Auteur Topic: Honix MA 1500 antenne geplaatst/test resultaat  (gelezen 3440 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

falcon2001

• Gast
Honix MA 1500 antenne geplaatst/test resultaat
« Gepost op: 9 januari 2014, 15:14:25 »
Hallo Forumleden,

De laatste jaren heb ik mijn Uniden 780XLT regelmatig aangesloten gehad op de 27mc antenne (Montova Turbo 8), echter gaf dit niet het gewenste ontvangst en lastig met het switchen tussen de scanner en bak.
Een aantal weken geleden heb ik de Uniden 780XLT verkocht via MP en direct weer via MP een Uniden 3500XLT aangeschaft met USB kabel en Butel ARC3500PRO software voor meer mobiliteit.
Het wisselen tussen de Lincoln en de scanner was niet ideaal te noemen,  bedrijven net voorbij Alkmaar ving ik nog net, Schiphol kwam zwak binnen met 1 á 2 streepjes op de beide Unidens.
Na onderzoek hier op het forum heb ik gekozen voor een Diamond X50n, maar het is een Honix MA 1500 geworden, made by Lafayette.
Volgens Rob van Rens Electronics in Schagen is deze beter dan een Diamond X50n(hij is zelf al jaren zendamateur), qua uiterlijk het zelfde, maar met een hogere gain, 5.5/7.5dB versterking , prijs € 49,95, de Diamond X50n was niet op voorraad, wel een X30n, deze vond ik te klein.
14 meter Aircell 7 kabel met één N connector aan de antenne kant.
De antenne kon niet geplaatst worden tegen de zijgevel i.v.m de Montova Turbo 8, gelukkig heeft mijn huis een plat dak.
Via MP een antennevoet gekocht waar 4 30x30 stoeptegels in/op geplaatst moeten worden ter verzwaring, gelijk maar 8 tegels erop geplaatst ;D.
In de buis van de antennevoet, deze buis is 75cm hoog, heb een exact passende buis geschoven van ongeveer 1.60m en daar op de Honix MA 1500 gemonteerd.
De antenne staat mooi hoog en ontvangt prima, Schiphol komt met een volle uitslag binnen, ook hoor ik bedrijven uit Amsterdam tot Den Helder en Enkhuizen.
Afwachten of ik nu wel de stewards, verkeersregelaars en andere gebruikers van het AFAS stadion hoor en de Beverwijkse Bazaar.
Ideaal dat ik nu niet meer met één antenne steeds moet switchen tussen de Lincoln en de scanner.

Offline denman

• Gevorderd Lid
Re: Honix MA 1500 antenne geplaatst/test resultaat
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2014, 19:21:23 »
Ziet er netjes uit .  alleen de coax op die manier met ducktape en schurend langs de dakrand is vragen om moeilijkheden.
maar ziet er netjes uit voor de rest.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

PD1EU

• Gast
Re: Honix MA 1500 antenne geplaatst/test resultaat
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2014, 21:34:58 »
Ideaal dat ik nu niet meer met één antenne steeds moet switchen tussen de Lincoln en de scanner.

Prima oplossing. Inderdaad op de details letten. Coax liefst niet knikken en onder mechanische spanning monteren.

Meestal zie ik een rubber mat onder de antennevoet (en niet op het grind maar op de dakbedekking).