Auteur Topic: Scanner goed ingesteld?  (gelezen 4080 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Mjume

• Nieuw Lid
  • *
Scanner goed ingesteld?
« Gepost op: 2 april 2014, 20:45:33 »
Beste,

Ik ben net nieuw hier op het forum. Ik heb sinds kort een oude scanner gekregen om koersradio te ontvangen.
Nu is het mij gelukt om kanalen in de scanner te zetten. Denk ik.. De opgegeven cijfers bestaan uit 155.93750. Alleen die laatste 0 krijg ik niet op mijn scherm. Is deze overbodig? Tevens past hij vanzelf het nummer aan naar 155.9400 dat betekend dat ik met deze zender ook in de buurt zit lijkt mij?

Tevens wil ik graag eens eerst proberen of het werkt. Dus een zender instellen om even te kijken of ik het ook allemaal goed instel. Waar kun je deze zenders vinden? Is hier een website van?

Alvast bedankt!

Offline cosmiq

• Software Engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • There is no spoon!
    • Cosmiq's music vault
Re: Scanner goed ingesteld?
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2014, 10:28:32 »
>Alleen die laatste 0 krijg ik niet op mijn scherm. Is deze overbodig?

De laatste 0 is zo overbodig als 1,0 gelijk 1.  Aan de andere kant rond je scanner de frequenties af, en dat kan tot gevolg hebben dat je de signalen slecht of helemaal niet zal ontvangen.
Je opmerking over 'zender instellen om te kijken...' snap ik niet helemaal. Je wil een zender kopen en dan op 155.9375 gaan zenden om te zien of je ontvanger werkt? Dat is nogal kort door de bocht. Ten eerste mag je zonder licentie niet zenden, en ten tweede is er in de 'zender' markt nogal wat te krijgen. Ik zou eens bij het begin beginnen en wat materiaal doorlezen over HAM radio, radio amateurs, etc. En je scannertje gebruiken om vanalles af te scannen. Het internet staat vol met info!
Welkom in ieder geval (ik ben zelf ook een nieuwtje).

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2014, 02:20:15 »
"Even" een zendertje regelen op die frequentie is niet helemaal de juiste weg. Als je van specifiek die frequentie wil weten of het werkt, dan is het wachten totdat iemand gaat zenden (of je moet zelf alle paperassen hebben, maar dan had je het waarschijnlijk niet gevraagd). Om te zien of de scanner functioneert zou je af kunnen stemmen op 169.6500Mhz (P2000) of 169.7500Mhz (ERMES). Als je binnen enkele minuten een digitaal signaal uit je scanner hoort komen, dan ontvangt hij in ieder geval iets.

Offline Mjume

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2014, 22:37:02 »
Nee ik wil niet zelf gaan zenden.
Ik wil a.s. een zender ontvangen. Deze heb ik nu ingesteld.
Maar omdat ik moet wachten tot zaterdag om te testen wil ik het graag al eens eerder uitproberen of het werkt
Ik zal de P2000  en ERMES eens instellen en proberen of het iderdaad werkt.

Bedankt voor de reacties!

Offline Mjume

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2014, 17:29:15 »
Ik hoor niets bij bovenstaande 2 frequenties.
Wel kan ik nu de plaatselijke radio ontvangen dus ik ga er vanuit dat het werkt.