Auteur Topic: Positie via Acars of ADSB  (gelezen 2574 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline com306

• Gevorderd Lid
Positie via Acars of ADSB
« Gepost op: 26 december 2013, 01:15:27 »
Hey iedereen,

Ben mijn acars pc aan opschonen en heb volgende vraag :

Mijn pc die ik gebruik voor acars heeft 3 geluidskaarten voor gebruik met Acarsd, 4 kanalen.
Deze gaan naar Airnavsuite voor de positiebepaling. De berichten zelf lees ik gewoon via Acarsd.

Nu heb ik ook een microADSB voor gebruik met planeplotter (veel eenvoudiger kaartgebruik en zo).

Ik krijg niet echt de Acarsd signalen naar planeplotter dus vroeg ik mij af of dit eigenlijk wel nut heeft?
Er worden maar bij weinig Acars-berichten posities meegezonden. Maar heeft ieder (commercieel) vliegtuig een ADSB transponder?
Dus kan ik dan beter gewoon de Acarsd gebruiken om berichten te lezen en de ADSB met planeplotter om posities te plotten?

Iemand tips?

Thx.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
Re: Positie via Acars of ADSB
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2013, 09:43:14 »
Bijna elk vliegtuig (zelfs F-16) hebben ADS-B transponders. echter het is de vraag dat ondanks dat ze dat hebben hun lat/long signalen worden meegestuurd. dat is bij de F-16 dus niet zo, anders gezegd staat niet gekoppeld met zijn INS. met SBS-1 kan je zien of een toestel ADS-B signalen stuurt met of zonder lat/long signalen. uit mijn hoofd is een stip dat ze ADS-B hebben zonder lat/long, 4 stippen is alleen mode-s signaal zonder ads-b. en een vliegtuigje is ADS-B met lat/long gegevens.

Is dit een beetje antwoord waar je wat mee kan?

Offline hbt

• Beginnend Lid
  • **
  • Afscheidnemer van dit forum
Re: Positie via Acars of ADSB
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2013, 13:59:41 »
Ik heb geëxperimenteerd met de locatie bepaling van ACARS in Planeplotter. Bij toestellen die zowel ADS-B als ACARS uitzonden werd na korte tijd een verschillende positie getoond. ADS-B werd constant uitgezonden en ACARS niet (de ACARS informatie was dus snel "verouderd"). Als je in Planeplotter bij 'sharing' aangeeft dat je ook ACARS wilt downloaden zie je dit ook af-en-toe.