Auteur Topic: portable beginners scanner met close call  (gelezen 7904 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kc-dennis

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
portable beginners scanner met close call
« Gepost op: 11 maart 2014, 07:19:01 »
hallo,
zoals ik laats in het voorsteltopic al heb gezegd. heb ik nog geen scanner of ben ook nog niet ervaren in het scanner gebeuren.
nu ben ik al wel aan het rondkijken voor een scanner.
ik kom er alleen nog niet helemaal uit.
iemand die mij tips kan geven?

mijn wensen/eisen zijn de volgende:
Portable scanner
rond de €100,-
close call functie
(gelieve ook de militaire frequenties maar dat is geen must)

heeft iemand een suggestie?

Offline Vliegtuigenspotter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • Vliegtuigenspotter
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2014, 10:19:37 »
Beste Dennis,

Misschien is de Uniden Bearcat UBC125XLT geschikt voor uw gebruik? De scanner kan militaire frequenties ontvangen en heeft Close Call. Een andere handige functie is het opslaan van namen bij kanalen.

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2014, 12:30:30 »
Inderdaad, ik zou ieeeets meer uitgeven en de 125XLT nemen.
Test

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2014, 21:06:37 »
Pak nooit geen 92xlt

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2014, 21:11:53 »
'Nooit geen'; dus altijd wel?

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2014, 21:13:58 »
Use Never 92xlt no good,no work close call

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2014, 21:23:08 »
Use Never 92xlt no good,no work close call

Beperk je liever tot Nederlands. Daarmee heb je al meer dan genoeg moeite.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2014, 21:31:59 »
Beperk jij je eens liever tot jou voordeur.en houd daar je eigen mat eens schoon.heb je meer dan genoeg te doen he.dan hier meestertje discriminatie spelen !

PD1EU

  • Gast
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2014, 21:44:49 »
Use Never 92xlt no good,no work close call

Pak nooit geen 92xlt

Je maakt het wel erg bont. ???

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2014, 21:46:28 »
Jongens jongens :)
Test

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 661
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2014, 09:46:47 »
On topic:

Als beginners scanner lijkt mij de Uniden Bearcat UBC72XLT ook wel geschikt.
Volgens het www "koning Close Call'.
Ik zag hem bij Scanman op de site staan voor €110,-.
http://www.scanman.nl/N_frame.html?http://www.scanman.nl/Uniden-Bearcat-UBC-72--XLT.100-kanalen--N_art_723.html

Bovenstaande is wat ik van het www heb geplukt, geen persoonlijke ervaring.

Offline Vliegtuigenspotter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • Vliegtuigenspotter
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2014, 09:54:36 »
On topic:

Als beginners scanner lijkt mij de Uniden Bearcat UBC72XLT ook wel geschikt.

De UBC72XLT zou ik niet nu meer nemen als voor €25 euro een nieuwe uitvoering verkrijgbaar is die bijvoorbeeld op de computer is aan te sluiten. Daardoor is de Uniden Bearcat UBC125XLT eigenlijk veel makkelijker voor een beginner, zet de frequenties in de ARC125 software (soort Excel spreadsheet) en scannen maar! Persoonlijk vind ik de bediening op de scanner ook sterk verbeterd, een menu-structuur in plaats van toetscombinaties onthouden.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 661
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2014, 11:31:17 »
Ik ben het niet eens met bovenstaande en wel met de volgende onderbouwing:
- TS geeft aan dat hij een budget van €100,- heeft. De 125XLT kost, volgens jouw eigen website, €135,- . een overschrijding van het budget met 35%.
- De 72XLT is verkrijgbaar vanaf €101,63: http://www.hamradioshop.nl/index.php?route=product/product&product_id=159
- Jij doet het voorkomen alsof de ARC125 software bij de scanner meegeleverd word, maar dit kost nog eens €30,- extra. Weer volgens je eigen website.
- Aansluitbaar aan/programmeerbaar met een PC is niet per definitie gemakkelijker.
- Geen toetscombi's onthouden? Hoe stel jij de squelch dan in op de 125XLT? Volgens de manual op jouw website: druk op FUNC, dan op SCROLL, draai aan SCROLL en druk vervolgens weer op SCROLL om het gewenste niveau op te slaan.
Voor een beginner is het gemakkelijker om een "normale" squelch draaiknop te hebben tegen ongewenste, of waarschijnlijker onverwachte, ruis of andere geluiden.
- Test op een andere website:
Dan de grote test die ik echt belangrijk vond, de gevoeligheid van Close Call.
Op VHF en UHF gemeten was de ubc72xlt zoals verwacht altijd de winnaar, op VHF viel het allemaal nog wel mee al moest de 125xlt wel veel meer signaal hebben, op UHF was het armoede troef te noemen, de 125xlt moest meer dan twee keer zoveel signaal dan de 72xlt hebben om een hit te scoren.
......alles getest met een FMP 520 meetplaats....

Niet onbelangrijk voor de TS, omdat hij de CC functie een wens/eis noemt.

Offline Vliegtuigenspotter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • Vliegtuigenspotter
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2014, 11:59:57 »
Ik ben het niet eens met bovenstaande en wel met de volgende onderbouwing:
- TS geeft aan dat hij een budget van €100,- heeft. De 125XLT kost, volgens jouw eigen website, €135,- . een overschrijding van het budget met 35%.
- De 72XLT is verkrijgbaar vanaf €101,63: http://www.hamradioshop.nl/index.php?route=product/product&product_id=159
- Jij doet het voorkomen alsof de ARC125 software bij de scanner meegeleverd word, maar dit kost nog eens €30,- extra. Weer volgens je eigen website.

Het budget van TS wordt inderdaad overschreden bij de UBC125XLT. Het is aan hem om zelf te bepalen wat hij wil uitgeven. Het was uiteraard niet de bedoeling om de indruk te wekken dat de ARC125-software wordt meegeleverd, deze is inderdaad apart verkrijgbaar zoals ook op de site vermeld.

- Aansluitbaar aan/programmeerbaar met een PC is niet per definitie gemakkelijker.

Dat verschilt voor iedereen. Persoonlijk vond ik het veel makkelijker en sneller om een UBC125XLT met de computer te programmeren dan de UBC72XLT met de hand. Iedereen die met Excel wat simpele dingen in kan vullen zal hier ook geen probleem mee hebben.

- Geen toetscombi's onthouden? Hoe stel jij de squelch dan in op de 125XLT? Volgens de manual op jouw website: druk op FUNC, dan op SCROLL, draai aan SCROLL en druk vervolgens weer op SCROLL om het gewenste niveau op te slaan.
Voor een beginner is het gemakkelijker om een "normale" squelch draaiknop te hebben tegen ongewenste, of waarschijnlijker onverwachte, ruis of andere geluiden.

Hier ben ik het niet mee eens. Bij de UBC125XLT zit nu een duidelijkere menustructuur dan de UBC72XLT, zoals het instellen van kanalen waarbij functies staan als Edit Tag, Set CTCSS/DCS en Set delay. Dit ontbrak volledig bij de UBC72XLT. Het instellen van de squelch gaat nog steeds met een squelch draaiknop op de bovenkant van de UBC125XLT. Enig verschil is dat hier inderdaad wel twee toetsen voor nodig zijn. Met de gevoeligheid heb ik zelf overigens geen ervaring. De meeste gebruikers hebben geen problemen met de ontvangst, sommigen nemen een externe antenne om het te verbeteren.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 661
Re: portable beginners scanner met close call
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2014, 14:22:53 »
Ok,

De mening van ons beiden lijkt me duidelijk.
Laten we het hierbij laten, voordat we het topic kapen en er een 72XLT vs 125XLT topic van maken.
Het is nu aan de TS om de voor hem belangrijke data eruit te filteren om een keuze te kunnen maken.
 
- UBC72XLT;  100 geheugenplaatsen, geen mil air, iets boven de €100,-
- UBC75XLT;  300 geheugenplaatsen, geen mil air, iets boven de €100,-
- UBC125XLT; 500 geheugenplaatsen, wel mil air, rond de €135,-