Auteur Topic: Ontvangst bereik  (gelezen 6064 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline luistervinkje

• Beginnend Lid
  • **
Ontvangst bereik
« Gepost op: 22 december 2013, 11:33:23 »
Hier ben ik weer  ::), het is de bedoeling dat ik een Daimond D-190 ga plaatsen op de buiten muur van ons huis op ongeveer 3 á 4 meter hoogte aan de west zijde in de bebouwde kom, geen hoge gebouwen in de buurt of andere obstakels.Woon wel tussen twee boswallen in mag volgens mij geen belemmering zijn (?). Mijn vraag is: in hoeveel km moet ik denken wat binnen mijn ontvangst bereik valt. Buiten mijn woonplaats ook geen noemenswaardige obstakels ( het platte land van Friesland  :) ).
Heb ik ongeveer een indicatie wat ik wel of niet in mijn scanner kan toevoegen, zit er ook aan te denken om een voetstuk te maken en daar de D-190 in zetten en op de grond neer te zetten buiten in de tuin, scheelt dit veel in ontvangst bereik ?

Prettige dag verder.

RB

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ontvangst bereik
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2013, 12:24:18 »
Voor VHF/UHF is de regel: hoe hoger hoe beter. Een antenne op 4m hoogte lvert je een ontvangstbereik op van enkele kilometers, want de zender en ontvanger moeten elkaar kunnen "zien". Daarom kun je met een lage antenne vaak vliegtuigen wel ontvangen, bijvoorbeeld.

Je mag vergunningsvrij een mast plaatsen aan het huis tot 5m boven de dakrand. Dat levert een veel betere ontvangst op.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline luistervinkje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2013, 12:37:14 »
Elsinga, bedankt voor je reactie ik moet het doen met de D-190 op 4 meter hoogte tegen de huis muur, geen plaats en mogelijkheid om hogere antenne te monteren. Dus de D-190 op de grond in voet stuk plaatsen is geen goede optie. Gezien het heelal groot is wat bedoel je met enkele km ?

RB

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2013, 13:19:47 »
Wat je exact gaat ontvangen weet je pas als de antenne geplaatst is.
Luisterspulletjes :)

Offline luistervinkje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2013, 13:49:20 »
mmmm  :-\ daar heb je helemaal gelijk aan natuurlijk, een Jim 75 er tussen vergroot die het bereik of zie ik dat verkeerd.

RB

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2013, 14:03:35 »
Nee zolang je 1 scanner aan die antenne hangt is dat zinloos. Dan ga je waarschijnlijk enkel storingen versterken.

Offline luistervinkje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2013, 14:10:38 »
Ok, bedankt Henri we gaan de antenne medio januari plaatsen en dan ik wacht gewoon af wat ik te pakken krijg, doen zich problemen of andere tegenvallers voor dan vraag ik jullie raad wel weer. Al het begin is moeilijk, maar de aanhouder wint denk ik maar  ;D.

Prettige Feestdagen,

RB

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2013, 14:22:57 »
Prima. Ik ben al een jaar of 35 aan het uitproberen maar ben er nog steeds niet helemaal uit  :P

Offline luistervinkje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2013, 15:06:57 »
Mag je wel opschieten, de tijd dringt als ik het zo te lees. ;)

RB

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2013, 15:08:42 »
Nee hoor, zo gauw de situatie helemaal perfect is, is de lol er vanaf. Gewoon blijven puzzelen etc.

PD1EU

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2013, 15:31:35 »
Mag je wel opschieten, de tijd dringt als ik het zo te lees.

Experimenteel onderzoek gaat door tot de laatste snik. 8)

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2013, 19:04:44 »
luistervinkje
Ik heb ook de D-190 op de schuur staan op een mastje van ong. 1.8mtr. totaal dus 4 mtr.
Vanuit Zwolle hoor ik de 2mtr. repeaters van Meppel, t'Harde, Heerenveen meestal Eibergen en soms IJsselstein.
Dit hoeft in jou situatie natuurlijk niet zo te zijn, ik moet er wel bij zeggen dat de repeaters die ver weg zijn, dat ik die ontvang met een AOR 8000 portable deze zijn meestal gevoeliger op een buiten antenne.
Succes met proberen  ;)

Groet Jol