Auteur Topic: BCT15X is het wat ??  (gelezen 8227 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
BCT15X is het wat ??
« Gepost op: 1 februari 2014, 14:33:43 »
Beste lezer.
Ik heb me eens in de uniden basis scanner materie gestort maar er is feitelijk heel weinig te koop op dat gebied.
Ik heb ook 2 eisen: computer te programmeren, en Alpha Tagging.

Ik heb nu een 125XLT welke voldoet aan deze eisen maar het is natuurlijk geen basis scanner.
Naar mijn idee is hij ook wat ongevoeliger hoewel mijn Moonraker 2 antenne versterker heel wat oppept.
Op internet zoekende kom je heel veel variaties tegen waarbij de amerikaanse versies afwijken van de Europese en ook een ander nummer hebben.
Zoals de UBC-125AT welke hier de 125XLT heet.
In Nederland is bijna niets meer te krijgen, of ik zoek met de verkeerde letter combi's.
Ik zag de 996XT, de 346XT, de 780XLT en de BCT15X.

Deze laatste ( de BCT15X ) kan ik voor een leuk prijsje kopen maar op Google zoeken met mijn dyslectie is een ramp.
Bij de beschrijving wordt meestal het engelse verkooppraatje erbij gezet maar er staat niet bij welke software je nodig hebt, kan je programmeren via de USB aansluiting aan de voorkant, moet dat een speciale kabel zijn of gaat het met een normale USB kabel ?
Hoe zit het met de gevoeligheid ?
Een hoop functies ga ik niet gebruiken ( truncking ) dus is het het ook waard, of kan ik net zo goed de 125XLT houden ?
Qua geheugen gebruik ik ongeveer 50 frequenties, en ik luister het meest naar de luchtvaart.
Waarin springt de BCT15X uit ?
Als ik dan mijn "oude" (1,5 maand) 125 xlt inclusief de Butel Software verkoop dan is het nog leuk te doen maar wordt ik er wijzer van.
Ik heb hier een hoop over de 15X gelezen maar het is behoorlijk verprokkeld over diverse topics.
Wie kan me een beetje bijlichten ?
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Re: BCT15X is het wat ??
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2014, 15:50:28 »
Nick de BCT15X is een prima scanner maar echt een ramp om te bedienen. Kan eigenlijk alleen dmv software en zelfs dat is ie "apart". Er zitten zeer veel functies in die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Persoonlijk zou ik goed overwegen of ik voor de 15X zou gaan óf misschien toch beter een 2e hands UBC780XLT of UBC785XLT zou kopen. Met de 780 of 785 heb je ruim voldoende kanalen voor wat je ermee beluistert. Ik weet niet eens hoeveel kanalen mijn BCT15X-en hebben, een paar duizend geloof ik  :o
Luisterspulletjes :)

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2014, 16:03:21 »
Dank je, ik zit ook al links en rechts te kijken maar je hebt dus een speciale datakabel ook nog nodig varierend van 20 tot 30 euro, die van de 125XLT zal niet bruikbaar zijn.
Dat zal dan voor de 780 of 785 ook wel nodig zijn, maar goed, je loopt er ook niet zo maar tegen zo'n scanner aan.
Ik ga in elk geval nog ff wat verder kijken en de vraag blijft natuurlijk, zijn ze beter dan de 125 xlt welke eigenlijk ook als basis dient hier.
Een speciaal beugeltje, eigenlijk gemaakt om in de ventilatie openingen van de auto te klikken,houdt hem netjes op zijn plaats aan mijn buro.
Volgende week komt ook de discone binnen en dan heb ik ondertussen er ook al 3 antennes aan gespendeerd :)
Ik ga eens kijken of ik wat meer over de 780/785 kan vinden en dan ook een fatsoenlijke plek waar ze hem verkopen.

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2014, 07:24:15 »
er staat er NU 1 op m.p.
succes!                            m.vr.gr. John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2014, 09:26:55 »
en een 780 op 2e hands.....
                               " WOLFHOUNDS"

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2014, 10:53:51 »
Ondertussen is het een 785 geworden en ook de nieuwe discone staat nu op zijn plaats, samen met een antenne versterker hoor ik nu zelfs schiphol arrival information uit de ruis duidelijk binnenkomen, dus ik ben dik tevreden.
Dank je John voor het meekijken, je bent erg behulpzaam !

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2014, 12:47:44 »
graag gedaan!
veel plezier met de nieuwe spullen!!
m.vr.gr john ;)
                               " WOLFHOUNDS"

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2014, 13:56:01 »
graag gedaan!
veel plezier met de nieuwe spullen!!
m.vr.gr john ;)

Ik hoor nu de repeater Utrecht zonder ruis, okay dat is dan een "mega repeater" maar goed, alleen als een vervelend 27 mhz station hier in de buurt gaat zenden klapt alles dicht, nu alleen hopen dat niet na een flinke wind alle radiaaltjes van de discone weer beneden liggen zoals vroeger.. aan de meer exotische frequenties heb ik me nog niet gewaagd, ik lees regelmatig even de chatbox door, dat geeft me ook wat meer inzicht.. in mijn tijd had je de boeken van Volker en Kluwer met scanner frequenties maar dat heet nu geloof ik Google :)

PD1EU

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2014, 14:28:43 »
Ik heb me eens in de uniden basis scanner materie gestort maar er is feitelijk heel weinig te koop op dat gebied.

Ik heb nu een 125XLT welke voldoet aan deze eisen maar het is natuurlijk geen basis scanner.
Naar mijn idee is hij ook wat ongevoeliger hoewel mijn Moonraker 2 antenne versterker heel wat oppept.
Op internet zoekende kom je heel veel variaties tegen waarbij de amerikaanse versies afwijken van de Europese en ook een ander nummer hebben.

Ik deel je conclusie dat er een flink hiaat is.. Naast de BCT15X DMA basisscanner is er geen basis-geheugenbank-scanner meer.
Afhankelijk van de verkoopresultaten van de BC125AT/UBC125XLT handscanner, zou men kunnen denken dat het uitbrengen van een basisuitvoering in dezelfde lijn best gewaardeerd zal worden (en eigenlijk verwacht ik dat ook). Een kwestie van de fora in de gaten houden !

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2014, 10:24:44 »
nick , je moet schiphol en utrecht zeker goed kunnen ontvangen , hier in alphen ad R.  krijg ik ze nog op de porto goed binnen.
dus met je buiten antenne moet dat geen probleem zijn , probeer eens repeater a'dam 430.200 deze zou je ook moeten pakken.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2014, 10:58:02 »

Ik deel je conclusie dat er een flink hiaat is.. Naast de BCT15X DMA basisscanner is er geen basis-geheugenbank-scanner meer.
Afhankelijk van de verkoopresultaten van de BC125AT/UBC125XLT handscanner, zou men kunnen denken dat het uitbrengen van een basisuitvoering in dezelfde lijn best gewaardeerd zal worden (en eigenlijk verwacht ik dat ook). Een kwestie van de fora in de gaten houden !

Hardwarematig lijkt het me geen enkel probleem om hetzelfde printje van de 125xlt gewoon in een basisbehuizing te stoppen,dat vergt geen nieuwe ontwikkeling maar men moet ook naar de markt kijken,wat meer de focus leggen op de banden die wel interessant zijn,zoals de luchtvaartband.
Maar dat doet men niet, hele "volksstammen" zijn bezig met het uitvogelen van mods voor bv een discriminator aansluiting en dat echt niet alleen voor p-2000 maar er zijn zeer weinig scanners die direct geleverd worden met een dergelijke aansluiting... het integreren van het Tetra Protocol met DMO ontvangst... maar hoe interessant is Europa nog, in Duitsland is het bezit aan zeer zware regels verbonden, Belgie is verboden,Luxemburg ook, Zwitserland mogen de frequenties van de hulpdiensten niet ontvangen worden,Noorwegen verboden, Italie alleen amateur banden e.d...
@Gerrit63 die ontvang ik nu ook,maar er zijn hier wat problemen, de schoorsteen mag niets aan bevestigd worden en deze is ook zeer moeilijk toegankelijk tenzij je 10 meter tegen panlatten wil gaan opklimmen of via een afdak wil werken met een ladder die schuin over de pannen heenligt, door de hoek kun je ook vanaf het afdak niet zo met een ladder bij de schoorsteen en een hoge mast lukt ook niet.
Er zijn geen doorlopende muren tot de nok van het dak.
Op de hoogste dakkapel is nu een speciekuip geplaatst met een aluminium binnenbak waarop een mastje bevestigd is... de discone piept nu deels boven het dak uit.
Maar 200 meter verderop staat een behoorlijke telefoon toren, met een dekking voor het volledige telefoongebied, plus FON, en straalverbindingen en achter me zitten 2 gasten flink met illegale spullen te blazen..het Agentschap Telecom heeft al 3 keer met een peilwagen hier gestaan,de beste man heeft zelfs koffie zitten drinken... maar men heeft ze wonderlijk genoeg nooit kunnen betrappen en zo binnenvallen schijnt niet te mogen... dus helaas is de ontvangst hier nogal moeilijk..