Auteur Topic: Freqentie counter ernaast?!  (gelezen 4800 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Grasklokje

• Gevorderd Lid
Freqentie counter ernaast?!
« Gepost op: 23 februari 2014, 14:26:37 »
Hallo allemaal!

Ik heb via Ebay een Frequentie counter gekocht (RK-88)

Zojuist eens geprobeerd, maar...
Op het schermpje van de counter staat een frequentie die anders is dan hetgeen door de porto / mobilofoon verzonden wordt.

Bijvoorbeeld zend ik op 419.8750,  maar de counter geeft dan bijvoorbeeld aan: 419.8773
Dit is toch heel wat anders! De CTCSS code klopt wel!

Ik heb het geprobeerd met diverse porto's / mobilofoons en geven allemaal dezelfde afwijking aan.
Aangezien ik al enige tijd (jaar of 5) zonder problemen zend en ontvang lijkt het me heel stug dat het aan de porto's ligt.
Het ligt dus aan de counter...

Hoe kan ik de counter zo instellen dat deze WEL de juiste freq aangeeft?!
Of moet ik hm gewoon terug sturen...

Ik hoor het graag!

Gerben

Online Marcel

• Gevorderd Lid
Re: Freqentie counter ernaast?!
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2014, 15:51:38 »
Tja, sorry dat ik het zeg, maar voor $35,- toch aardig nauwkeurig...
als je de sampling time helemaal op maximaal zet valt er misschien nog iets meer nauwkeurigheid uit te persen, maar persoonlijk denk ik dat je een nauwkeurigheid van 2,5 kHz toch wel netjes mag vinden voor dat geld!
(en als al je zenders de zelfde afwijking hebben dan werkt het prima hoor.. maar dat weet je vast wel als je al enige jaren zend; dan ben je vast zendamateur?)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2014, 15:54:15 »
(en als al je zenders de zelfde afwijking hebben dan werkt het prima hoor.. maar dat weet je vast wel als je al enige jaren zend; dan ben je vast zendamateur?)

Als hij zendamateur zou zijn dan heeft hij weinig op de genoemde frequentie te zoeken. Volgens mij staat in zijn profiel duidelijk beschreven wat hij doet en beroepshalve mag hij gewoon op die frequentie zenden. Lijkt me verder ook een beetje offtopic overigens.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2014, 16:04:14 »
Bijvoorbeeld zend ik op 419.8750,  maar de counter geeft dan bijvoorbeeld aan: 419.8773
Dit is toch heel wat anders! De CTCSS code klopt wel!

Ik heb het geprobeerd met diverse porto's / mobilofoons en geven allemaal dezelfde afwijking aan.
Aangezien ik al enige tijd (jaar of 5) zonder problemen zend en ontvang lijkt het me heel stug dat het aan de porto's ligt.
Het ligt dus aan de counter...

Ik denk dat de frequentienauwkeurigheid van jouw professionele apparatuur groter is dan van een harakiri-frequentieteller.

Citaat
Hoe kan ik de counter zo instellen dat deze WEL de juiste freq aangeeft?!

Zit meestal een trimmertje in. Met een betrouwbare frequentiebron kun je de counter dan afregelen. Ik heb hier een GPS-gelockte signaalgenerator,dus als je in de buurt bent.. Afwijking minder dan 1 Hz op 1 GHz  8)

Offline Grasklokje

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2014, 14:46:28 »
Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties.
Ik hoef voor deze ook niet de allerduurste apparatuur, maar had wel ietsje meer verwacht dat deze de goede freq aan zou geven.
Dat is jammer, maar ja...
Ik woon nét onder Rotterdam, dus ik zou eens langs kunnen komen. (Of eerst zelf eens aankeutelen  :P)

Ik ben radiohobbyist maar ben er dus ook zeker professioneel mee bezig.
Deze aangegeven freq. is van Arriva en laat ik daar nou ook werken  ;D

Dus: Een potmetertje zo verdraaien dat deze wel de juiste freq. aangeeft.
Ik zal eens klussen!  8)

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Offline Grasklokje

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2014, 15:53:07 »
Nou... dat was vlot...

Ik die counter open gemaakt, maar bovenop het printplaatje zit geen potmetertje.
De printplaat zit zo vast gesoldeerd met aan onderzijde batterijhouder en aan bovenzijde antenne dat ik de achterkant van de printplaat niet kan kijken of ik zou het apparaatje geheel moeten slopen.
Ik heb wel een klein beetje onderdoor (naar andere kant) kunnen kijken, maar daar zie ik zo snel ook niets zitten...
Aangezien ik er nog wel een beetje plezier van wil hebben heb ik hem maar weer dicht geschroefd en neem het maar voor lief.

Ik weet in ieder geval dat het een 'bij benadering' is, en dat de afgelezen freq. dus kan afwijken.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2014, 17:18:29 »
Ik die counter open gemaakt, maar bovenop het printplaatje zit geen potmetertje.

Je zoekt een variabele condensator. Die zijn doorgaans wat kleiner. Zit in de buurt van een kristal.

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2014, 21:34:17 »
Mogelijk een tip:
Een goede counter heeft een kristal-oven, die minimaal 30 minuten moet opwarmen ..........