Auteur Topic: Zomercarnaval | Rotterdam  (gelezen 10417 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2014, 11:28:17 »
Is er een online scanner om het zomercarnaval te volgen ? Zou ik errrrrrg leuk vinden.  :)

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2014, 11:32:55 »
NRK heb ik wel op het L4 gehoord gisteren, maar vandaag nog niet inderdaad. De vorige jaren was het heel erg druk op de NRK frequenties.

Ik heb ze er vrijwel allemaal instaan maar nog niets  :-[

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 477
  • Rotterdam
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2014, 11:49:05 »
L4 is weer in gebruik.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2014, 12:05:41 »
Ik hoor hem ook 165.1300 is in gebruik

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 477
  • Rotterdam
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2014, 12:11:06 »
Zo te horen staan de L4 en B weer gekoppeld, net als bij de Marathon.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Johan (48-322)

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2014, 13:30:46 »
Is het nog een beetje te volgen vanuit het NCS NRK???

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2014, 15:10:15 »
Wat een onzinnig en verwarrend gedoe daar is dat met die straatnaamcodes, werkt lekker als je eerst de locaties waar je naar toe moet, moet gaan opzoeken op een kaart, noem gewoon de locatie bij naam.  :o

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2014, 00:08:27 »
Vandaag werd tijdens Rotterdam Unlimited een aantal kanalen aangeduid met een kanaalnummer.

Zo hoorde ik:
173.0100 "kanaal 1"
464.9250 "kanaal 12"
464.9000 "kanaal 13"

Mijn vraag: zou hier een lijn in zitten? Wat zou de volledige kanaalindeling zijn? Zou dit afhangen van de organisator?

@Paul19622: helemaal mee eens...wat een verwarring...  soms duurde het vele minuten voordat duidelijk werd waar het rode kruis naartoe moest komen. Waarschijnlijk ook veel herrie in de centrale post, want ik kon het hier beter verstaan. Of misschien gebrek aan plaatselijke kennis.

(gehoorde) lijst:
173.0100 Kanaal 1: doel niet goed kunnen achterhalen
172.9100 Centrale Post Organisatie  
172.9700 Centrale posten onderling: Centrale Post Organisatie, Centrale Post EHBO (Rode Kruis), Centrale Post Beveiliging

464.9250 CP Beveiliging: Vaste posten (AM-posten) en Roulatieteams (kanaal 12)
464.9000 CP Beveiliging: IBT-teams (Beveiliging) en Marktteams (kanaal 13)
149.2375 CP Organisatie: facilitaire diensten

146.4700 Rode Kruis L4
165.1300 Rode Kruis B
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2014, 12:39:17 »
Ik heb geen idee maar ik denk dat de verschillende organisaties hun eigen net en of verhuurder hadden. Zo zag je dat ook bij het Rode Kruis die in hun commando center een porto van de bewaking hadden. De organisatie zelf (begeleiding optocht etc) had dan weer de kanalen in de 172 MHz maar stonden ook weer in verbinding met de bewaking die hun eigen net hadden op de 464 MHz. Overigens even mijn petje af voor het Rode Kruis die in alle hectiek hun hoofd erbij hielden en de codes die ze van de bewaking kregen op hun eigen net niet gebruikte. Alles werdt daar gewoon aangestuurd met straatnamen. Verder weer eens een leuke en ouderwetse dag geweest met flink wat analoge communicatie.  ;)

Paul,

Offline Johan (48-322)

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #24 Gepost op: 20 juli 2014, 17:44:17 »
CMS/Paul...
De spreekstalmeester in deze was ik zij de gek gisteren.
Gebrek aan stratenkennis was er zeer zeker niet bij ons (ik ben namelijk zelf Rotterdammert)
enop het NCS was ook iedereen zeer zeker ruim bekend met deze gegevens/straatnamen
ook aan de herrie op de post lag het echt niet want wij zaten buiten het evenementen terrein op een vaste locatie NRK gebouw

Wij zijn afhankelijk van meldingen en straatnamen eventueel uit het veld die op hun beurt weer door de beveiliging werden doorgegeven aan de CP Organisatie.
Het Beveiligingsbedrijf werkt met mensen die uit heel Nederland komen en dus over een wat minder goede straten kennis beschikken waardoor zij voor hun taken dus gebruik maken van coordinaten en rasterpunten omdat iedere groep van hun werken in zo'n rooster gebonden vak.
Zij hebben op hun CP een vrij grote kaart hangen waar alles duidelijk op staat echter wel in coordinaten dus....
Wij moesten het doen met een replica van deze kaart die een stuk kleiner was.
Dat vergt dus zowieso wat meer zoekwerk van mijn collega's die mijnsinziens vrij snel de locaties omzette in straatnamen of locaties

Over het algemeen liep het naar mijn idee vrij gecontroleerd.
Paul...
bedankt voor je leuke bericht...ik hoop dat we in ieder geval voor de luisteraars er een leuke dag van hebben gemaakt.
Voor ons was ie dat zeer zeker  al was het soms heel hectisch en moeilijk te volgen door herrie van buitenaf op de lijn.
Ik durf rustig te zeggen dat we mede dankzij goed teamwork er een mooi evenement van hebben gemaakt met gelukkig vrij weinig paniek situaties

Offline Franc

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2014, 20:59:16 »
Overigens even mijn petje af voor het Rode Kruis die in alle hectiek hun hoofd erbij hielden en de codes die ze van de bewaking kregen op hun eigen net niet gebruikte.

Bedankt voor het compliment.   :)  8)

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2014, 21:29:46 »
CMS/Paul...
De spreekstalmeester in deze was ik zij de gek gisteren.
Gebrek aan stratenkennis was er zeer zeker niet bij ons (ik ben namelijk zelf Rotterdammert)
enop het NCS was ook iedereen zeer zeker ruim bekend met deze gegevens/straatnamen
ook aan de herrie op de post lag het echt niet want wij zaten buiten het evenementen terrein op een vaste locatie NRK gebouw

Wij zijn afhankelijk van meldingen en straatnamen eventueel uit het veld die op hun beurt weer door de beveiliging werden doorgegeven aan de CP Organisatie.
Het Beveiligingsbedrijf werkt met mensen die uit heel Nederland komen en dus over een wat minder goede straten kennis beschikken waardoor zij voor hun taken dus gebruik maken van coordinaten en rasterpunten omdat iedere groep van hun werken in zo'n rooster gebonden vak.
Zij hebben op hun CP een vrij grote kaart hangen waar alles duidelijk op staat echter wel in coordinaten dus....
Wij moesten het doen met een replica van deze kaart die een stuk kleiner was.
Dat vergt dus zowieso wat meer zoekwerk van mijn collega's die mijnsinziens vrij snel de locaties omzette in straatnamen of locaties

Over het algemeen liep het naar mijn idee vrij gecontroleerd.
Paul...
bedankt voor je leuke bericht...ik hoop dat we in ieder geval voor de luisteraars er een leuke dag van hebben gemaakt.
Voor ons was ie dat zeer zeker  al was het soms heel hectisch en moeilijk te volgen door herrie van buitenaf op de lijn.
Ik durf rustig te zeggen dat we mede dankzij goed teamwork er een mooi evenement van hebben gemaakt met gelukkig vrij weinig paniek situaties

Bedankt voor de info, dit maakt een hoop duidelijk waarom er met codes werdt gewerkt. Ondanks dat in Delft het signaal niet altijd even goed was te ontvangen, heb ik toch wel bijna alles kunnen volgen, het was zeer professioneel opgezet. Ook het in de gaten houden van het eigen personeel (vooral 's-avonds) was een ding wat mij erg opviel, veiligheid gaat boven alles. In ieder geval bedankt en ik hoop jullie in de toekomst wel weer eens een keer te mogen horen, bedankt!

Paul,

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2014, 22:01:03 »
Paul/Johan/Frank,

Het was inderdaad een groot niveauverschil in het gespreksverkeer van het RK en van de organisatie. Wat ook opviel was dat de Delta 00 (organisatie) op een nogal bijzondere manier met z'n mensen omging (de IBT-teams). Maar misschien was het nodig.
Het was inderdaad leuk om te horen hoe het RK aan het eind van de middag omging met de vele vele verzoeken om EHBO.

Was ook voor mij jaren geleden dat ik weer eens naar zoiets luisterde... volgende keer weer. :-)

Maar nu we toch allemaal RK'ers op het forum hebben :-) Hoe zit dat nou met de roepnummers van het RK Rotterdam? Klonk allemaal vrij ingewikkeld. 48.13 was de post aan de Leeuwenstraat. Is daar een soort meldkamertje? Is dat het vaste roepnummer van die post?

En daarnaast waren er roepnummers in groepjes van drie: 48.150/151/152, 48.160/161/162 enz. Waren dat individuen? Of groepjes? De 48.141 had een meer leidinggevende rol volgens mij, al kun je dat lastig uit het roepnummer halen. Een dubbelrol misschien?
Ben ook best benieuwd naar de andere roepnummers van de Rotterdamse afdeling. Of zijn die al ergens te vinden?
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2014, 23:17:01 »
Nog een kleine aanvulling op de kanaalindeling (wie weet voor een volgende keer):

173.0100 Kanaal 1 (zeker)
172.9700 Kanaal 2 (zeker)
172.9100 Kanaal 3 (niet 100% zeker)
149.2375 Kanaal 4 (zeker)
464.9250 Kanaal 12 (zeker)
464.9000 Kanaal 13 (zeker)

Misschien relevant in combinatie met de productiemaatschappij van het evenement: Ducos Productions
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

paul19622

  • Gast
Re: Zomercarnaval | Rotterdam
« Reactie #29 Gepost op: 21 juli 2014, 09:34:45 »
Paul/Johan/Frank,

Het was inderdaad een groot niveauverschil in het gespreksverkeer van het RK en van de organisatie. Wat ook opviel was dat de Delta 00 (organisatie) op een nogal bijzondere manier met z'n mensen omging (de IBT-teams). Maar misschien was het nodig.

Ik hoorde idd dat er mensen waren die de hele dag geen eten hadden gehad, en dat met die hitte. Toen er om werdt gevraagd deed men het af van ze wachten nog maar een half uur, ik had er al lang de brui aan gegeven. Overigens hoorde ik op de 173.0300 MHz 's-avonds geluiden van een doorgeschakelde telefoon, ze hadden het over een alarm op een draaideur en nog wat zaken. Had niets met het carnaval te maken natuurlijk maar misschien even in de gaten houden? TQ is er even doorheen geschoten....

Paul,