Auteur Topic: Mode-S & ADS-B ontvangen - wetgeving België  (gelezen 5760 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline TTECH

• Beginnend Lid
  • **
Mode-S & ADS-B ontvangen - wetgeving België
« Gepost op: 26 april 2014, 08:54:04 »
Hallo iedereen,

Weet er iemand of het legaal is om Mode-S en ADS-B signalen van transponders van militaire en civiele vliegtuigen te ontvangen, in België, en ze vervolgens te gebruiken samen met PlanePlotter software om de locatie te bepalen van vliegtuigen die geen positie uitzenden?

Dit is de ontvanger die ik gebruik (1090MHz):
http://h2204566.stratoserver.net/SmartStore.NET/en/ads-b-dongle-r820t-with-sma-adapter#.U1tlcfl_t8E

Software:
http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm

Ik gebruik dit al een een paar weken maar zou de exacte wetgeving hierover willen weten.

Alvast bedankt,
grts,
Tibo

Offline PE1PMJ

• Nieuw Lid
  • *
Re: Mode-S & ADS-B ontvangen - wetgeving België
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2014, 10:17:07 »
Is geen probleem. Het zijn vrij te ontvangen signalen welke niet gescrambled of middels een gesloten netwerk aangeboden worden. Dus deze mag je gewoon vrij ontvangen en bekijken.

Veel plezier met de hobby.

Dick

Offline TTECH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2014, 10:23:47 »
Ok bedankt voor het antwoord.

Maar misschien is het ontvangstapparatuur illegaal (1090MHz)?

Indien ook niet, dan kan de militaire politie dus niets zeggen als ze mij PlanePlotter zien gebruiken met een Mode-S ontvanger?

Grts,
TTECH

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2014, 11:20:38 »
Maar misschien is het ontvangstapparatuur illegaal (1090MHz)?

Volgens BIPT is dat inderdaad het geval:

'Het toestel maakt het mogelijk om buiten de geautoriseerde luisterfrequenties boodschappen op te vangen' en 'minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties wordt gebruikt voor draadloze of mobiele analoge telefonie, politie of nooddiensten, luchtvaartdiensten, maritieme diensten'

Offline TTECH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2014, 12:06:24 »
Ok bedankt!!
Dus toch oppassen dan.

Even iets anders:
Ik heb ook een scanner om mee te luisteren naar luchtvaartfrequenties.
Het  gaat hier over een Kenwood TH-F7E, dus zowel zender als ontvanger met zendvermogen 5W.
Ik heb deze ooit eens 2de hands gekocht.
Is het strafbaar om deze in je auto te liggen hebben, zonder dat je deze aan het gebruiken bent en zonder vergunning?
Wat in het geval er voorgeprogrammeerde luchtvaartfrequenties instaan en ze dit zien maar je niet op heterdaad betrapt wordt met het luisteren ervan?

Uit jouw citaat lijkt het alsof je dergelijk ontvangers ook niet in het bezit mag hebben zelfs als je ze niet gebruikt.

Alvast bedankt!
Tibo

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2014, 12:14:03 »
Ik heb ook een scanner om mee te luisteren naar luchtvaartfrequenties.
Het  gaat hier over een Kenwood TH-F7E, dus zowel zender als ontvanger met zendvermogen 5W.
Ik heb deze ooit eens 2de hands gekocht.
Is het strafbaar om deze in je auto te liggen hebben, zonder dat je deze aan het gebruiken bent en zonder vergunning?
Wat in het geval er voorgeprogrammeerde luchtvaartfrequenties instaan en ze dit zien maar je niet op heterdaad betrapt wordt met het luisteren ervan?

Volgens het BIPT-document is ook het voorhanden hebben van een toestel dat geprogrammeerd is met niet-toegelaten frequenties verboden. Daarnaast mag je zonder vergunning geen zendapparatuur voorhanden hebben, dus je bent dubbel strafbaar.

Offline TTECH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2014, 12:20:02 »
Bedankt.

Dus als ik een scanner koop die niet kan zenden, en er geen voorgeprogrammeerde frequenties instaan, en ik deze niet aan het gebruiken ben (gewoon in de auto ligt), is er geen enkel probleem?

Citaat
'Het toestel maakt het mogelijk om buiten de geautoriseerde luisterfrequenties boodschappen op te vangen' en 'minstens een van de voorgeprogrammeerde frequenties wordt gebruikt voor draadloze of mobiele analoge telefonie, politie of nooddiensten, luchtvaartdiensten, maritieme diensten'

De scanner kan dus in dit geval wel de mogelijkheid hebben om naar luchtvaartfrequenties te luisteren, maar er zijn geen enkele frequenties voorgeprogrammeerd.
Er is dus maar aan 1 voorwaarde voldaan in dit geval en dus is het niet strafbaar denk ik.

Grts,
Tibo

edit:
Ik denk dat ik het gevonden heb:

Citaat
Scanners die de mogelijkheid bieden om naar niet-toegelaten
banden te luisteren, zonder dat de gebruiker terzake op
heterdaad wordt betrapt, en zonder dat er niet-toegelaten
banden werden geprogrammeerd, worden door het Instituut
getolereerd aangezien scanners immers ook toelaten om op
volkomen legale wijze communicaties te beluisteren.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2014, 13:11:41 »
edit:
Ik denk dat ik het gevonden heb

Inderdaad, als de scanner niet geprogrammeerd is of er alleen toegelaten frequenties in staan, is er geen probleem.

Offline TTECH

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2014, 14:22:15 »
Ok :)