Hoi Pepijn,
Ik heb onlangs een vaste installatie opgeleverd met twee DR3000 repeaters, en ik gebruik deze repeaters zelf in de verhuur.
Dus ik kan denk ik wel antwoord op je vragen geven.

Antenne opstelling: Ik zou kiezen voor een antenne filter met één antenne. Het voordeel hier van is, dat je het filter precies op de frequenties kan laten afregelen. Zodat je geen tot weinig last hebt van storingen. Ook drukt de TX de RX niet dicht, wat wel mogelijk voor kan komen met het gebruik van twee losse antennes. Uiteraard betekend het gebruik van een filter, dat er wel verlies optreedt in het signaal. Dit kan natuurlijk gecompenseerd worden met meer vermogen, en een goede antenne kabel te gebruiken. Zodat aan de RX zijde ook zo min mogelijk verlies optreedt.
Wat betreft de vergunning:
Dit ligt er aan wat je ermee wilt gaan doen. Ga je, net als ik, de repeater voor verhuur doeleinden inzetten, dan zal je een vergunning krijgen voor de portofoon/mobilofoon tijdelijk gebruik. AT ziet het gebruik van een Mototrbo repeater wel in de categorie Trunkinggebruik. Daar zijn een X aantal frequenties voor gereserveerd in de 454/464 Mhz.
Wordt het een vaste opstelling, dan zal er specifiek voor die locatie een frequentie worden uitgegeven.
Als je een DR3000 digitaal gebruikt, dan kan je inderdaad er voor kiezen, om een kanaal te splitten naar twee sloten. Je maakt dan twee aparte spraak sloten van elk 6,25 Khz breed. Zo kan je binnen de gestelde eis van 12,5 Khz blijven. Hiermee kan je dus op één frequenties paartje (TX/RX) twee gesprekken tegelijkertijd voeren.
Wat betreft de antenne hoogte's: Voor de normale planning, is er een maximale hoogte vanaf straatniveau voor VHF 10 meter, en UHF 25 meter, met een maximaal vermogen van 10 dBW (e.r.p) Komt de hoogte boven deze waardes uit, dan zal het vermogen gereduceerd moeten worden.
Met vriendelijke groet,
Edgar