Hallo Scannerforum

Ik heb sinds kort eindelijk een handscannertje gekocht. Ben inmiddels 30 maar wilde eigenlijk altijd al wel meeluisteren, t is er alleen nooit van gekomen. Heb uit China zo'n Baofeng uv5r gehaald, en kan inmiddels al een beetje overweg met dat ding. Dat wil zeggen, ik heb hem geprogrammeerd met Chirp, ik heb er wat frequenties ingezet en heb het frequentiebereik iets aangepast met Chirp.
Het meeste ontvangst heb ik vanuit Stad Groningen eigenlijk van qbuzz, met deze frequentie heb ik mn scanner ook getest.
Heb inmiddels ook begrepen dat ik 127 frequenties in het ding kan programmeren. En deze 127 frequenties kan ik met de knop 'scan' dus af laten scannen. Stopt het apparaat dan zodra hij iets hoort? En in de frequency mode gaat hij het door mij ingestelde frequentiebereik afscannen en stopt zodra hij iets ontvangt?
Nu zit er ook een knop om te praten op. Ik luister dus bijvoorbeeld mee met Qbuzz. Als ik dan op die praatknop ram, hoort men mij dan? Of zijn daar weer andere frequenties oid voor? Ik weet dat praten niet mag, wil dit ook niet doen, vandaar dat ik t hier vraag. Ben geinteresserd in hoe zoiets werkt.
Iemand die me het simpel uit kan leggen?