Auteur Topic: Watertaxi R''dam 169.030 ontvangen in Gouda  (gelezen 5102 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline tetelepta

• Nieuw Lid
  • *
Watertaxi R''dam 169.030 ontvangen in Gouda
« Gepost op: 30 november 2013, 14:00:45 »
Kan iemand mij vertellen of de watertaxi uit Rotterdam te ontvangen moet zijn in Gouda. Ik heb een discone op de railing van mijn dakterras staan maar hoor niets op de betreffende frequentie!

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Watertaxi R''dam 169.030 ontvangen in Gouda
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2013, 17:04:08 »
Dan is de afstand dus te groot.

Offline tetelepta

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2013, 19:32:45 »
Volgens mij heb ik vroeger (zo'n 20 jaar terug) ook de politie in Amsterdam wel ontvangen op mijn AOR A3000A. Weet alleen niet meer of dat incidenteel was of altijd.
Ik heb nu een GRE PSR-225 scanner en een discone gekocht via MP en verwachte dat ik dat toch wel zou moeten kunnen ontvangen. Het is maar 20km hemelsbreed.

Is er iets te zeggen over wat te doen moet zijn qua ontvangst qua afstand met een scanner en een discone op zo'n 7 meter hoogte?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2013, 06:17:00 »
Je vergelijkt denk ik een beetje appels met peren. De politie had toendertijd een veel groter gebied te dekken. Antennelocaties stonden toen ook veel hoger dan die van de watertaxi nu staat. Tevens hoeft de watertaxi ook maar een kleiner gebied te dekken wat tevens door het water geheel open is. Daarbij komt ook nog eens dat vanaf de zenderlocatie gezien naar jou toe er een aantal hoge gebouwen tussen staan.

Je zou in plaats van een discone een gepiekte VHF antenne kunnen gebruiken en uiteraard een goede coaxkabel zoals minimaal Aircel-7.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2013, 10:35:44 »
En dan vergeet je nog het verschil in propagatie eigenschappen tussen 70-90MHz en 169MHz Johan, en die zijn behoorlijk.
Iets wat weer duidelijk is geworden nu wij gebruik mogen maken van de 4m/70MHz band.

Met Deze eenvoudige calculator, kan je de "line of sight" afstand tussen 2 stations berekenen.
Er van uitgaande dat de antennes van de watertaxi's op 1m en jouw discone op 7m boven zeeniveau staan, kom je dus op een afstand van 15km.
Er is dus geen sprake van een zicht verbinding tussen jou en Rotterdam Tetelepta.
Nu buigen VHF signalen wel iets mee met het aardoppervlak, dus met een betere antenne, zoals Johan ook al aangaf, zou het kunnen lukken.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline komeet

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2013, 12:10:04 »
Ik woon midden in het centrum van Rotterdam, bij mij komen de gesprekken al met ruis binnen, dit terwijl ik toch gebruik maak van een buiten antenne.
Daarom heb ik echt de indruk dat je straks een hoop geld gaat investeren in een antenne, je toch teleurgesteld zal zijn. Het gebied waar de watertaxi vaart is ook nog eens omringd door hoge gebouwen.
Verhuizen richting Rotterdam lijkt me de enige optie.  :D

Offline tetelepta

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2013, 16:23:42 »
Ik zie het al dat gaat het niet worden, jammer had me leuk geleken. Volgens de calculator kom ik in het totaal op 17km en dat is niet genoeg.
Verhuizen naar Rotterdam zit er ook niet in komeet ;-)

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2013, 16:32:06 »
Aangezien Komeet ze al in de ruis ontvangt, zullen ze ook nog eens met laag vermogen werken denk ik zo.
Je zal een nieuwe uitdaging moeten zoeken Tetelepta ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline komeet

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2013, 19:24:51 »
Ja, het kan jammer zijn maar stel je niet te veel voor van de gesprekken.
Het gaat veelal over bijv. "er staan daar en daar opstappers" en zo van : "wil je even bij hotel NewYork gaan kijken? "
Verder hoor je niet zoveel.
In het verleden hadden ze nog weleens onderlingen gesprekken maar dat hoor ik niet meer zo veel, ik heb ze nu ook even uit de scanner gehaald.
Dat het verhuizen er niet in zit, dat snap ik haha, maar het is hier wel gezellie hoor!