Auteur Topic: dipool  (gelezen 4287 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline mikado

• Gevorderd Lid
dipool
« Gepost op: 9 december 2013, 17:19:11 »
Hallo allemaal

Misschien een vreemde vraag  ;)
Als ik een draad dipool voor hf wil ophangen en ik monteer deze op 90 graden vanuit het midden, wat gebeurd er dan, krijg ik dan een hele rare impedantie ????
Als ik deze impedantie zou kunnen aanpassen en ik zou de dipool voeden met een kippenladder, dan kan ik toch schakelen tussen  twee richtingen ontvangen  ;).

P.S. alleen voor ontvangst.

Groet Jol

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
Re: dipool
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2013, 19:37:50 »
Beste Jol ,waarom zou je de dipool gaan voeden (je wilt alleen maar luisteren )hang er eventueel een balun tussen en klaar is kees (heb hem zelf inverted -V gehangen )ligt aan de ruimte die je thuis heb.

groeten en succes,

Joop /nl13649.
Uniden 3500/AOR8200./ROTOR:KENPRO KR-400RC.

Offline Charlie

• IBS Service engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Een banaan kan alleen maar krom staan......
    • HAM radio PA1CD
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2013, 19:50:13 »
Je zou ook kunnen overwegen om een end-fed antenne op te hangen. Deze kan je horizontaal of als sloper ophangen. Je zou hem zelfs verticaal kunnen ophangen langs een vishengel. Werkt perfect, ik gebruik voor de kg banden ook een end fed antenne van 22 meter, deze hangt deels horizontaal en deels als sloper. Heb goede ontvangst als de banden open zijn van 80 t/m 10 meter.

Gr Charlie
Uniden 200e, Icom IC-R15, 6x Uniden UBC760XLT, AOR DV1, Whistler TRX1 en 2, inverted V 40,20, 17. Beam 6m, 2m, 70cm. High-end fed RX. High-end fed 20m, 2x Discone AOR en Diamond

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 9 december 2013, 20:34:20 »
Joop en Charlie
Bedankt voor jullie antwoord.
Hoe hebben jullie de end-fed en de inverted-v aangesloten naar de ontvanger, coax of simpel snoertje?
Joop heb jij een balun er tussen hangen, zoja wat voor èèn.
Nog een vraag, hebben jullie ook nog iets van een aanpassing er tussen ?

Zelf heb ik een mfj1020c actieve antenne, die had ik altijd op een staal draadje verstopt in de schutting (veel storing)
Nu heb ik het staal draadje vervangen door een vrij hangende koper draad ong. 7 meter, maar ben eigenlijk niet tevreden.

ps Charlie waar heb je de massa op aangesloten ?

Groet Jol

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2013, 20:58:51 »
De inverted-V heb ik nog niet eens de balun tussen hangen (licht nog hier op mijn kamertje te wachten dat is vraag 1,
vraag 2 aan jou is ja ik heb de draad rechtstreeks naar binnen naar mijn receiver (kippenladder)balun is trouwens een 1/4 moet goed zijn.
hoop je een beetje duidelijk te maken,

succes Joop,

nl13649.

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2013, 08:01:04 »
Ik ben eingelijk het meest benieuwd naar een antwoord op mijn eerste vraag. Als ik een dipool vanuit de midden horizontaal op 90 graden hang, kan ik dan met de eene helft zuid ontvangen en na omschakelen oost ontvangen?

Groet Jol

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2013, 10:22:26 »
Ik wil gaan zeggen probeer maar (daarvoor is onze hobby he experimenteren)p.s geef je weinig kans of het je lukt om van het ene uiteinde b.v oost te ontvangen en het andere einde west te ontvangen .
Daarvoor zijn richtantenne,s ,ga eens op de HAM-RADIO sites kijken en geef je ogen de kost er is plenty info daar (ook zeker over antenne,s )

groetjes Joop,

nl13649.

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2013, 10:27:47 »
Bedankt voor je reactie.
Gaat nog even duren maar ga het zeker proberen en zal het t.z.t. laten weten  ;)

Groet Jol

Offline Charlie

• IBS Service engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Een banaan kan alleen maar krom staan......
    • HAM radio PA1CD
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2013, 22:16:00 »
Mijn end fed is aangesloten met aircel7 50ohm kabel. De aarde ligt via een aparte draad verbonden aan mijn zelf in de grond gespoten aardpen.

Gr Charlie
Uniden 200e, Icom IC-R15, 6x Uniden UBC760XLT, AOR DV1, Whistler TRX1 en 2, inverted V 40,20, 17. Beam 6m, 2m, 70cm. High-end fed RX. High-end fed 20m, 2x Discone AOR en Diamond

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2013, 08:47:12 »
Charlie
Ik heb inmiddels een koper snoer uit het dakraam mooi strak naar achter in de tuin, eind punt zit ongeveer op twee meter van de grond.
Nu nog even zien waar ik de mantel van de coax op aansluit  ;)

Groet Jol

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2013, 09:43:45 »
Wat me dus de laatste tijd is opgevallen is (door het proberen ,proberen ,proberen ) goede ontvangst ligt niet alleen dus de conditie,s ,antenne ,en ook niet vergeten is een goede ontvanger(er zit tamelijk veel verschil in ) ;).
Jol ik wil zeggen tegen je al die factoren bij elkaar opgeteld kom je uiteindelijk tot een compromie ,

groetjes en succes met je dipool-antenne. 8)

Joop/nl13649.

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2013, 19:27:39 »
Ik ben ook al een tijd aan het proberen, maarrr............we gaan gewoon door  ;)

Groet Jol