Auteur Topic: opnieuw beginnen met radio ontvanger hobby  (gelezen 5745 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jankovi

• Nieuw Lid
  • *
opnieuw beginnen met radio ontvanger hobby
« Gepost op: 31 maart 2014, 18:54:44 »
Zo,n 10 jaar geleden heb ik na een aantal instap "scanners" van uniden een duurdere Yupiteru MVT 7100 gekocht,
vooral hier, heb ik erg veel plezier van gehad.
Maar door tijdgebrek heb ik deze destijds verkocht.

Om de hobby weer te starten heb ik een aantal jaren geleden een tweedehandse Icom IC-R20 gekocht.
Maar door omstandigheden,  heb ik ook deze van de hand moeten doen.

Nu ben ik aan het uitkijken na een goede, betaalbare breedband scanner (een alleskunner). (tot max 350 euro incl. e.v.t. software)
Ik heb er een paar gezien (zie hieronder), maar ik sta open voor andere suggesties.
Icom IC- R6
Alinco DJ X 11
graag jullie advies.....

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
Re: opnieuw beginnen met radio ontvanger hobby
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2014, 20:19:53 »
De 2 opties die je noemt zijn allebei erg goede scanners.
De IC-R6 is vooral heel erg klein, en redelijk simpel. De DJ-X11 is groter en iets geavanceerder. Het is dus net wat je zoekt. Aangezien je budget best hoog ligt, kan je ook kijken naar een Uniden UBC3500XLT. Deze heeft een dynamisch geheugen, en heeft ook CloseCall (Ingebouwde frequentiecounter die het ontvangen signaal gelijk laat horen), wat erg handig is. De DJ-X11 heeft ook zoiets, maar die laat het ontvangen signaal niet horen. Kortom: Het ligt er sterk aan wat je precies zoekt.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Jankovi

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2014, 21:23:11 »
nog meer keuze  ;D
heb jij of een ander lid op het forum ervaring met een van deze scanners ?

Mijn eerste keuze was de icom ic-r6, maar ik wil buiten ontvangst luchtvaart en ruimtevaart (ISS), experimenteren met ontvangst c2000 en volgen van vliegtuigen??? en volgens mij lukt dit niet met de icom ??
Door mijn onervarenheid heb ik de neiging om een te uitgebreid model te kopen.
Mijn budget mag lager uitvallen hoor, (zo heb ik ook minder uit te leggen) ;)

PD1EU

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2014, 22:53:14 »
Door mijn onervarenheid heb ik de neiging om een te uitgebreid model te kopen.

Daar moet je ook voor oppassen, de lol kan er al snel af gaan. Overweeg de Uniden UBC125XLT eens.

Genoeg te lezen als je 'UBC125XLT'  in de forum-zoekfunctie tikt (rechtsboven).

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2014, 23:00:15 »
Ik heb zelf een Icom IC-R5, de voorloper van de R6. Wat bedoel je precies met het ontvangen van C2000? Het gepraat zelf (T2000) valt met de huidige scanners simpelweg niet op te vangen. Het paging deel (P2000) is wel op te vangen, wel moet je dan een discriminatoruitgang hebben. De DJ-X11 heeft er al eentje ingebouwd, en bij de andere opties kan je hem er zelf inbouwen of naar Rene van www.discriminator.nl opsturen. Het volgen van vliegtuigen weet ik niet zoveel over, wel weet ik dat de ADS-B signalen te breed zijn om zomaar opgevangen te worden door een scanner. Wellicht dat iemand anders hier meer info over heeft.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Jankovi

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2014, 06:56:59 »
sorry voor de verwarring,
mijn interesse ligt in het P2000 (paging) en niet de c2000.

Groet,

Janko

Offline Hans013

• PD2HSB
  • Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2014, 15:41:58 »
Als het voor paging is zou ik de meest goedkope scanner zoeken op marktplaats...
discriminator.nl even bezoeken, 5 minuten solderen en een hoop plezier hebben...

En dat voor onder de +/- 40 euro

Of zoek eens op het forum naar RTL-SDR, ook goede ervaringen mee, en nog goedkoper: +/- 10 euro op Ebay.

Ik heb de ubc3500xlt en ben erg tevreden! Meer tevreden ben ik over de BCT15X, maar die is voor thuis.

Gr

Hans

Offline Jankovi

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2014, 17:13:46 »
Als het voor paging is zou ik de meest goedkope scanner zoeken op marktplaats...
discriminator.nl even bezoeken, 5 minuten solderen en een hoop plezier hebben...

En dat voor onder de +/- 40 euro

Of zoek eens op het forum naar RTL-SDR, ook goede ervaringen mee, en nog goedkoper: +/- 10 euro op Ebay.

Ik heb de ubc3500xlt en ben erg tevreden! Meer tevreden ben ik over de BCT15X, maar die is voor thuis.

Gr

Hans

bedankt voor de tip, dat maakt de keuze iets makkelijker

groet,

Janko