overstuurd is, een goede kabel, correct aangesoldeerde connectors, een goede gepiekte antenne , antennekabel zo lang als noodzakelijk, antenne zo hoog mogelijk buiten de straling van het huis.... dit zijn allemaal factoren die de ontvangst verbeteren. Helaas denk ik dat weinigen onder ons deze ideale omstandigheden voor hun ontvangst hebben. Maar alle beetje helpen.
Ik had vroeger een uitgebreid antenne park op mijn dak staan. Tegenwoordig beperkt dit zich tot 1 eigenbouw Dressler type ARA 1500 op zolder. En... ook daar ben ik tevreden mee.

groet...John R